Ericsson och OPPO tecknar globalt patentlicensavtal

• Flerårig global korslicens för standardessentiella patent för mobilkommunikation, inklusive 5G
  • Innebär positiv nettointäkt av royalty för Ericsson
  • Omfattar även samarbeten inom 5G-projekt rörande tester av produkter och kring kundrelationer

Ericsson (NASDAQ: ERIC) och OPPO har tecknat ett flerårigt globalt patentlicensavtal. Avtalet omfattar en korslicens rörande standardessentiella patent för teknologier för mobilkommunikation, inklusive 5G, samt samarbeten rörande tester och kundrelationer. OPPO, en ledande mobiltelefontillverkare med global försäljning och med betydande närvaro i utvecklingsmarknader, kommer netto erlägga royalty till Ericsson.

Christina Petersson, chef för IPR & Licensing på Ericsson, säger: ”Detta intäktsbringande licensavtal med OPPO möjliggör för Ericsson att investera ytterligare i grundläggande kommunikationsteknologier. Avtalet bekräftar att patentlicenser fungerar väl och visar att en majoritet av licensavtalen grundas på affärsförhandlingar. Avtalet återspeglar även en ömsesidig respekt för varandras patentinnehav. Vi ser nu fram emot att öka Ericssons patentintäkter med ytterligare 5G-avtal och en expansion inom ytterligare licensområden som exempelvis IoT och konsumentelektronik.”

Avtalet med OPPO är i linje med global praxis där företag som tillverkar produkter som använder 3GPP standarder såsom 5G, tecknar licensavtal med patentinnehavare för att få tillgång till patenterad teknik, undvika patentintrång och för att patentinnehavare ska kompenseras för investeringar i forskning och utveckling (FoU).

Den finansiella effekten av avtalet synliggjordes i Ericssons rapport för det andra kvartalet 2024.

Under flera decennier har Ericsson varit en ledande bidragsgivare till standardiseringsorgan som 3GPP och bidragit till utvecklingen av globala standarder. Värdet av Ericssons patentportfölj, med mer än 60 000 beviljade patent, stärks av bolagets ledande position som 5G-leverantör, ledande 5G-patentportfölj och årliga investeringar på mer än SEK 45 miljarder i FoU.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

FÖLJ OSS:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerera på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com  (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00)

OM ERICSSON:
Ericssons högpresterande nätverk kopplar upp miljarder människor varje dag. I nästan 150 år har vi varit pionjärer inom teknikutveckling för kommunikation. Vi erbjuder mobil kommunikation och uppkopplingslösningar till tjänsteleverantörer och företag. Tillsammans med våra kunder och partners gör vi morgondagens digitala värld till verklighet. www.ericsson.com