Ericsson rapporterar fjärde kvartalet och helåret 2012

Fjärde kvartalet

• Försäljningen ökade med 5% jämfört med samma kvartal föregående år och med  23% jämfört med föregående kvartal. Segmentet Networks försäljning ökade med 6% jämfört med samma kvartal föregående år, framförallt drivet av Nordamerika. Jämfört med föregående kvartal ökade Networks försäljning med 31%, påverkat främst av en normalt högre affärsaktivitet i slutet av året
  • Rörelsemarginalen, exklusive joint ventures, förbättrades till 7,1% (6,4%) jämfört med samma kvartal föregående år, främst drivet av ökad försäljning inom Networks. Rörelsemarginalen påverkades negativt med nära -3%-enheter (-1%) av omstruktureringskostnader relaterade till effektivetsåtgärder
  • Periodens resultat var SEK -6,3 (1,5) miljarder, negativt påverkat av en icke kassaflödespåverkande engångskostnad avseende ST-Ericsson om SEK -8,0 miljarder vilket tidigare kommunicerats, samt en nedskrivning av uppskjutna skattefordringar om SEK -0,5 miljarder, hänförlig till en förändring av den svenska bolagsskatten
  • Vinst per aktie efter utspädning var SEK -1,99 (0,36). Vinst per aktie (ej IFRS) och exklusive engångskostnaden relaterad till ST-Ericsson var SEK 1,07 (0,81)
  • Kassaflödet från rörelsen ökade till SEK 15,7 miljarder till följd av minskat rörelsekapital.

Helåret

• Försäljningen var oförändrad jämfört med samma kvartal föregående år med tillväxt inom Global Services och Support Solutions, medan försäljningen inom Networks minskade, delvis på grund av att försäljningen av CDMA-utrustning minskade med 40%
  • Rörelsemarginalen, exklusive joint ventures, var oförändrad på 9,7% (9,6%). Exklusive vinsten från avyttringen av Sony Ericsson var rörelsemarginalen 6,4%
  • Periodens resultat var SEK 5,9 (12,6) miljarder, positivt påverkat av vinsten från försäljningen av Sony Ericsson på SEK 7,7 miljarder och negativt påverkad av en engångskostnad för ST-Ericsson om SEK -8,0 miljarder
  • Vinst per aktie efter utspädning var SEK 1,78 (3,77). Vinst per aktie (ej IFRS) var SEK 3,55 (5,54)
  • Kassaflödet från rörelsen var SEK 22,0 miljarder. Kassagenereringen för helåret uppgick till 116%, över målet om >70%
  • Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 2,75 (2,50) per aktie för 2012.
SEK miljarder Kv 4
Kassaflöde från rörelsen 15,7 5,5 187% 7,0 125% 22,0 10,0 121%
Kassagenerering 227% 79% - 149% - 116% 40% -
Nettokassa vid periodens slut 38,5 39,5 -2% 29,0 33% 38,5 39,5 -2%
1) Vinst per aktie, efter utspädning, exkl. omstruktureringar samt av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar. Helåret 2012 inkluderar en vinst från försäljningen av Sony Ericsson om SEK 7,7 miljarder.

Kommentar från Hans Vestberg, VD och koncernchef

"Våra segment visade blandad utveckling under året med stark tillväxt inom Global Services och Support Solutions, medan Networks hade ett mer utmanande år. Support Solutions gick från förlust 2011 till lönsamhet och står nu tillsammans med Global Services för nära 50% av koncernens försäljning under 2012, jämfört med 42% 2011", säger Hans Vestberg, VD och koncernchef för Ericsson.

"Lönsamheten under året påverkades negativt av förlusterna i ST-Ericsson, de pågående moderniseringsprojekten i Europa såväl som av den underliggande affärsmixen, med en högre andel nätutbyggnadsprojekt än nätkapacitetsprojekt. Med nuvarande bild av kundernas behov, samt med den rådande globala ekonomiska utvecklingen, förväntas den underliggande affärsmixen gradvis skifta mot fler kapacitetsprojekt under andra halvåret 2013.

Vi avslutade året med starkt kassaflöde och för helåret överträffade vi vårt mål för kassagenerering. Styrelsen föreslår en utdelning för 2012 om SEK 2,75 (2,50) per aktie, en ökning med 10%.

Under året var Nordamerika vår starkaste marknad drivet av fortsatta investeringar inom mobilt bredband och efterfrågan på tjänster. Andra regioner såsom Sydostasien och Oceanien, och Afrika söder om Sahara har gradvis förbättrats under året.

I det fjärde kvartalet återhämtade sig försäljningen inom Networks, trots den förväntade fortsatta nedgången inom CDMA. Lönsamheten inom Networks förbättrades jämfört med föregående kvartal till följd av ökad försäljning samt en högre mjukvaruandel. Försäljning och lönsamhet för Global Services och Support Solutions var fortsatt stabil.

Kvartalet påverkades negativt av en icke kassaflödespåverkande post relaterad till ST-Ericsson. STMicrelectronics har kommunicerat sin avsikt att avsluta sitt ägande i ST-Ericsson och Ericsson utforskar olika strategiska alternativ för ST-Ericssons tillgångar. Modemteknologin, som Ericsson ursprungligen bidrog med, är av strategiskt värde för industrin.

Under året har vi fortsatt bygga från vår styrkeposition inom tillväxtområdena mobilt bredband, managed services och OSS/BSS. Vi har genomfört både selektiva förvärv och avyttringar samt avslutat avyttringen av Sony Ericsson och presenterat en ny strategi för Support Solutions. Att förbättra lönsamheten, minska kostnaderna och sysselsatt kapital står fortsatt högt på agendan. Industrin fortsätter att vara långsiktigt attraktiv trots att makroekonomiska och politiska osäkerheter kvarstår i vissa regioner. Vi är väl positionerade att fortsätta stödja våra kunder i den omvandling ICT-marknaden genomgår," avslutar Vestberg.

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till: www.ericsson.com/res/investors/docs/q-reports/2012/12month12-sv.pdf, alternativt i bifogad fil.

Press- och analytikerkonferenser

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till:
www.ericsson.com/se/thecompany/investors/financial-reports/interim-reports/Q4-report-2012

Ericsson inbjuder till presskonferens för media, analytiker och investerare onsdagen den 31 januari kl 9.00,
i "Ericsson Studio" bredvid Ericssons huvudkontor, Grönlandsgången 4, Kista, Stockholm. Ericssons telefonkonferens för investerare, analytiker och media börjar kl 14.00.

Press- och telefonkonferenserna kan följas på www.ericsson.com/press eller www.ericsson.com/investors där även presentationsmaterialet finns tillgängligt.

Videomaterial kommer att läggas upp under dagen på www.ericsson.com/broadcast_room

För ytterligare information kontakta gärna

Helena Norrman, Senior Vice President, Communications

E-post: investor.relations@ericsson.com eller media.relations@ericsson.com

Åsa Konnbjer, Investerarrelationer
Telefon: 010 713 39 20, 0730 825 928

Stefan Jelvin, Investerarrelationer
Telefon: 010 714 20 39, 0709 860 227

Rikard Tunedal, Investerarrelationer
Telefon: 010 714 54 00, 0761 005 400
E-post: rikard.tunedal@ericsson.com

Ola Rembe, presschef
Telefon: 010 719 97 27, 0730 24 48 73

Corporate Communications & PR
Telefon: 010 719 69 92

Ericsson offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2013 kl 07.30.