Ericsson rapporterar andra kvartalet 2019

Andra kvartalet i korthet

• Försäljningen var SEK 54,8 (49,8) miljarder. Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter ökade med 7%, driven av tillväxt inom Networks i Nordamerika och Nordostasien. Rapporterad försäljning ökade med 10%.
  • Bruttomarginalen var 36,6% (34,8%). Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader var 36,7% (36,7% ).
  • Bruttomarginalen inom Networks exklusive omstruktureringskostnader förbättrades till 41,4% (40,2%) jämfört med samma kvartal föregående år. Sekventiellt minskade bruttomarginalen inom Networks från 43,2%, huvudsakligen beroende på kostnader relaterade till en tidigare meddelad förlikning gällande licensavtal samt negativ påverkan från strategiska kontrakt och lägre patent- och licensintäkter.
  • Rörelseresultatet var SEK 3,7 (0,2) miljarder och rörelsemarginalen var 6,8% (0,3%). Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader var SEK 3,9 (2,0) miljarder och rörelsemarginalen exklusive omstruktureringskostnader var 7,0% (4,1%).
  • Periodens resultat förbättrades till SEK 1,8 (-1,8) miljarder.
  • Fritt kassaflöde före M&A var SEK 2,2 (-0,2) miljarder. Nettokassan uppgick till SEK 33,8 (33,1) miljarder.

SEK miljarder
Kv 2
Kv 2
Förändring årsvis Kv 1
Förändring kvartalsvis 6 månader
6 månader
Nettoomsättning 54,8 49,8 10% 48,9 12% 103,7 93,2
   Försäljningstillväxt justerad för jämförbara  enheter och valutaeffekter - - 7% - - - -
Bruttomarginal 36,6% 34,8% - 38,4% - 37,5% 34,5%
Rörelseresultat 3,7 0,2 - 4,9 -24% 8,6 -0,1
Rörelsemarginal 6,8% 0,3% - 10,0% - 8,3% -0,2%
Periodens resultat 1,8 -1,8 - 2,4 -23% 4,3 -2,5
Vinst per aktie efter utspädning, SEK 0,51 -0,58 - 0,70 -27% 1,21 -0,83
Vinst per aktie (ej IFRS), SEK [1] 0,59 -0,09 - 0,80 -26% 1,39 0,02
Fritt kassaflöde exklusive M&A 2,2 -0,2 - 4,1 -45% 6,3 0,6
Nettokassa vid periodens slut 33,8 33,1 2% 36,1 -7% 33,8 33,1
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader 36,7% 36,7% - 38,5% - 37,5% 36,3%
Rörelseresultat exklusive omstruktureringskostnader 3,9 2,0 89% 5,1 -24% 9,0 2,9
Rörelsemarginal exklusive omstruktureringskostnader 7,0% 4,1% - 10,4% - 8,6% 3,1%

[1] Vinst per aktie efter utspädning, exklusive av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar och exklusive omstruktureringskostnader. Potentiella stamaktier ger inte upphov till någon utspädningseffekt om en konvertering till stamaktier skulle medföra en förbättring av vinst per aktie.

Finansiella icke-IFRS-mått stäms av mot närmaste avstämningsbara poster i balans- och resultaträkningarna i slutet av denna rapport.

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Den organiska försäljningstillväxten[1] var 7% under kvartalet, främst driven av försäljning i Nordamerika och Nordostasien. Vi har starkt momentum i vår 5G-verksamhet med både nya avtal, nya kommersiella lanseringar och driftsatta nät. Hittills har vi tillhandahållit lösningar för nästan två tredjedelar av alla kommersiellt lanserade 5G-nät.

Tillväxten ökar inom 5G. Initialt kommer 5G att utgöra en kapacitetsförbättring i storstadsområden. I framtiden förväntas nya, spännande innovationer för 5G i och med användning inom Sakernas internet, där man utnyttjar den hastighet, svarstid och säkerhet som 5G kan tillhandahålla. De fördelar som detta erbjuder konsumenter och företag innebär möjligheter för våra kunder att tillvarata nya intäkter.

Bruttomarginalen[2] var oförändrad om 36,7% jämfört med samma kvartal föregående år. Förbättringar i segmentet Networks motverkades av lägre marginaler inom Digital Services och Managed Services.

Networks hade ännu ett bra kvartal med organisk försäljningstillväxt[1] på 11% jämfört med samma kvartal föregående år, driven av investeringar inom 4G och 5G i Nordamerika och Nordostasien samt ökade volymer relaterade till strategiska kontrakt. Även om de strategiska kontrakten kommer att bidra till ökade marginaler på lång sikt, är påverkan på lönsamheten negativ på kort sikt. Under kvartalet påverkades bruttomarginalen negativt, och vi förväntar oss ökad påverkan under andra halvåret. Dessutom påverkade kostnader relaterade till den tidigare meddelade förlikningen gällande licensavtal marginalen negativt. Trots detta förbättrades bruttomarginalen[2] till 41,4% (40,2%) jämfört med samma kvartal föregående år, främst på grund av högre patent- och licensintäkter. För att säkerställa att vi uppfyller kundernas krav på snabba och flexibla leveranser, har vi beslutat att investera i en toppmodern 5G-produktionsanläggning i USA som komplement till vår globala leveranskedja.

Inom Digital Services fortsätter vi att genomföra planen för att nå låg ensiffrig rörelsemarginal 2020. Förbättringarna är inte linjära och kommer att variera mellan kvartalen. Organisk försäljning[1] inom Digital Services sjönk med -3% jämfört med samma kvartal föregående år som följd av snabb nedgång inom tidigare produktgenerationer. Bruttomarginalen[2] var 37,1% (42,6%). Den minskade bruttomarginalen drevs främst av förändrad affärsmix, som kan variera mellan kvartal. Vår 5G- och molnbaserade portfölj vinner mark hos kunderna, och vi ökar relaterade FoU-investeringar för att säkerställa att portföljen är anpassad och redo. Den omvandlade BSS-strategin vinner kraft, och under kvartalet skrevs kontrakt med flera nya kunder. Andelen återkommande affärer ökar, vi är på väg att ha åtgärdat 75% av de 45 kritiska och icke-strategiska kundkontrakten vid årets slut och vi har kostnadseffektivitetsprogram på plats inom hela Digital Services.

Inom Managed Services är strategin att förbättra kunderbjudandet genom automatisering, maskininlärning och AI, vilket kommer att förbättra verksamhetens marginalprofil på längre sikt. Kortsiktigt påverkas rörelsemarginalen negativt av ökade FoU-investeringar. Organisk försäljning[1] sjönk med -6%, vilket främst förklaras av den negativa påverkan från åtgärdade kundavtal. Bruttomarginalen[2] sjönk till 12,3% (14,0%) jämfört med samma kvartal föregående år, till följd av de tidpunkter när kostnader tagits.

Organisk försäljningstillväxt[1] inom Emerging Business and Other var 24%, driven av fortsatt tillväxt inom iconectiv. Rörelseresultatet[2] förbättrades jämfört med samma kvartal föregående år till SEK -0,7 (-1,2) miljarder, drivet av ökad vinst inom iconectiv och avyttringen av MediaKind. Inom detta segment investerar vi i satsningar med målet att skala upp och bidra till att skapa framtida affärer för Ericsson. Förutom för iconectiv är portföljen fortfarande i en tidig investeringsfas.

Fritt kassaflöde exklusive M&A förbättrades till SEK 2,2 (-0,2) miljarder, drivet av förbättrat resultat.

Vi är i pågående förlikningsförhandlingar med United States Securities and Exchange Commission (SEC) och United States Department of Justice (DOJ) beträffande deras tidigare kommunicerade undersökningar under U.S. Foreign Corrupt Practices Act (FCPA). Vi har inte möjlighet att uppskatta hur länge de kommer att fortsätta. Eftersom detta är ett pågående ärende kan vi inte heller lämna några detaljer. Det är dock vår nuvarande bedömning att ärendenas lösning kommer att resultera i betydande monetära och andra åtgärder. Omfattningen och effekterna av dessa kan i nuläget inte uppskattas eller säkerställas på ett tillförlitligt sätt.

Vi fortsätter att ta strategiska kontrakt, och den omfattande nätutbyggnad som förväntas påbörjas i delar av Asien kommer gradvis att påverka marginalerna negativt på kort sikt, men stärka vår position på lång sikt. Fortsatta teknik- och marknadsinvesteringar, speciellt inom 5G, automatisering och AI, är grundläggande för långsiktig konkurrenskraft och är en avgörande del av vår fokuserade strategi för att stärka bolaget på lång sikt och nå målen för 2020 och 2022.

Börje Ekholm

VD och koncernchef

[1] Organisk försäljningstillväxt: försäljningstillväxt justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter

[2] Exklusive omstruktureringskostnader

Antaganden för planeringen framöver

Marknadsrelaterade

• Marknaden för utrustning för radioaccessnät (RAN) uppskattas öka med 3% för helåret 2019 med 2% genomsnittlig årlig tillväxttakt för 2018-2023. (Källa: Dell’Oro.)