Ericsson rapporterar fjärde kvartalet och helåret 2013

Sammanfattning av fjärde kvartalet

• Försäljningen uppgick till SEK 67,0 miljarder, oförändrat jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Försäljningen för jämförbara enheter, justerad för valutaeffekter, ökade med 4% jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Rörelseresultatet, inklusive joint venture, var SEK 9,1 (-3,8) miljarder med en rörelsemarginal om 13,5% (-5,7%), inklusive en engångskostnad om SEK -0,4 miljarder hänförlig till förvärvet av Airvana.
  • Periodens resultat uppgick till SEK 6,4 (-6,3) miljarder.
  • Överenskommelse framgångsrikt sluten med Samsung om korslicensavtal avseende immateriella rättigheter enligt rättvisa, rimliga och icke-diskriminerande villkor (FRAND). Påverkan på försäljningen om SEK 4,2 miljarder, rörelseresultatet om SEK 4,2 miljarder och resultatet för perioden om SEK 3,3 miljarder är inkluderat i samtliga siffror.
  • Vinst per aktie efter utspädning var SEK 1,97 (-1,99). Vinst per aktie (ej IFRS) var SEK 2,42 (-1,40).
  • Kassaflödet från rörelsen var SEK 14,6 (15,7) miljarder.
  • Segmentet Modems konsoliderades från och med den 1 oktober 2013.

Sammanfattning av helåret

• Försäljningen uppgick till SEK 227,4 miljarder, oförändrad jämfört med föregående år.
  • Försäljningen för jämförbara enheter, justerad för valutaeffekter, ökade med 5% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultatet, inklusive joint venture, var SEK 17,8 (10,5) miljarder. Rörelsemarginalen var 7,8% (4,6%).
  • Periodens resultat uppgick till SEK 12,2 (5,9) miljarder.
  • Alla siffror inkluderar effekten av korslicensavtalet med Samsung med påverkan på försäljningen om SEK 4,2 miljarder, rörelseresultatet om SEK 4,2 miljarder och resultatet för perioden om SEK 3,3 miljarder.
  • Vinst per aktie efter utspädning var SEK 3,69 (1,78). Vinst per aktie (ej IFRS) var SEK 5,62 (3,55).
  • Kassaflödet från rörelsen var SEK 17,4 (22,0) miljarder.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 3,00 (2,75) per aktie för 2013.
SEK miljarder Kv 4

Vinst per aktie (ej IFRS), SEK1)   2,42 -1,40 - 1,31 85% 5,62 3,55 58%
Kassaflöde från rörelsen 14,6 15,7 -7% 1,5 - 17,4 22,0 -21%
Nettokassa vid periodens slut 37,8 38,5 -2% 24,7 53% 37,8 38,5 -2%
1) Vinst per aktie, efter utspädning, exkl. omstruktureringar samt av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar.
2) Inkluderar en vinst från avyttringen av Sony Ericsson om SEK 7,7 miljarder.
3)  Inkluderar en kostnad hänförlig till ST-Ericsson om SEK -8,0 miljarder.

Kommentar från Hans Vestberg, VD och koncernchef

"Ericssons försäljning för jämförbara enheter, justerad för valutaeffekter, ökade 5% för helåret. Jag är nöjd över att vi framgångsrikt har nått ett avtal med Samsung om korslicensering av immateriella tillgångar. Vår industri bygger på skalfördelar och en stark tradition bland företagen att dela med sig av tekniska framsteg genom licensering enligt rättvisa, rimliga och icke-diskriminerande villkor (FRAND). Avtalet visar värdet av våra investeringar i forskning och utveckling och möjliggör för båda företagen att fortsätta vara innovativa och föra ut ny teknik på marknaden", säger Hans Vestberg, VD och koncernchef för Ericsson.

"Vårt fokus på lönsamhet började ge resultat och rörelsemarginalen för koncernen förbättrades gradvis under 2013, framför allt genom förbättringar inom Networks och Network Rollout, trots kraftigt negativ valutapåverkan.

Affärsmixen, med en högre andel utbyggnadsprojekt än kapacitetsprojekt, började skifta mot fler kapacitetsprojekt under året. Som väntat kom försäljningen under visst tryck i kvartalet. Som vi tidigare kommunicerat är den huvudsakliga anledningen att två stora utbyggnadsprojekt för mobilt bredband i Nordamerika nådde sin kulmen under första halvåret 2013 och lägre aktivitet i Japan.

Parallellt med att leverera de stora utbyggnadsprojekten i USA har vi även stärkt vår ställning och vårt erbjudande inom professional services. För helåret stod Global Services för merparten av regionens försäljning och vi är i dag marknadsledande inom både telekomtjänster och utrustning för mobilnät på en av världens mest avancerade och dynamiska ICT-marknader.

I Kina fortsätter upphandlingen av LTE och hittils har de två stora operatörerna som gjort sina val av leverantörer valt Ericsson. Försäljningen i Kina förbättrades under kvartalet som en följd av leveranser till pågående utbyggnadsprojekt för mobilt bredband.

Ericsson fortsatte att växa på några av nyckelmarknaderna i Europa under det fjärde kvartalet. Under de senaste åren har vi stärkt vår position i Europa genom nätmoderniseringsprojekten. Dessa projekt har genomförts enligt plan och merparten av den negativa marginaleffekten från dessa projekt ligger nu bakom oss. Vi förväntar oss att telekomindustrin i Europa kommer att förbättras över tid, drivet av den makroekonomiska utvecklingen och ett investeringsbeslut som nyligen meddelades av en av de stora operatörerna.

Under 2013 har Ericsson genomfört ett antal strategiska initiativ för att både hantera det pågående teknikskiftet i industrin och för att ställa om företaget för framtida affärsmöjligheter. Vi har stärkt vår kärnverksamhet och tagit viktiga steg för att bygga en ledande position inom områden som är nya och viktiga för bolaget. Detta inkluderar konsolideringen av modemverksamheten och förvärvet av IPTV-verksamheten Mediaroom från Microsoft. Vi kommer gradvis att öka insatserna och investeringarna inom dessa områden samt inom IP, molntjänster, OSS och BSS.

De långsiktiga förutsättningarna för branschen är fortsatt goda och vi är med våra pågående strategiska initiativ väl positionerade att fortsätta stödja våra kunder på den föränderliga ICT-marknaden.

Vi har fokuserat på att förbättra rörelsekapital och avslutade året med ett starkt kassaflöde om SEK 17,4 (22,0) miljarder och en kassagenerering över helåret om 79%, över målet på 70%. Detta ger Ericsson en stark balansräkning för att fortsätta leverera enligt vår strategi. Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 3,00 (2,75) per aktie för 2013, en ökning med 9%," avslutar Vestberg.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till: www.ericsson.com/res/investors/docs/q-reports/2013/12month13-sv.pdf, alternativt i bifogad fil eller på www.ericsson.com/investors

Ericsson inbjuder till presskonferens för media, analytiker och investerare den
30 januari kl 9.00, i "Ericsson Studio", Grönlandsgången 4, Kista, Stockholm. Ericssons telefonkonferens för investerare, analytiker och media börjar kl 14.00.

Press- och telefonkonferenserna kan följas på www.ericsson.com/press eller www.ericsson.com/investors där även presentationsmaterialet finns tillgängligt.

Videomaterial kommer att läggas upp under dagen på www.ericsson.com/press

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA

Helena Norrman, Kommunikationsdirektör

Investerare

Peter Nyquist, chef Investerarrelationer
E-post: peter.nyquist@ericsson.com

Åsa Konnbjer, Investerarrelationer
E-post: asa.konnbjer@ericsson.com

Stefan Jelvin, Investerarrelationer
E-post: stefan.jelvin@ericsson.com

Rikard Tunedal, Investerarrelationer
E-post: rikard.tunedal@ericsson.com

Ola Rembe, chef externkommunikation

E-post: media.relations@ericsson.com

Telefonaktiebolaget LM Ericsson (publ)
Org. nr: 556016-0680
Torshamnsgatan 23
www.ericsson.com

Ericsson offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 januari 2014 kl 07.30.