Ericsson meddelar förlängning av tillsyn av regelefterlevnad

Ericsson (NASDAQ: ERIC) har kommit överens med amerikanska Departement of Justice (DOJ) och Securities and Exchange Commission (SEC) att förlänga perioden för den oberoende observatören av bolagets regelefterlevnad med ett år till juni 2024.

Under 2019 ingick Ericsson ett avtal om ett uppskjutet åtal (Deferred Prosecution Agreement - DPA) med DOJ i överenskommelse med SEC för att lösa överträdelser mot amerikanska Foreign Corrupt Practices Act (FCPA). Som en del av överenskommelsen gick Ericsson med på att anlita en oberoende observatör att övervaka regelefterlevnad under en period om tre år samtidigt som bolaget stärkte sin kultur och etablerade ett omfattande program för anti-korruption, regelefterlevnad och kontroll.

Denna förlängning av övervakning av regelefterlevnad kommer att göra det möjligt för bolaget, under tillsynen, att ytterligare stärka bolagsstyrning, riskhantering och ramverk för regelefterlevnad inom hela organisationen.

Bolaget är fortsatt fast beslutet att samarbeta med DOJ kring en uppgörelse om de brister som tidigare delgivits.

Börje Ekholm, verkställande direktör och koncernchef, säger: "Denna förlängning är i linje med vårt åtagande att kontinuerligt förbättra Ericssons program för etik- och regelefterlevnad. Vi har gjort betydande framsteg när det gäller att förändra vår kultur och implementera ett förbättrat regelverk och system för interna kontroller. Vi kommer att använda denna extra tid för att säkerställa att dessa förbättringar är väl inarbetade i vår organisation, i våra dagliga samspel och hur vi gör affärer. Vi vill få det här rätt och för att vara en verklig branschledare måste vi bedriva vår verksamhet på rätt sätt.”

Ronnie Leten, styrelseordförande, säger: "Vi är fast beslutna att agera med integritet i allt vi gör och fortsätta att anpassa affärsverksamheten med stärkta interna kontroller, bolagsstyrning och riskhanteringsprocesser. Vårt arbete med observatören har på ett meningsfullt sätt utvecklat vårt program för etik och efterlevnad, och vi välkomnar denna förlängning av monitorns uppdrag.”

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerara på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com  (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00)

Peter Nyquist, chef investerarrelationer
E-post: peter.nyquist@ericsson.com

Ytterligare kontakter

Stella Medlicott, Senior Vice President, Marknads- och kommunikationsdirektör

Kirsty Fitzgibbon, chef Externa Relations

Kristoffer Edshage, chef Financial & Regulatory Communication

E-mail: media.relations@ericsson.com

OM ERICSSON:
Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Cloud Software och Services, Enterprise Wireless Solutions, Global Communications Platform, samt Technologies och New Businesses. Dessa är utvecklade för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 december, 2022 kl. 22:00 CET.