Ericsson rapporterar andra kvartalet

Kassaflöde från
rörelsen
5,8 -2,7 - -2,9 - 2,9 -0,4 -

1) Alla siffror för 2011 är inkl. omstruktureringskostnader om SEK 1,7 miljarder i andra kvartalet och SEK 0,4 miljarder i första kvartalet
2) Alla siffror för 2010, förutom vinst per aktie, vinst per aktie (ej IFRS), periodens resultat samt kassaflöde från rörelsen, är exkl. omstruktureringskostnader. För detaljer, se sektionen om omstruktureringar under Finansiella rapporter och Övrig information
3) Vinst per aktie, efter utspädning, exkl. omstruktureringar samt av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar
4) Kassaflöde från rörelsen exkl. utbetalningar som gjorts för omstruktureringar som tidigare har reserverats för

"Koncernens försäljning ökade med 14% jämfört med samma kvartal föregående år, drivet av fortsatt stark efterfrågan på mobilt bredband. Försäljningen påverkades negativt av den starka kronan och försäljningen för jämförbara enheter, justerat för valutakurseffekter och valutasäkringar, ökade med 27% jämfört med samma kvartal föregående år. Den starka tillväxt som vi sett de senaste kvartalen fortsatte även det här kvartalet", säger Hans Vestberg, VD och koncernchef för Ericsson. "Rörelseresultatet exklusive joint ventures minskade under kvartalet till SEK 5,0 (5,3) miljarder, negativt påverkat av en engångskostnad för omstrukturering om SEK 1,3 miljarder till följd av en minskning av antalet anställda i Sverige. Periodens resultat uppgick till SEK 3,2 (2,0) miljarder, en ökning med 59%.

Under kvartalet såg vi en förändring i marknadsmixen där Brasilien, Kina, Tyskland, Korea och Ryssland visade särskilt stark tillväxt både jämfört med samma kvartal föregående år och jämfört med föregående kvartal. I USA fortsatte den höga affärsaktiviteten även om försäljningen inom networks var något sämre jämfört med föregående kvartal, medan services visade på en fortsatt god utveckling.

Segmentet Networks växte med 31% jämfört med samma kvartal föregående år. Förutom en fortsatt försäljningsökning av mobilt bredband var det en stark intäktsutveckling från IP network-produkterna. Segmentet Global Services minskade sin försäljning med -5% jämfört med samma kvartal föregående år, framför allt på grund av valutakurseffekter. Försäljningen inom Professional Services var i det närmaste oförändrad i lokala valutor. Försäljningen inom Managed Services minskade jämfört med andra kvartalet 2010. De underliggande drivkrafterna för tillväxt i tjänsteverksamheten är bibehållna och intresset från kunderna är stort. Segmentet Multimedias försäljning gick ner -2% jämfört med samma kvartal föregående år, dock med positiv utveckling inom revenue management.

Den påverkan som jordbävningen och tsunamin i Japan orsakade begränsades under det andra kvartalet tack vare våra framgångsrika åtgärder. Vår leveranskedja har återhämtat sig snabbare än väntat och ledtiderna för våra produkter återställs nu gradvis till normala nivåer.

Kvartalet var utmanande för våra joint ventures och båda bolagen redovisade förluster. Sony Ericssons lönsamhet påverkades av jordbävningen i Japan, vilket resulterade i begränsningarna i leveranskedjan och tappade nära 1,5 miljoner enheter i leverans. Det är en fortsatt stark efterfrågan från konsumenter och operatörer på hela produktportföljen för smartphones.

ST-Ericsson ökade sin förlust under kvartalet, framför allt på grund av förändringar i efterfrågan av vanliga mobiltelefoner", avslutar Hans Vestberg.

FINANSIELL ÖVERSIKT

Resultat och kassaflöde

Försäljningen under kvartalet uppgick till SEK 54,8 (48,0) miljarder, en ökning med 14% jämfört med samma kvartal föregående år och med 3% jämfört med föregående kvartal. Försäljningen för jämförbara enheter, justerat för valutakurseffekter och valutasäkringar, ökade med 27% jämfört med samma kvartal föregående år. Inklusive förvärvade verksamheter ökade försäljningen med ytterligare 2 procentenheter. Den starka tillväxt som vi har sett de senaste kvartalen har fortsatt också detta kvartal.

Rapporterade siffror för det andra kvartalet 2010 exkluderar omstruktureringskostnader om SEK 2,0 miljarder, medan rapporterade siffror för det andra kvartalet 2011 inkluderar omstruktureringskostnader om SEK 1,7 miljarder. Av dessa kostnader är SEK 1,3 miljarder hänförliga till minskningen av anställda i Sverige, framför allt inom försäljning och administration. Programmet för kostnadsreducering slutfördes i samråd med facken i mitten av juni med ett utfall som låg över det förväntade antalet frivilliga avgångar och en högre andel tidiga avtalspensioneringar. Sammantaget kommer dessa aktiviteter att resultera i en löpande kostnadsreduktion med fullt genomslag i fjärde kvartalet 2011. Återbetalningstiden uppskattas till 2,5 år.

I rapporten för det fjärde kvartalet 2010 uppskattade Ericsson att omstruktureringskostnader för 2011 skulle uppgå till SEK 2 miljarder. Omstruktureringskostnaderna för 2011 uppskattas nu till SEK 3 miljarder med anledning av den större omfattningen av personalminskningen i Sverige.

Bruttomarginalen i kvartalet gick ner jämfört med samma kvartal föregående år till 37,8% (39,0%) och gick ner något från 38,5% jämfört med föregående kvartal. Omstruktureringskostnader relaterat till aktiviteter i Sverige om SEK 0,1 miljarder påverkade kostnad sålda varor. Marginalerna påverkades negativt jämfört med samma kvartal föregående år på grund av 3G-utbyggnader i Indien såväl som nätmoderniseringsprojekt i Europa. En lägre andel intäkter från services hade en positiv påverkan. Jämfört med föregående kvartal påverkades marginalerna negativt av en förändring i projektmixen med en högre andel services, framför allt network rollout. Under det första kvartalet 2011 påverkades försäljning och marginaler positivt av en engångsintäkt från försäljning av patent om SEK 0,3 miljarder.

Nätmoderniseringsprojekten i Europa, med dess lägre marginaler, kommer att öka under den andra halvan av 2011. Den genomsnittliga projekttiden förväntas vara 18-24 månader.

Totala rörelseomkostnader uppgick till SEK 15,8 (13,9) miljarder. Kostnader för FoU uppgick till SEK 8,1 (7,1) miljarder, en ökning om 14% jämfört med samma kvartal föregående år. Ökningen är ett resultat av högre planerade investeringar inom radio såsom TD-LTE och IP, samt den förvärvade LG-Ericsson verksamheten. Kostnader för försäljning och administration uppgick till SEK 7,7 (6,8) miljarder, en ökning om 15% jämfört med samma kvartal föregående år, motsvarande 14% av försäljningen. Exklusive omstruktureringskostnader om SEK 1,2 miljarder relaterat till aktiviteter i Sverige, var relationen mellan kostnader för försäljning och administration och total försäljning stabil jämfört med föregående kvartal på 12% och minskade med 2 procentenheter jämfört med samma kvartal föregående år.

Övriga rörelseintäkter och rörelseomkostnader uppgick till SEK 0,2 (0,5) miljarder under kvartalet.

Rörelseresultatet, exklusive joint ventures, minskade till SEK 5,0 (5,3) miljarder i kvartalet, negativt påverkat av engångskostnaden för omstrukturering om SEK 1,3 miljarder relaterat till personalminskningen i Sverige. Som ett resultat av detta minskade rörelsemarginalen till 9,2% (11,1%) jämfört med samma kvartal föregående år. Exkluderat för engångskostnaden för omstrukturering uppgick rörelsemarginalen till 11,6%.

Ericssons resultatandelar i joint ventures, före skatt, uppgick till SEK -0,8 (-0,1) miljarder jämfört med SEK -0,5 miljarder i det första kvartalet 2011. Ericssons andel i Sony Ericssons förlust var SEK -0,2 miljarder och andelen i ST-Ericssons förlust var SEK -0,7 miljarder.

Finansnettot var SEK 0,3 (-0,1) miljarder i kvartalet. Finansnettot förbättrades något jämfört med föregående kvartal från SEK 0,0 miljarder till följd av positiv omvärdering av finansiella tillgångar på grund av förändrade räntor.

Periodens resultat förbättrades jämfört med samma kvartal föregående år till SEK 3,2 (2,0) miljarder med anledning av högre försäljningsvolymer och trots negativ påverkan av ökade förluster i våra joint ventures. Periodens resultat minskade från SEK 4,1 miljarder jämfört med föregående kvartal, framför allt på grund av förlusten om SEK -0,8 miljarder i våra joint ventures och högre omstruktureringskostnader.

Vinst per aktie var SEK 0,96 (0,58) under kvartalet. Vinst per aktie (ej IFRS), efter utspädning, det vill säga exklusive av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar, var SEK 1,21 (0,85) för det andra kvartalet, vilket var en ökning med 42%.

Justerat kassaflöde från rörelsen uppgick till SEK 7,0 (-2,0) miljarder i kvartalet. Kassaflödet från rörelsen uppgick till SEK 5,8 (-2,7) miljarder. Utbetalningar för omstruktureringskostnader uppgick under kvartalet till SEK 1,2 (0,7) miljarder. Utbetalningar om SEK 2,6 miljarder återstår. Under kvartalet betalades en utdelning om SEK 7,2 miljarder.

Balansräkning och andra nyckeltal

sysselsatt kapital
13% 13% 10%
Soliditet 52% 53% 52%

Kundfordringarna var oförändrade jämfört med föregående kvartal om SEK 60,2 (60,6) miljarder. Genomsnittlig kredittid för kundfordringar minskade från 101 till 99 dagar jämfört med föregående kvartal.

Lagret ökade jämfört med föregående kvartal med SEK 3,0 miljarder till SEK 35,1 (32,1) miljarder. Lagret fortsatte vara på en hög nivå till följd av en högre andel pågående projekt i regionerna, en fortsatt produktionsökning av multistandardradio samt på grund av aktiviteterna för att mildra effekterna i samband med händelserna i Japan. Lageromsättningshastigheten ökade från 87 till 89 dagar.

Goodwill ökade med SEK 0,5 miljarder till SEK 26,3 (25,8) miljarder, framför allt på grund av förvärvet av Guangdong Nortel Telecommunications Equipment Ltd. (GDNT).

Kassa, likvida medel och kortfristiga investeringar uppgick till SEK 78,7 (83,0) miljarder. Nettokassan minskade med SEK 5,6 miljarder till SEK 42,6 (48,2) jämfört med föregående kvartal, framför allt på grund av utdelningen om SEK 7,2 miljarder.

Under kvartalet utnyttjades avsättningar om cirka SEK 1,9 miljarder, av vilka SEK 1,2 miljarder hänförde sig till omstruktureringar. Avsättningar om SEK 2,0 miljarder gjordes, av vilka SEK 1,4 miljarder hänförde sig till omstruktureringar. SEK 0,5 miljarder löstes upp. Avsättningarna kommer att variera över tid beroende på såväl affärs- och marknadsmix som teknologiskiften.

Antalet anställda uppgick vid kvartalets slut till totalt 97 929 (87 413), en ökning med 6 383 anställda från den 31 mars 2011. Under kvartalet ökade antalet anställda med omkring 1 000 personer till Ericsson genom förvärv och omkring 4 500 personer tillkom genom tjänsteverksamheten, framför allt i Brasilien, Kina, Indien och USA.
Den huvudsakliga minskningen av anställda genomfördes i länder i Västeuropa.

Den 10 juni 2011 uppgraderade Moody's Ericssons kreditbetyg till A3 från Baa1 med stabil framtidsutsikt.

RESULTAT PER SEGMENT

Networks

SEK miljarder 2011[1] 2010[2] För-
2011[1] För
Networks netto-
33,4 25,5 31% 33,2 0% 66,6 50,2 33%
EBITA-marginal[3] 16% 17% - 20% - 18% 16% -
Rörelse-
14% 13% - 17% - 16% 13% -

1) Alla siffror för 2011 är inkl. omstruktureringskostnader om SEK 1,0 miljarder i andra kvartalet och SEK 0,2 miljarder i första kvartalet
2) Alla siffror för 2010 är exkl. omstruktureringskostnader om SEK 0,9 miljarder i andra kvartalet och SEK 1,5 miljarder i första kvartalet
3) EBITA - vinst före räntenetto, skatter samt av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar

Networks försäljning uppgick till SEK 33,4 (25,5) miljarder under kvartalet, negativt påverkad av den starka kronan. Ökningen om 31% jämfört med samma kvartal föregående år är en effekt av fortsatt stark försäljning inom mobilt bredband samt försäljning av IP network-produkter såsom kärnnät, IP-routrar och mikrovågsbaserad backhaul. Försäljningen var oförändrad jämfört med föregående kvartal. Regionerna Latinamerika, Nordeuropa och Centralasien, Kina och Nordostasien samt Medelhavsområdet visade tillväxt, medan Nordamerika och Japan visade på lägre försäljning.

CDMA-verksamheten fortsatte att utvecklas väl. Försäljningen av GSM i Kina utvecklades positivt, drivet av kapacitetsbehov. Utvecklingen i Korea var positiv även under detta kvartal, drivet av kapacitetsinvesteringar i mobilt bredband.

EBITA-marginalen minskade under kvartalet till 16% (17%) jämfört med samma kvartal föregående år, negativt påverkad av en engångskostnad för omstrukturering i Sverige och utbyggnader av 3G i Indien. EBITA-marginalen minskade jämfört med föregående kvartal från 20% i det första kvartalet, negativt påverkad av omstruktureringskostnader. I det första kvartalet 2011 påverkades försäljning och marginaler positivt av en engångsintäkt från försäljning av patent om SEK 0,3 miljarder.

Global Services

SEK miljarder 20111) 20102) För-
2011[1] För-
Global Services netto-
19,0 20,1 -5% 17,4 9% 36,5 38,2 -4%
13,5 14,8 -9% 12,6 7% 26,0 28,1 -7%
          Varav Managed
4,7 5,6 -16% 4,9 -4% 9,6 10,5 -8%
   Varav Network Rollout 5,6 5,2 6% 4,9 15% 10,4 10,1 3%
EBITA-marginal[3] 6% 12% - 7% - 7% 12% -
13% 15% - 13% - 13% 16% -
Rörelsemarginal 5% 12% - 7% - 6% 11% -
12% 15% - 12% - 12% 15% -

1) Alla siffror för 2011 är inkl. omstruktureringskostnader om SEK 0,5 miljarder i andra kvartalet och SEK 0,2 miljarder i första kvartalet
2) Alla siffror för 2010 är exkl. omstruktureringskostnader om SEK 1,0 miljarder i andra kvartalet och SEK 0,7 miljarder i första kvartalet

Global Services försäljning uppgick under kvartalet till SEK 19,0 (20,1) miljarder, en minskning med -5% jämfört med samma kvartal föregående år och en ökning med 9% jämfört med föregående kvartal. Minskningen jämfört med samma kvartal föregående år är ett resultat av valutakurseffekter. Ökningen jämfört med föregående kvartal är primärt ett resultat av ökad försäljning inom network rollout samt av konsulttjänster och systemintegration.

Professional Services försäljning uppgick till SEK 13,5 (14,8) miljarder under kvartalet, vilket är en minskning med -9% jämfört med samma kvartal föregående år, negativt påverkad av valutakurseffekter och en stark försäljning under andra kvartalet 2010. Försäljning i lokala valutor för Professional Services var i det närmaste oförändrad jämfört med samma kvartal föregående år om 1%. Jämfört med föregående kvartal ökade Professional Services med 7% med stark försäljning inom systemintegration.

Försäljningen inom Managed Services minskade med -16% jämfört med samma kvartal föregående år till SEK 4,7 (5,6) miljarder och minskade med -4% jämfört med föregående kvartal. Försäljning i lokala valutor för Managed Services minskade med -5% jämfört med samma kvartal föregående år.

Försäljningen inom Network Rollout uppgick under kvartalet till SEK 5,6 (5,2) miljarder, vilket är en ökning med 6% jämfört med samma kvartal föregående år. Jämfört med föregående kvartal ökade försäljningen med 15% på grund av en stor andel genomförda projekt.

EBITA-marginalen för Global Services minskade i kvartalet till 6% (12%) jämfört med samma kvartal föregående år och från 7% jämfört med föregående kvartal. Marginalen påverkades negativt av omstruktureringskostnader och en förlust inom Network Rollout till följd av begränsningarna i leveranskedjan under 2010, samt av stora utbyggnader av 3G i Indien och moderniseringsprojekt i Europa. Marginalen påverkades med 3 procentenheter i kvartalet på grund av omstruktureringskostnader.

EBITA-marginalen för Professional Services var oförändrad jämfört med föregående kvartal på 13% (13%). Marginalerna påverkades positivt av en högre andel försäljning inom konsult- och systemintegrationsverksamheten och lägre andel försäljning inom Managed Services. Under kvartalet skrevs 24 nya kontrakt inom Managed Services, av vilka nio var förlängningar eller utökningar. Elva nya systemintegrationskontrakt skrevs inom områdena affärsstödssystem (Business Support Systems - BSS), driftstödssystem (Operations Support Systems - OSS), Service Delivery Platforms och byggnationsprojekt av datacenter.

Ericsson ansvarar för support av nät med mer än två miljarder abonnenter världen över. Det totala antalet abonnenter i nät där driften sköts av Ericsson uppgår till fler än 800 miljoner, av vilka 450 miljoner avser renodlade kontrakt för drift av näten och 350 miljoner avser underhåll av näten. Antalet anställda inom tjänsteverksamheten uppgår till omkring 50 000 personer.

Andra kvartalet Första kvartalet Sex månader
SEK miljarder 2011[1] 2010[2] Föränd-ring 2011 [1] Föränd-ring 2011[1] 2010[2] Föränd-ring
Multimedia netto-
2,4 2,4 -2% 2,3 4% 4,7 4,7 -2%
EBITA-marginal[3] -4% -5% - -7% - -5% -5% -
Rörelsemarginal -11% -13% - -15% - -13% -13% -

1) Alla siffror för 2011 är inkl. omstruktureringskostnader om SEK 0,1 miljarder i andra kvartalet och SEK 0,0 miljarder i första kvartalet
2) Alla siffror för 2010 är exkl. omstruktureringskostnader om SEK 0,2 miljarder i andra kvartalet och SEK 0,0 miljarder i första kvartalet

Försäljningen inom Multimedia minskade med -2% jämfört med samma kvartal föregående år och ökade med 4% jämfört med föregående kvartal. Försäljningen av revenue management utvecklades fördelaktigt jämfört med samma kvartal föregående år medan försäljningen av TV-lösningar var fortsatt svag. EBITA-marginalen uppgick till -4% (-5%). Förbättringen jämfört med samma kvartal föregående år och jämfört med föregående kvartal är en effekt av införandet av effektivitetsåtgärder.

Marknaderna för affärsstödssystem (BSS) och driftstödssystem (OSS) växer, drivet av efterfrågan på ökad affärseffektivitet och minskade driftskostnader, såväl som behov av ökad tjänstekvalitet i näten. Dessutom driver den ökande användningen av mobilt bredband samt nya anslutna terminaler och enheter efterfrågan på flexibla och skalbara stödsystem för att kunna ta betalt för trafiken och förbättra konsumenterbjudanden. För att ytterligare stärka positionen inom området för affärsstödssystem (BSS) och driftstödssystem (OSS) har Ericsson meddelat att vi nått en överenskommelse om att förvärva Telcordia, ett företag med en nyckelposition inom service fullfilment, assurance, nätverksoptimering och realtidsdebitering.

Sony Ericsson

Kassaflöde från
rörelsen
-224 29 - -353 - -577 -65 -

Lönsamheten för Sony Ericsson under det andra kvartalet påverkades av jordbävningen och tsunamin i Japan. Påverkan på försäljningsvolymerna uppskattas till nära 1,5 miljoner enheter, vilket till största delen skedde i början av kvartalet. Bolagets skifte mot Android-baserade smartphones fortsätter och representerar nu mer än 70% av försäljningen.

Kassaflödet från rörelsen var under kvartalet negativ om EUR -224 miljoner, framför allt på grund av negativt resultat, tidpunkt för vissa betalningar samt jämfört med föregående kvartal en ökning av kundfordringar och varulager. Nya externa lån om EUR 165 miljoner togs upp under kvartalet, vilket resulterar i lån om totalt EUR 769 miljoner per den 30 juni 2011. Den totala kassabehållningen uppgick till EUR 516 miljoner.

Sony Ericsson uppskattar att bolagets globala markandsandel för Android-baserade smartphones var omkring 11% under kvartalet för såväl antalet enheter som värde.

Ericssons andel av Sony Ericssons resultat före skatt var SEK -0,2 (0,1) miljarder i kvartalet.

ST-Ericsson

USD
miljoner
385 544 -29% 444 -13%
Justerat
rörelseresultat[1]
-181 -118 -53% -149 -21%
Rörelse
resultat
-222 -148 -50% -178 -25%
Nettoresultat -221 -139 -59% -178 -24%

1) Rörelseresultat justerad för avskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar och omstruktureringskostnader

ST-Ericssons försäljning påverkades negativt av den fortsatta nedgången i försäljning av äldre produkter. Den finansiella nettopositionen i slutet av kvartalet var negativ om USD -427 (-195) miljoner. Rörelseförlusten ökade jämfört med föregående kvartal framför allt på grund av lägre försäljningsvolymer. ST-Ericsson rapporterar enligt US GAAP och Ericssons andel av ST-Ericssons resultat före skatt, justerat till IFRS, uppgick till SEK -0,7 (-0,4) miljarder i kvartalet.

Vid slutet av kvartalet hade ST-Ericsson utnyttjat en kortfristig kreditfacilitet om USD 445 miljoner som moderföretagen tillhandahållit till lika delar.

ST-Ericsson befinner sig i ett skifte från äldre till nya produkter, vilka stod för mer än 45% av försäljningen under kvartalet.

På senare tid har osäkerheten på marknaden på kort till medellång sikt ökat genom förändringar i affärsklimatet och efterfrågan av äldre produkter har minskat hos vissa kunder. Som ett resultat av detta förväntas företagets förmåga att nå break-even ta längre tid än det tidigare förväntade andra kvartalet 2012.

Ericsson står fast vid sitt åtagande att stötta genomförandet av ST-Ericssons affärsplan och vi tror fortsatt på företagets återhämtning till lönsamhet och på ett positivt kassaflöde från verksamheten. Om det skulle uppstå en väsentlig försämring av den nuvarande marknadssituationen kan vi dock komma att överväga ytterligare åtgärder för att förbättra verksamheten. Ericssons värde av ST-Ericsson skulle i ett sådant skede kunna visa sig vara lägre än det bokförda värdet av investeringen i våra räkenskaper. Vi följer utvecklingen av ST-Ericssons verksamhet kontinuerligt och kommer att utvärdera situationen varje kvartal.

REGIONAL ÖVERSIKT

3,0 3,6 -17% 3,1 -2% 6,1 8,2 -14%
Övrigt 2,5 1,6 49% 2,6 -6% 5,1 3,5 -43%
Totalt 54,8 48,0 14% 53,0 3% 107,7 93,1 16%

I Nordamerika minskade försäljningen med -6% jämfört med samma kvartal föregående år, negativt påverkad av en stark krona, och minskade med -6% jämfört med föregående kvartal. USA upprätthöll sin höga affärsaktivitet, men försäljningen inom networks var något sämre jämfört med föregående kvartal efter en period med höga investeringsnivåer i nätkapacitet. Services visade dock på en fortsatt god utveckling.

I Latinamerika ökade försäljningen med 17% jämfört med samma kvartal föregående år och med 23% jämfört med föregående kvartal. Under kvartalet genomfördes nätexpansioner och nya managed services-kontrakt tecknades. Ericsson levererar det första HSPA+ Dual Carrier-nätet i Latinamerika för Entel i Chile. Nya kontrakt skrevs även inom revenue assurance, betalning och fakturering samt IPTV. Operatörernas långsiktiga planer grundar sig på IPTV, LTE och MVNOs. Den starka trenden för managed services fortsätter i hela regionen och Telefónica Brazil valde Ericsson för att leverera managed services för underhåll av nät i Sao Paulo.

I Nordeuropa och Centralasien ökade försäljningen med 70% jämfört med samma kvartal föregående år och med 35% jämfört med föregående kvartal. Efterfrågan på täckning för mobilt bredband var hög i Ryssland. Omfattande nätutbyggnader med stora operatörer fortsatte driva försäljningen under kvartalet inom networks och services. Mobil data var fortsatt den huvudsakliga anledningen till operatörernas intäktstillväxt. Managed services-kontraktet med Telenor som tecknades under kvartalet ger en viktig position på marknaden i den nordiska delen av regionen.

I Väst- och Centraleuropa minskade försäljningen med -2% jämfört med samma kvartal föregående år och -10% jämfört med föregående kvartal. Den övergripande intäktspressen på mobila tjänster i regionen leder till initiativ inom network sharing och outsourcing. Efterfrågan på mobilt bredband fortsätter att vara stark. Nätmodernisering, inklusive utbyggnad av multistandardradio, har påbörjats och utbyggnader kommer att ta fart under den andra halvan av 2011. Under kvartalet valdes Ericsson som exklusiv leverantör av nästa generations kärnnät till Telekom Austria Group för de österrikiska och slovenska marknaderna.

I Medelhavsområdet minskade försäljningen med -2% jämfört med samma kvartal föregående år och ökade med 16% jämfört med föregående kvartal, negativt påverkad av de politiska oroligheterna i Nordafrika och den makroekonomiska utvecklingen i Grekland. Moderniseringsprojekt förväntas påbörjas i Spanien och Italien. Då datatrafiken fortsätter att öka, drivet av användandet av smartphones, prioriterar operatörerna investeringar i mobilt bredband. Managed services utvecklades också positivt i hela regionen under kvartalet där det till exempel skrevs ett kontrakt med Vodafone Italy för fälttjänster. Anbud för 4G/LTE-spektrum är på väg att avslutas i Spanien och vi förväntar oss att liknande anbud kommer att initieras i Italien.

I Mellanöstern minskade försäljningen med -7% jämfört med samma kvartal föregående år och ökade med 16% jämfört med föregående kvartal. De politiska oroligheterna fortsatte att påverka försäljningsutvecklingen i regionen. Försäljningen inom 2G var svag under kvartalet, medan försäljningen av mobilt bredband fortsatte att utvecklas positivt över hela regionen. Operatörerna ser över möjligheterna att reducera driftskostnaderna för näten, vilket ledde till en positiv utvecklingen för managed services både jämfört med samma kvartal föregående år och med föregående kvartal.

I Afrika söder om Sahara minskade försäljningen med -25% jämfört med samma kvartal föregående år och var oförändrad jämfört med föregående kvartal. Abonnenttillväxten ökar inom både 2G- och 3G-näten, vilket ger ett ökat investeringsbehov. Mobilt bredband ökar, men från låga nivåer.

I Indien ökade försäljningen med 107% jämfört med samma kvartal föregående år och minskade med -12% jämfört med föregående kvartal. Försäljningen drevs av fortsatta utbyggnader inom 3G och de initiala 3G-utbyggnaderna har nu nått en tillfällig topp efter en intensiv period av utbyggnad. Jämförelsen med samma kvartal föregående år görs mot ett första halvår 2010 som visade på en återhållsam marknadsutveckling med licensauktioner och den då pågående processen för säkerhetsgenomgångar. Licensinnehavarna för trådlös mobil access (Broadband Wireless Access - BWA) är i färd att fatta beslut om leverantör för sina TD-LTE-nät där initiala nätutbyggnader förväntas vid slutet av året.

I Kina och Nordostasien ökade försäljningen med 96% jämfört med samma kvartal föregående år och med 5% jämfört med föregående kvartal. Den starka ökningen jämfört med samma kvartal föregående år beror även detta kvartal på tillväxt inom mobilt bredband i Japan, 2G-expansioner i Kina samt försäljningstillväxt från Korea. I Korea förväntas datatrafiken tredubblas under 2011. Japan hade ett starkt första kvartal som man jämför med, men de underliggande drivkrafterna för ökande mobil datatrafik kvarstår. Ericsson fortsätter vara delaktig i ett storskaligt test av TD-LTE tillsammans med China Mobile.

I Sydostasien och Oceanien minskade försäljningen med -17% jämfört med samma kvartal föregående år och med -2% jämfört med föregående kvartal. Politiska faktorer och en ekonomisk nedgång på flera marknader samt operatörskonsolidering fortsatte att påverka utvecklingen i regionen. Mobil datatrafik fortsätter att växa över hela regionen och introduktionen av 2G-telefoner förberedda för sociala medier börjar också märkas. Det finns några tidiga exempel på abonnemang med prisplaner på flera nivåer i Australien och Indonesien. Operatörer över hela regionen gör en översyn för att ersätta äldre utrustning med multistandardradio.

I Övrigt ingår till exempel försäljning för inbyggnadsmoduler, kabelverksamheten, kraftmoduler liksom patent- och licensrättigheter.

MARKNADSUTVECKLING

Angivna tillväxtsiffror är baserade på Ericssons egna och andra aktörers marknadsuppskattningar

Den adresserbara marknaden

Den adresserbara marknaden för operatörernas nätverksutrustning uppskattades till omkring USD 95 miljarder för 2010 med en genomsnittlig årlig tillväxt om 3-5% under åren 2010-2013.

Marknaden för mobilnät, exklusive WiMax, OSS och site-lösningar, uppskattas visa en genomsnittlig årlig tillväxt om 6-8% under åren 2010-2013, vilket visade sig i den mycket stark efterfrågan på utrustning för mobilt bredband under det första kvartalet 2011. Ericsson utökade sin marknadsandel inom radioaccess under det första kvartalet 2011 mätt i både levererade volymer och värde.

Den adresserbara marknaden för telekomtjänster var i storleksordningen USD 96-101 miljarder för 2010, med en beräknad genomsnittlig årlig tillväxt om 6-8% under åren 2010-2013. Operatörernas fokus på effektivitet driver intresset att utforska nya affärsmodeller som managed operations, network sharing och network IT transformation. Uppskattningar visar att endast omkring 35-40% av den adresserbara kostnaden för att driva operatörernas nät i dag spenderas på externa telekomtjänster. Detta öppnar för avsevärda fortsatta möjligheter inom framför allt managed services.

Under 2010 värderades telekommarknaden för mjukvara och systemintegration inom affärsstödssystem och driftstödssystem (BSS/OSS) till omkring USD 35 miljarder och den förväntas visa på en årlig genomsnittlig tillväxt i intervallet 6-8% under åren 2010-2013. Systemintegrationsmarknaden för affärsstödssystem och driftstödssystem (BSS/OSS) är också inkluderad i marknaden för telekomtjänster och ska inte dubbelräknas.

Industrins utveckling

WCDMA- och HSPA-nät täcker omkring 40% av världens befolkning, medan LTE-nät endast täcker några få procent. WCDMA/HSPA kommer att fortsätta vara de ledande accessteknologierna under många år i termer av globala investeringar, trots det faktum att 4G/LTE just nu byggs ut och lanseras. Vid slutet av det andra kvartalet hade strax över 20 LTE-nät lanserats kommersiellt, att jämföra med omkring 400 lanserade HSPA-nät.

Ytterligare utbyggnad av täckning för HSPA, för att nå de 60% av befolkningen som i dag inte har någon täckning, kommer att drivas av tillgången på prisvärda telefoner såväl som efterfrågan på mobila bredbandstjänster och högre hastigheter. Omkring 30% av de kommersiella HSPA-näten har ännu inte uppgraderats till en maxhastighet om 7,2 Mbps eller snabbare. I det andra kvartalet var det en våg av uppgraderingar till 42 Mbps, vilket är den snabbaste tillgängliga kommersiella hastigheten.

Tillväxten inom datatrafik i mobila och fasta nät driver behovet av högre kapacitet inom områden som backhaul, aggregering, transport och routing baserat på IP- och Ethernetteknologier. Med fokus på förbättrad nätkvalitet och effektivitet blir det allt viktigare för operatörerna att kunna hantera stora datamängder med bibehållen kvalitet. Det möjliggör för operatörerna att leverera premiumkvalitet och differentierade tjänsteerbjudanden till slutanvändarna. När operatörerna märker att tjänstekvaliteten blir allt viktigare differentierar sig vissa av dem genom att bygga bästa möjliga nät med fokus på slutanvändarupplevelse och kvalitet. Detta driver även efterfrågan på tjänster som ökar operatörernas effektivitet, såsom konsulttjänster inklusive optimering av nät, systemintegration och managed services.

Årliga investeringar i nät för radioaccess baserat på WCDMA/HSPA passerade investeringarna i GSM under 2009, åtta år efter introduktionen av 3G i Västeuropa. Samexistensen av GSM, WCDMA/HSPA, CDMA2000 och 4G/LTE och utökat antal frekvensband bereder vägen för investeringar i multistandardlösningar och nätmoderniseringar.

Slutanvändartrender

Den globala mobilpenetrationen är 81% och antalet mobilabonnemang har nått 5,7 miljarder. Tillväxten jämfört med samma kvartal föregående år var omkring 15%. Indien och Kina stod för mer än 50% av det uppskattade nettotillskottet om 185 miljoner abonnemang under det andra kvartalet, vilket adderade omkring 63 respektive 30 miljoner abonnemang. Indonesien och Brasilien var de tredje respektive fjärde största länderna sett till nettotillskott. Kina har nu passerat 900 miljoner abonnemang.

De globala abonnemangen för fast bredbandsaccess växte med 15 miljoner nya abonnemang och nådde 537 miljoner under det första kvartalet 2011, framför allt drivet av stark tillväxt inom DSL i Kina som stod för mer än 40% av nytillskotten av abonnemang. DSL representerar mer än 60% av alla fasta bredbandsabonnemang, medan Fiber-to-the-Home/B representerar omkring 15%.

Enhet Andra
Helår Ericssons prog-
nos
    2010 2011 För-
änd-ring
2006 2007 2008 2009 2010 2011
Mobil-
abonnemang
Miljarder 4,9 ~5,7 ~15% 2,7 3,3 4,0 4,6 ~5,3 ~6,1
tillskott
Miljoner ~170 ~185 ~10% 500 620 660 640 ~710 ~750
Mobilt
bredband[1]
Miljoner ~470 ~760 ~60% 55 130 220 360 ~600 ~900
tillskott
Miljoner ~50 ~80 ~60% 30 70 90 150  ~250 ~300

1) Mobilt bredband inkluderar telefoner och mobila PC för teknologierna: HSPA, LTE, CDMA2000 EVDO, TD-SCDMA och WiMax

Mobilt bredband med prisplaner på flera nivåer är nu en realitet då många mobiloperatörer har introducerat segmenterade prisplaner som baseras på volym, tid eller hastighet, istället för abonnemang med obegränsad datatrafik till ett fast pris. Segmenterade prisplaner för datatrafik avser attrahera en bred målgrupp av dataanvändare samt differentiera erbjudandet för att maximera dataintäkterna och att öka tjänsteintäkterna.

En smartphone genererar i snitt ungefär 10 gånger mer trafik i mobilnätet än en vanlig mobiltelefon, medan en PC med mobilt bredband genererar 100 gånger mer trafik än en mobiltelefon. Läs- och surfplattor verkar ligga närmare smartphones än PC med mobilt bredband sett till hur mycket mobil datatrafik de genererar. Det finns indikationer på ett trafikmönster per smartphone-användare som ligger över snittet, exempelvis i USA, men trafikprofilen för användarna varierar stort mellan nät och geografiska marknader. Dessutom varierar mängden trafik som genereras över WiFi-nät beroende på vilken typ av terminal som används.

INFORMATION OM MODERBOLAGET

Resultat efter finansiella poster uppgick till SEK 4,7 (4,8) miljarder. Större förändringar i moderbolagets finansiella ställning för perioden inkluderar: minskad kassa, likvida medel och kortfristiga placeringar om SEK 10,0 miljarder, ökade kort- och långfristiga fordringar på dotterbolag om SEK 2,2 miljarder samt minskade kortfristiga skulder till dotterbolag om SEK 3,4 miljarder. Under andra kvartalet har utdelning betalats om SEK 7,2 miljarder i enlighet med årsstämmans beslut. Vid kvartalets slut uppgick kassa, likvida medel och kortfristiga placeringar till SEK 61,6 (71,6) miljarder. Lånegarantier till Sony Ericsson Mobile Communications AB var oförändrade under kvartalet. Dessa uppgår till SEK 2,1 (1,1) miljarder och ingår i beloppet för ansvarsförbindelser. Under kvartalet hade ST-Ericsson utnyttjat USD 75,5 miljoner vilket resulterade i ett tillgodohavande om USD 192,5 miljoner per den 30 juni 2011 av den av moderbolagen ställda kortfristiga kreditfaciliteten.

I enlighet med villkoren i programmet för långsiktig rörlig ersättning (LTV) såldes eller tilldelades 1 981 533 egna aktier till anställda i Ericsson under andra kvartalet. Innehavet av egna aktier uppgick den 30 juni 2011 till 68 481 170 B-aktier.

ÖVRIG INFORMATION

Förvärv av Telcordia
Den 14 juni 2011 meddelade Ericsson att man hade ingått avtal om att förvärva Telcordia, ett företag med en nyckelposition inom services fulfillment, assurance, nätverksoptimering och realtidsdebitering. Ericsson avser förvärva 100% av aktierna i Telcordia för USD 1,15 miljarder, vilket betalas kontant på skuldfri basis. Transaktionen förväntas avslutas under det fjärde kvartalet 2011 med full effekt i det första kvartalet 2012. Omkring 2 600 anställda flyttar över till Ericsson som en del av transaktionen. Genomförandet av transaktionen är villkorat av sedvanligt myndighetsgodkännande och väntas bidra till Ericssons vinst tolv månader efter slutförandet av transaktionen.

Förvärv av GDNT slutförd
Den 12 maj 2011 meddelade Ericsson att man slutfört förvärvet av vissa tillgångar av Guangdong Nortel Telecommunications Equipment Company Ltd. (GDNT)

Nortels patentportfölj
Den 1 juli 2011 meddelade Ericsson att så som meddelats av Nortel Networks Corporation, så hade ett konsortium av ledande teknologiföretag i vilket Ericsson deltog, utsetts som vinnande budgivare för alla av Nortels återstående patent och patentansökningar mot ett kontantpris om USD 4,5 miljarder. Affären förväntas avslutas under det tredje kvartalet 2011. Ericsson bidrog med USD 340 miljoner till affären.

Ericssons nomineringskommitte utsedd
Den 1 juni 2011 meddelade Ericsson medlemmarna av nomineringskommitten för 2011.

Medlemmar utnämnda till Ericssons koncernledning
Den 17 maj utnämndes Helena Norrman till kommunikationsdirektör och till medlem i bolagets koncernledning. Utnämningen verkställdes den 23 maj 2011.

Den 7 juni 2011 utnämndes Per Borgklint till ny chef för affärsområdet Multimedia och till medlem i bolagets koncernledning. Utnämningen verkställdes samma dag.

Riskbedömning
Ericssons operativa och finansiella risker och osäkerhetsfaktorer, samt vår strategi och taktik för att minska riskexponeringen och begränsa negativa effekter, finns beskrivna i årsredovisningen för 2010. Jämfört med riskerna som beskrivs i årsredovisningen för 2010 har inga nya eller förändrade väsentliga risker eller osäkerhetsfaktorer identifierats under kvartalet.

Risker och osäkerhetsfaktorer i fokus för moderbolaget och koncernen under det närmaste halvåret inkluderar:

Möjliga negativa följder av en ökad instabilitet på finansmarknaderna och av ett svagt konjunkturläge på operatörernas investeringsplaner, och på underleverantörers finansiella ställning, till exempel på grund av svårigheter för finansiering, eller återhållsamhet bland konsumenterna beträffande utgifter för teletjänster, eller ökad press på oss att tillhandahålla finansiering;

Inverkan på bruttomarginaler och/eller sysselsatt kapital av produktmixen i försäljningen i segmentet Networks gällande mjukvara, uppgraderingar, utbyggnad och inbrytningskontrakt;

Inverkan på bruttomarginaler av produktmixen i försäljningen i segmentet Global Services gällande proportionen av utbyggnad av nya nät och andel nya managed services-kontrakt med initiala uppstartskostnader;

Fortsatt volatil försäljning i segmentet Multimedia eller en förändring i det generella säsongsmönstret vilket kan försvåra möjligheterna att uppskatta framtida försäljning;

Effekter av den pågående omstruktureringen i branschen med samgåenden mellan kunder såväl som mellan våra största konkurrenter, kan konsekvenser t ex bli senarelagda operatörsinvesteringar och ökad priskonkurrens;

Resultat och behov av kapitaltillskott hos våra två joint ventures Sony Ericsson och ST-Ericsson;

Fluktuationer i växelkurser, särskilt beträffande USD och EUR;

Politiska oroligheter och instabilitet på vissa marknader;

Effekter på produktion och försäljning på grund av otillräcklig tillgång till material, komponenter, produktionskapacitet och andra viktiga tjänster i rätt tid och på konkurrenskraftiga villkor;

Effekter på produktion, försäljning och leveranser från begränsningar av transportmöjligheter till följd av naturkatastrofer.

Ericsson gör affärer i vissa länder som är föremål för handelsrestriktioner eller som vissa investerare fokuserar på. Vi följer noggrant alla relevanta regler och handelsembargon i våra affärer med kunder i sådana länder. Utöver detta arbetar Ericsson världen över i enlighet med koncerndirektiv och policies för affärsetik och uppförande. Våra aktiviteter i dessa länder ska aldrig uppfattas som ett uttryck för att vi stödjer någon specifik regim eller politisk agenda. Vi har aktiviteter i dessa länder huvudsakligen som en följd av att kunder till oss som har verksamhet i flera länder kräver att vi ska kunna stötta dem på samtliga deras marknader.

Stockholm, den 21 juli 2011

Datum för nästa rapport: 20 oktober 2011

STYRELSENS FÖRSÄKRAN

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att halvårsrapporten ger en rättvisande bild av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm den 21 juli 2011
Org.nr 556016-0680

REVISORERNAS GRANSKNINGSRAPPORT

Vi har utfört en översiktlig granskning av rapporten för Telefonaktiebolaget LM Ericsson (publ) för perioden 1 januari till 30 juni 2011. Det är styrelsen och verkställande direktören som har ansvaret för att upprätta och presentera denna finansiella information i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen. Vårt ansvar är att uttala en slutsats om denna finansiella information grundad på vår översiktliga granskning.

Vi har utfört vår översiktliga granskning i enlighet med Standard för översiktlig granskning (SÖG) 2410 Översiktlig granskning av finansiell information utförd av företagets valda revisor. En översiktlig granskning består av att göra förfrågningar, i första hand till personer som är ansvariga för finansiella frågor och redovisningsfrågor, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder. En översiktlig granskning har en annan inriktning och en betydligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt Internationella Standarder för Revision (ISA) och god revisionssed i övrigt har. De granskningsåtgärder som vidtas vid en översiktlig granskning gör det inte möjligt för oss att skaffa oss en sådan säkerhet att vi blir medvetna om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om en revision utförts. Den uttalade slutsatsen grundad på en översiktlig granskning har därför inte den säkerhet som en uttalad slutsats grundad på en revision har.

Grundat på vår översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger oss anledning att anse att delårsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad för koncernens del i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen samt för moderbolagets del i enlighet med årsredovisningslagen.

Stockholm den 21 juli 2011
PricewaterhouseCoopers AB
Peter Nyllinge
Auktoriserad revisor

PRESS- OCH ANALYTIKERKONFERENSER

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till: www.ericsson.com/res/investors/docs/q-reports/2011/6month11-sv.pdf

Ericsson inbjuder till presskonferens för media, analytiker och investerare torsdagen den 21 juli kl 9.00, i "Ericsson Studio" bredvid Ericssons huvudkontor, Grönlandsgången 4, Kista, Stockholm. Ericssons telefonkonferens för investerare, analytiker och media börjar kl 15.30.

Press- och telefonkonferenserna kan följas på www.ericsson.com/press eller www.ericsson.com/investors där även presentationsmaterialet finns tillgängligt.

Videomaterial kommer att läggas upp under dagen på www.ericsson.com/broadcast_room

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA GÄRNA

Helena Norrman, Senior Vice President, Communications
E-post: investor.relations@ericsson.com eller media.relations@ericsson.com

Åse Lindskog, chef Investerarrelationer
Telefon: 010 719 97 25, 0730 24 48 72

Åsa Konnbjer, Investerarrelationer

Stefan Jelvin, Investerarrelationer

Ola Rembe, presschef
Telefon: 010 719 97 27, 0730 24 48 73

Corporate Public & Media Relations

Org. nr: 556016-0680
Torshamnsgatan 23
www.ericsson.com

OFFENTLIGGÖRANDE ENLIGT SVENSK LAG

Ericsson offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk
lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 juli 2011 kl 07.30.

Safe Harbor Statement of Ericsson under the US Private Securities Litigation Reform Act of 1995;

All statements made or incorporated by reference in this release, other than statements or characterizations of historical facts, are forward-looking statements. These forward-looking statements are based on our current expectations, estimates and projections about our industry, management's beliefs and certain assumptions made by us. Forward-looking statements can often be identified by words such as "anticipates", "expects", "intends", "plans", "predicts", "believes", "seeks", "estimates", "may", "will", "should", "would", "potential", "continue", and variations or negatives of these words, and include, among others, statements regarding: (i) strategies, outlook and growth prospects; (ii) positioning to deliver future plans and to realize potential for future growth; (iii) liquidity and capital resources and expenditure, and our credit ratings; (iv) growth in demand for our products and services; (v) our joint venture activities; (vi) economic outlook and industry trends; (vii) developments of our markets; (viii) the impact of regulatory initiatives; (ix) research and development expenditures; (x) the strength of our competitors; (xi) future cost savings; (xii) plans to launch new products and services; (xiii) assessments of risks; (xiv) integration of acquired businesses; (xv) compliance with rules and regulations and (xvi) infringements of intellectual property rights of others.

In addition, any statements that refer to expectations, projections or other characterizations of future events or circumstances, including any underlying assumptions, are forward-looking statements. These forward-looking statements speak only as of the date hereof and are based upon the information available to us at this time. Such information is subject to change, and we will not necessarily inform you of such changes. These statements are not guarantees of future performance and are subject to risks, uncertainties and assumptions that are difficult to predict. Therefore, our actual results could differ materially and adversely from those expressed in any forward-looking statements as a result of various factors. Important factors that may cause such a difference for Ericsson include, but are not limited to: (i) material adverse changes in the markets in which we operate or in global economic conditions; (ii) increased product and price competition; (iii) further reductions in capital expenditure by network operators; (iv) the cost of technological innovation and increased expenditure to improve quality of service; (v) significant changes in market share for our principal products and services; (vi) foreign exchange rate or interest rate fluctuations; and (vii) the successful implementation of our business and operational initiatives.