Ericsson meddelar förändringar i koncernledningen

• Niklas Heuveldop, för närvarande chef för marknadsområde Nordamerika, utses till ny chef för affärsområdet Global Communications Platform och vd för Vonage från och med den 1 februari 2024
  • Yossi Cohen, för närvarande chef för strategi, teknologi, marknadsföring och affärsutveckling inom marknadsområde Nordamerika, utses till Senior Vice President och chef för marknadsområde Nordamerika från och med den 1 februari 2024
  • Rory Read som för närvarande är chef för affärsområde Global Communications Platform och vd för Vonage, har beslutat sig för att lämna sin tjänst den 1 februari 2024 och lämna Ericsson i slutet av det första kvartalet 2024

Ericsson (NASDAQ: ERIC) meddelar i dag utnämningen av Senior Vice President Niklas Heuveldop till ny chef för affärsområde Global Network Platform och vd för Vonage. Niklas Heuveldop som har lett marknadsområde Nordamerika sedan 2017 kommer att tillträda sin nya tjänst den 1 februari 2024.

Börje Ekholm, Ericssons vd och koncernchef, säger: ”Jag är mycket nöjd med att Niklas vill leda affärsområde Global Communications Platform vid den här avgörande tidpunkten. Förvärvet av Vonage och våra investeringar i Global Communications Platform är grundläggande för att genomföra vår långsiktiga strategi och driva tillväxt i både Enterprise-segmentet och stärka vår affär för nätinfrastruktur.”

Börje Ekholm fortsätter: ”Niklas har visat vad han kan i olika roller i koncernledningen. Under hans ledning har vi avsevärt stärkt vår position i nordamerika, utökat vår marknadsandel bland samtliga ledande kunder i regionen och slutit den branschunika affären med AT&T om USD 14 miljarder. Detta utgör en stabil grund för oss under kommande år. Han är också en viktig drivkraft i vår pågående organisationsförändring med etik, regelefterlevnad och ständiga förbättringar i fokus.”

Niklas Heuveldop säger: ”Jag är mycket glad men även ödmjuk inför att bli erbjuden möjligheten att säkerställa att vi fullt ut drar nytta av Vonages förmågor och innovationsplattformen för 5G. Det är en möjlighet som bara dyker upp en gång i livet. Jag tar mig an ett nytt uppdrag med vetskapen om att vi har de bästa medarbetarna i branschen som arbetar med våra kunder och att Yossi kommer fortsätta stärka våra förmågor.”

Yossi Cohen, för närvarande chef för strategi, teknologi, marknadsföring och affärsutveckling inom marknadsområde Nordamerika, kommer att ersätta Niklas Heuveldop som chef för marknadsområde Nordamerika från och med den 1 februari 2024. Yossi Cohen kommer att bli medlem i Ericssons koncernledning och rapportera till koncernchefen.

Yossi Cohen har arbetat på Ericsson i 22 år i ett flertal roller. Han har global expertis inom teknologi, företagande och innovation. Han har tidigare varit chef för kundenheten för Verizon, global försäljningschef för Radio och Business Management i Stockholm och chef för den globala kundenheten för Softbank i Tokyo. Hans expertis sträcker sig bortom Ericsson och omfattar uppdrag i ett startup företag inom telekom och en mobiloperatör.

Börje Ekholm säger: ”Yossis omfattande tekniska och strategiska förmågor är avgörande för vårt 5G-ledarskap. Hans expertis i att utveckla dynamiska kundrelationer och en progressiv inställning till teknik kommer att vara viktiga när vi utformar vår framtida verksamhet där vi behåller vår branschledande position. Han har spelat en viktig roll för vår nordamerikanska verksamhet i sju år och jag är glad att han tar på sig denna nya roll.”

Yossi Cohen säger: ”Jag är hedrad och glad över att få ta den här rollen i en transformativ fas för telekomindustrin. Nordamerika ligger långt fram i den tekniska innovation som omvandlar visioner till verklighet. Vårt engagemang sträcker sig längre än till teknologi; det handlar om att forma långsiktiga relationer med kunder. Genom att dra nytta av Ericssons ledande 5G-position förblir vårt fokus oförändrat: att göra det möjligt för kunder att frigöra potential och främja innovation. Detta nya kapitel för mig är inte bara en personlig milstolpe utan även en chans att gemensamt få utforma framtiden.”

Rory Read, chef för affärsområde Global Communications Platform och vd för Vonage, kommer att sluta den 1 februari 2024 och övergå till att bli rådgivare för affärsområdet. Rory Read kommer att lämna Ericsson i slutet av det första kvartalet 2024.

Börje Ekholm kommenterar: ”Vi tackar Rory för hans engagemang och bidrag till att integrera Vonage i Ericssons verksamhet. Vonages verksamhet och teknologi förblir avgörande för att genomföra vår strategi att växa inom företagsmarknaden och att hjälpa operatörer generera intäkter från sina 5G-mobilnät. Vi diskuterar nätverks API:er och kommunikationslösningar med alla kunder i dag eftersom de ser att detta är en betydande möjlighet att generera intäkter från mobilnäten vilket i sin tur bidrar till att öka investeringarna i den mobila infrastrukturen. Jag önskar Rory allt gott i framtiden.”

Rory Reed säger: ”Det har varit en ära att leda Vonage på den här resan. Först handlade det om kraften i Vonage Communications Platform och därefter om Ericssons 5G-universum. Det finns inget tvivel om att Ericsson formar landskapet för kommunikationsbranschen genom att tillvarata värdet av 5G och genom att skapa världens mest kraftfulla innovationsplattform. Genom den här plattformen kommer Ericsson att kunna generera intäkter från 5G på helt nya sätt genom att exponera avancerade nätverksfunktioner till utvecklarna på en global nivå. Företaget har kommit långt mot målet att förverkliga den strategin och jag ser fram emot att följa Ericsson och att lämna över till Niklas som är mycket väl kvalificerad för uppgiften.”

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerera på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com  (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00)

OM ERICSSON:
Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Cloud Software och Services, Enterprise Wireless Solutions, Global Communications Platform, samt Technologies och New Businesses. Dessa är utvecklade för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com