Ericsson meddelar förändringar i koncernledningen

• Xavier Dedullen utses till Senior Vice President, chefsjurist och chef för koncernfunktionen Legal Affairs & Compliance, och medlem i koncernledningen från och med den 1 april, 2018
  • Erik Ekudden, Chief Technology Officer, utses till Senior Vice President, Chief Technology Officer och medlem i koncernledningen från och med den 1 april 2018
  • Nina Macpherson, chefsjurist och chef for koncernfunktionen Legal Affairs, går i pension den 31 mars 2018

Ericsson har utsett Xavier Dedullen till Senior Vice President, chefsjurist och chef för koncern­funktionen Legal Affairs & Compliance, från och med den 1 april. Dedullen har betydande internationell erfarenhet från flera branscher och i flera bolag, inklusive erfarenhet från tele­kommunikationsbranschen. Xavier Dedullen kommer närmast från LafargeHolcim, baserat i Schweiz, och har haft rollen som Group General Counsel och Chief Compliance Officer.

Börje Ekholm, VD och koncernchef säger: ”Jag är väldigt glad över att kunna välkomna Xavier Dedullen till koncernledningen. Han tillför värdefull kunskap och erfarenhet, och han kommer borga för fortsatt starkt ledarskap som vår nya chefjurist.”

Xavier Dedullen säger: “Jag är entusiastisk över att få arbeta med Ericsson, ett teknikbolag som har en unik position och är en viktig drivkraft inom mobilkommunikationsbranschen. Jag ser fram emot att bidra till bolagets vidareutveckling.

Erik Ekudden, Cheif Technlogy Officer, utses till Senior Vice President, Cheif Technlogy Officer och medlem i koncernledningen och kommer att rapportera till Börje Ekholm, från och med den 1 april 2018.

Börje Ekholm fortsätter: ”Erik Ekudden leder arbetet med vår teknikstrategi – teknik som möjliggör för våra kunder att bli framgångsrika inför nästa stora teknikskifte som drivs av 5G och sakernas internet (IoT). Erik tillför viktiga perspektiv till koncernledningen och jag är mycket nöjd att han nu är en del av den.”

Chefsjurist Nina Macpherson har ansvarat och lett koncernens juridiska verksamhet och varit del i koncernledningen sedan 1 januari, 2011. Efter en framstående karriär lämnar hon nu bolaget för att gå i pension.

Börje Ekholm säger: ”Jag vill tacka Nina för hennes bidrag till Ericsson. Under hennes 22 år i koncernen, varav de senaste sju åren som chefsjurist, har Nina tillsammans med sitt team spelat en viktig roll för att stödja verksamheten under en period av snabb förändring i branschen.

Bakgrundsmaterial och högupplösta bilder för journalistiskt bruk finns att ladda ner på www.ericsson.com/press

www.twitter.com/ericsson
www.linkedin.com/company/ericsson
www.youtube.com/ericsson

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:

News Center

media.relations@ericsson.com
(+46 10 719 69 92)

investor.relations@ericsson.com
(+46 10 719 00 00)

OM ERICSSON

Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Digital services, Managed Services och Emerging Business och är utvecklat för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com