Ericsson meddelar förändring i koncernledningen

• Jenny Lindqvist har utnämnts till Senior Vice President och chef för marknadsområde Europa och Latinamerika från och med den 1 februari 2023
  • Blir medlem i Ericssons koncernledning och kommer rapportera till koncernchefen

Ericsson (NASDAQ: ERIC) har utnämnt Jenny Lindqvist till Senior Vice President och chef för marknadsområdet Europa och Latinamerika, med tillträde den 1 februari 2023. Vid samma datum blir hon medlem i Ericssons koncernledning och kommer rapportera till koncernchefen. Jenny Lindqvist är för närvarande Vice President och chef för kundenheten Norra Europa och Centraleuropa inom Ericssons marknadsområde Europa och Latinamerika.

Börje Ekholm, VD och koncernchef, säger: ”Jag är mycket glad över att kunna välkomna Jenny som medlem i koncernledningen. Jenny tar på sig denna roll vid en avgörande tidpunkt för Ericsson och branschen när vi arbetar mot att förverkliga den fulla potentialen av 5G genom att befästa vårt ledarskap inom mobilnät. Under Jennys ledarskap, baserat på hennes kommersiella och operativa erfarenhet, ser jag en potential för Ericsson att ytterligare växa och forma framtiden för vår verksamhet i Europa och Latinamerika med våra ledande kunder."

Jenny Lindqvist säger: ”Jag är glad över att åta mig denna spännande nya roll för Europa och Latinamerika. Jag ser fram emot att arbeta nära tillsammans med våra kunder och våra team i detta mångfacetterade marknadsområde för att skapa värde, innovation och vision till vår snabbt föränderliga affärsklimat och dra fördel av vårt teknikledarskap inom 5G.”

Jenny Lindqvist har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm. Tidigare chefsbefattningar inom Ericssons affärs- och marknadsområden inkluderar chef för Global Customer Unit Telia Company, chef för Solution Line Intelligent Transport Systems, Key Account Manager Telenor, Managed Services Engagement Lead och Business Manager Multimedia. Tidigare befattningar utanför Ericsson inkluderar roller som managementkonsult i Frankrike och Sverige, samt inom läkemedelsbranschen på Filippinerna.

Som medlem i Ericssons koncernledning efterträder Jenny Lindqvist Stefan Koetz som har varit tillförordnad i denna roll sedan den 1 juni 2022. Stefan kommer att ta en ny roll som chef för Strategic Projects inom marknadsområde Europa och Latinamerika.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

FÖLJ OSS:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerera på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00)

OM ERICSSON

Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Cloud Software och Services, Enterprise Wireless Solutions, samt Technologies och New Businesses. Dessa är utvecklade för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com

Taggar: