Ericsson rapporterar andra kvartalet 2024

Strategiska händelser – proaktiva åtgärder i en utmanande marknadsmiljö

• Strategin för teknikledarskap levererar – externt erkända som ledare inom 5G för fjärde året i följd.

• Ytterligare framsteg inom utbyggnaden av Global Network Platform för nät-API:er. Två nya partnerskap under andra kvartalet.

• Nytt patent- och licensavtal inom 5G undertecknades. På väg att nå målet på SEK 12-13 miljarder för patent- och licensintäkter för 2024.

Finansiell sammanfattning – starkt ökad bruttomarginal, delvis motverkad av riktade FoU-investeringar

• Försäljningen minskade med -7%* jämfört med samma kvartal föregående år, men marknadsområdet Nordamerika växte med 14%*. Rapporterad försäljning var SEK 59,8 (64,4) miljarder.

• Justerat[1] bruttoresultat ökade till SEK 26,3 (24,7) miljarder, drivet av starkt ökad bruttomarginal. Rapporterat bruttoresultat var SEK 25,8 (24,1) miljarder.

• Justerad[1] bruttomarginal var 43,9% (38,3%) med stöd från ökade patent- och licensintäkter samt kostnadsåtgärder. Justerad bruttomarginal inom Networks var 46,1% (39,3%). Rapporterad bruttomarginal var 43,1% (37,4%).

• Justerad[1] EBITA var SEK 4,1 (3,7) miljarder, med en marginal på 6,8% (5,7%), där högre bruttoresultat delvis motverkades av ökade FoU-investeringar inom Networks för teknikledarskap. EBITA var SEK 2,4 (0,5) miljarder.

• Periodens resultat var SEK -11,0 (-0,6) miljarder, inklusive påverkan från en nedskrivning på SEK -11,4 miljarder. Vinst per aktie efter utspädning var SEK -3,34 (-0,21).

• Fritt kassaflöde före M&A var SEK 7,6 (-5,0) miljarder, till följd av starkt förbättrat rörelsekapital.

Börje Ekholm, koncernchef och VD, sade: “Under andra kvartalet behöll vi vår marknadsledande position, Nordamerika återvände till tillväxt och vi levererade starkt ökad bruttomarginal och starkt ökat fritt kassaflöde. Vi fortsatte att fokusera på faktorer som vi kontrollerar, för att på så vis optimera vår verksamhet i en utmanande marknadsmiljö, med ohållbart låga investeringsnivåer i branschen.

Vonage är grundläggande för att skapa en global plattform för nät-API:er, vilket är kritiskt för digitaliseringen av företag och samhälle och kommer att driva framtida tillväxt i telekombranschen. Vi redovisade en nedskrivning under andra kvartalet eftersom marknadstillväxten för verksamheten har mattats av, och vi måste nu omfokusera på att förbättra resultatet.

Våra resultat är bevis på vår konkurrenskraft, och vi kommer att fortsätta att göra proaktiva insatser för att positionera verksamheten för långsiktig framgång. Vi förväntar oss att marknadssituationen fortsatt kommer att vara utmanande under året i och med att investeringstakten i Indien sjunker. Men vår försäljning kommer att gynnas av kontraktleveranser i Nordamerika under andra halvåret.”

SEK miljarder Kv 2
Justerad bruttomarginal 43,9%  38,3%  - 42,7%  - 43,4%  39,0%  -
Justerad EBIT (förlust) -11,891  2,821  - 4,305  - -7,586  6,847  -
Justerad EBIT-marginal  -19,9%  4,4%  - 8,1%  - -6,7%  5,4%  -
Justerad EBIT exklusive nedskrivningar[3] 3,229  2,821  14%  4,305  -25%  7,534  6,847  10%
Justerad EBIT-marginal exklusive nedskrivningar[3] 5,4%  4,4%  - 8,1%  - 6,7%  5,4%  -
Justerad EBITA 4,054  3,675  10%  5,10  -20%  9,152  8,503  8%
Justerad EBITA-marginal  6,8%  5,7%  - 9,6%  - 8,1%  6,7%  -

* Försäljning justerad för påverkan från förvärv och avyttringar samt valutakurseffekter
[1] Justerade mått justeras för att inte innefatta omstruktureringskostnader. Detta är endast en förändring i benämningen jämfört med tidigare rapporter.
[2] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna.
[3] Exklusive den icke kassapåverkande nedskrivning som redovisades under andra kvartalet 2024, relaterad till nedskrivning av immateriella tillgångar främst hänförliga till förvärvet av Vonage.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.ericsson.com/en/investors/financial-reports/interim-reports

Videokonferens för analytiker, investerare och journalister

Koncernchef och VD Börje Ekholm och finanschef Lars Sandström kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 10:00 CEST.

Anslut till videokonferensen här, eller gå till www.ericsson.com/investors

För att ställa en fråga, använd denna länk.

Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på http://www.ericsson.com/investors.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA

Daniel Morris, chef Investerarrelationer
Telefon: +44 7386657217
E-post: investor.relations@ericsson.com

Ytterligare kontakter
Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör
E-post: media.relations@ericsson.com

Investerare
Lena Häggblom, Investerarrelationer
E-post:  lena.haggblom@ericsson.com

Alan Ganson, Investerarrelationer
Telefon: +46 70 267 27 30
E-post: alan.ganson@ericsson.com

Ralf Bagner, presschef
Telefon: +46 76 128 47 89
E-post: ralf.bagner@ericsson.com

Media relations
Telefon: +46 10-719 69 92
E-post: media.relations@ericsson.com

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 juli 2024 kl. 07:00 CEST.