Ericsson rapporterar första kvartalet 2008

[Ericsson offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 april 2008 kl 07.30.]

• Nettoomsättning SEK 44,2 (42,2) miljarder, organisk tillväxt i oförändrade valutor 9%
  • Rörelseresultat SEK 4,3 (8,2) miljarder,  exkl. omstruktureringskostnader SEK 0,8 miljarder
  • Rörelsemarginal 9,7% (19,3%), exkl. omstruktureringskostnader SEK 0,8 miljarder
  • Kassaflöde SEK 4,7 (4,6) miljarder, kassagenerering 83% (80%)
  • Nettoresultat SEK 2,6 (5,8) miljarder 3), inkl. omstruktureringskostnader SEK 0,8 miljarder
  • Vinst per aktie SEK 0,17 (0,37) 3)
    KONCERNCHEFENS KOMMENTARER

"Vår affär utvecklades väl under kvartalet med tanke på marknadsförutsättningarna och den svaga US-dollarn", säger Carl-Henric Svanberg, Ericssons VD och koncernchef. "Vi finner det fortfarande klokt att planera för att marknaden för mobil infrastruktur inte växer 2008. De kostnadsminskningar som vi gör för att anpassa oss till ett sådant marknadsscenario går enligt plan.

Försäljningen i kvartalet speglar efterfrågan på mobil infrastruktur, speciellt på marknader med hög tillväxt. Försäljningen i USA har visat en positiv utveckling medan Västeuropa är fortsatt svagt. Andelen utbyggnad av nya nät på marknader med hög tillväxt, framför allt i Indien, ökar. I kombination med en svagare US-dollar fortsätter detta att pressa våra marginaler.

Professional Services fortsätter att visa god tillväxt med ökad efterfrågan inom alla områden, särskilt inom managed services och systemintegration. Inom Multimedia fortsätter vi att investera i forskning och utveckling för nya affärsmöjligheter, vilket minskar lönsamheten. Försäljningen av mobilplattformar påverkades av Sony Ericssons lägre omsättning vilket slog igenom på Multimedias resultat.

Utbyggnaden av mobilt bredband fortsätter över hela världen. HSPA kommer att vara den dominerande standarden under många år och är nu ett effektivt alternativ till fast bredband. Mobilt bredband kommer att spela en avgörande roll för att överbrygga den digitala klyftan i världen. Det är också glädjande att LTE, som är en vidareutveckling av HSPA, har stöd av världens största operatörer. Vi investerar betydande belopp i denna teknik för att säkra en ledande position även inom detta område", avslutar Carl-Henric Svanberg.

FINANSIELL ÖVERSIKT

1,1
    12,0
    -

1) Exklusive omstruktureringskostnader 2008  på SEK 0,8 miljarder, av vilka SEK 0,2 miljarder hänför sig till kostnad sålda varor och SEK 0,6 miljarder till rörelseomkostnader.
    2) Inklusive omstruktureringskostnader på SEK 0,8 miljarder.
    3)Hänförligt till aktieägare i moderbolaget, exklusive minoritetsintresse.

Nettoomsättningen ökade med 5% jämfört med samma kvartal föregående år. Tillväxten påverkades negativt av en fortsatt svag US-dollar. I oförändrade valutor uppskattas den organiska tillväxten till 9% och förvärv bidrog med ytterligare 2%.

Bruttomarginalen uppgick till 38,6% (43,0%) och minskade jämfört med samma period föregående år, huvudsakligen till följd av affärsmixen med en hög andel utbyggnad av nya nät.

Rörelseresultatet uppgick till SEK 4,3 (8,2) miljarder i kvartalet. Rörelseomkostnaderna uppgick till SEK 14,1 (11,8) miljarder i kvartalet på grund av effekten av förvärvade bolag, inklusive avskrivningar på immateriella tillgångar, samt ökade investeringar i forskning och utveckling,  huvudsakligen avseende LTE, mobilplattformar och IPTV. Sony Ericssons resultat före skatt bidrog med SEK 0,9 (1,6) miljarder till koncernens rörelseresultat i kvartalet.

Kassaflödet från rörelsen var SEK 4,7 (4,6) miljarder i kvartalet. Kassaflödet inkluderar utdelning från Sony Ericsson på SEK 2,2 miljarder. I första kvartalet 2007 gjorde Sony Ericsson en förskottsbetalning motsvarande en utdelning på SEK 3,5 miljarder. Sysselsatt kapital ökade något. Kassagenereringen uppgick till 83% (80%) i kvartalet. Genomsnittlig kredittid för kundfordringar ökade med åtta dagar  i kvartalet.

Kassaflöde från investeringsaktiviteter var SEK 3,2 (-9,2) miljarder. Första kvartalet 2007 påverkades av förvärv.

Balansräkning och andra nyckeltal

Soliditet
    56%
    55%

1) Exklusive effekter av omstruktureringar.

Under kvartalet utnyttjades reserver om cirka SEK 0,8 miljarder för att täcka kostnader hänförliga till produktgarantier, kundprojekt, omstruktureringar och övrigt. Nya reserver om SEK 2,0 miljarder har satts av under kvartalet, inklusive omstruktureringskostnader på SEK 0,7 miljarder, samtidigt som SEK 0,6 miljarder har lösts upp som ett resultat av riskbedömningar i den pågående affärsverksamheten.
    Vid utgången av kvartalet uppgick eget kapital till SEK 134,6 miljarder, en ökning med
    SEK 7,3 miljarder jämfört med samma period föregående år.

Kostnadsanpassning

Som annonserades i rapporten för fjärde kvartalet 2007 ska den årliga kostnadstakten sänkas med SEK 4 miljarder. Dessa justeringar kommer att ha full effekt 2009. Omstruktureringskostnader för detta beräknas till SEK 4 miljarder och kommer att belasta resultatet allt eftersom beslut fattas om varje aktivitet.

Under första kvartalet har omstrukteringskostnader på SEK 0,8 miljarder avsatts, huvudsakligen för neddragningar i Västeuropa. Av dessa hänför sig SEK 0,2 miljarder till kostnad sålda varor och SEK 0,6 miljarder till rörelseomkostnader. Kostnaderna för det i april annonserade omstruktureringsprogrammet i Sverige kommer att tas i andra kvartalet 2008.

RESULTAT PER SEGMENT

42,2
    54,5
    -19%

1) Exklusive effekter av omstruktureringar.

Networks

Nettoomsättningen inom Networks ökade med 2% jämfört med samma kvartal föregående år trots en negativ effekt av en lägre dollarkurs. Försäljningsökningen drevs av ökad försäljning av GSM på marknader med hög tillväxt, särskilt i Indien och Kina. Detta avspeglas i den höga tillväxten inom nätinstallation, som är en verksamhet med lägre marginaler. Försäljningen av mjukvara och immateriella rättigheter var något högre i kvartalet. EBITDA-marginalen var oförändrad på 15% jämfört med föregående kvartal.

Efterfrågan på GSM är fortsatt god och affärsaktiviteten ökar, framför allt i Indien och Kina. 3G-utbyggnader pågår över hela världen, inklusive större utbyggnader i Ryssland och Latinamerika.  Den största andelen investeringar inom forskning och utveckling inom Networks hänför sig till WCDMA och satsningarna på LTE ökar. Flera stora operatörer har annonserat planer på att uppgradera sina nät till 14,4 Mbit/s och Ericsson kommer att introducera 21 Mbit/s under andra hälften av 2008.

Redback har ökat sin försäljning betydligt utanför USA genom att dra fördel av Ericssons globala försäljningsorganisation. Sedan förvärvet har Ericsson tecknat avtal för leveranser av Redback-baserade lösningar med fler än 100 operatörer i över 65 länder.

Professional Services

Nettoomsättningen inom Professional Services ökade med 8% jämfört med samma kvartal föregående år. I lokala valutor uppgick tillväxten till 10%. Som förväntat minskade omsättningen för managed services jämfört med föregående kvartal på grund av den minskade omfattningen av kontraktet med 3 UK som annonserades i fjärde kvartalet 2007, men ökade 20% jämfört med samma kvartal föregående år. Rörelsemarginalen minskade till 13% (15%) på grund av en hög andel nya managed services-kontrakt med åtföljande kostnader för att starta projekten. I takt med att nätens komplexitet ökar, så ökar efterfrågan på system- och nätintegrationstjänster även om försäljningen kommer att variera med kundprojekten.

Multimedia

Nettoomsättningen ökade med 16% i kvartalet jämfört med samma period föregående år, huvudsakligen till följd av förvärv. Affärsaktiviteten har varit hög i kvartalet då vi bland annat har tagit viktiga referenskontrakt för IPTV och haft en god utveckling för Tandberg Television.

Inom Multimedia svarar revenue management, service delivery platforms, Tandberg Television och mobilplattformar för huvuddelen av omsättningen och genererar god tillväxt och marginaler. Strategin är att dra fördel av vår ledande position inom dessa områden och investera för framtida tillväxt inom områden såsom IPTV, IMS- och företagsapplikationer. Inom de sistnämnda områdena är omsättningen låg och investeringarna i forskning och utveckling är betydande.

Nettoomsättningen och rörelseresultatet för mobilplattformar påverkades negativt i kvartalet med cirka SEK 0,3 miljarder till följd av Sony Ericssons lägre försäljning i första kvartalet.

Sony Ericsson Mobile Communications
    Information om transaktioner med Sony Ericsson Mobile Communications finns i tabellverket  under Finansiella rapporter och övrig information.

EUR miljoner
    Nettoresultat
    -48%
    -64%

Antalet levererade enheter under kvartalet uppgick till 22,3 miljoner, en ökning med 2% jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningen minskade med 8% jämfört med samma period föregående år till följd av en lägre marknadstillväxt för telefoner i mellan- och högpris-segmenten på marknader där Sony Ericsson har en stark närvaro. Bruttomarginalen var en procentenhet lägre jämfört med samma period föregående år vilket avspeglar en mindre gynnsam produktmix.

Ericssons andel av Sony Ericssons resultat före skatt var SEK 0,9 (1,6) miljarder i kvartalet. Under kvartalet har Ericsson mottagit en utdelning från Sony Ericsson på SEK 2,2 miljarder. Ytterligare en utdelning är planerad under året.

REGIONAL ÖVERSIKT

39%
    4,3
      0%

Omsättningen i Västeuropa minskade med 7% jämfört med samma period föregående år. Trenden med att operatörer slår sig samman fortsätter. Tyskland visade god tillväxt till följd av efterfrågan på managed services. Storbritannien påverkades av en generellt sett svagare marknad. Omfattningen av det omförhandlade managed services-kontraktet med 3 UK påverkade omsättningen men inte marginalen. Spanien visade också lägre försäljning i kvartalet jämfört med ett starkt första kvartal 2007.

Generellt sett är affärsverksamheten hög i Central- och Östeuropa, Mellanöstern och Afrika, men omsättningen var oförändrad jämfört med samma period föregående år. Under kvartalet visade Afrika och delar av Mellanöstern stark tillväxt och i Ryssland pågår 3G-utbyggnaderna.

I Asien och Oceanien ökade omsättningen med 5% jämfört med samma period föregående år. Indien ökade signifikant, vilket motverkade lägre investeringar i Bangladesh till följd av politisk osäkerhet. Kina visade god tillväxt medan försäljningen i Japan och Australien minskade på grund av en tuff jämförelse med första kvartalet 2007.

I Latinamerika ökade omsättningen med 25% jämfört med samma period föregående år. Fortsatta 2G-utbyggnader liksom nya 3G-nät i Brasilien och Mexiko bidrog till den starka utvecklingen.

I Nordamerika ökade omsättningen med 39% jämfört med samma period föregående år, huvudsakligen till följd av investeringar i WCDMA/HSPA. Försäljningstillväxten påverkades också av en högre försäljning avseende immateriella rättigheter. Spektrumauktionen har avslutats och vinnarna planerar för utbyggnader av mobilt bredband de kommande åren.

MARKNADSUTVECKLING
    Uppskattade tillväxtsiffror baserar sig på Ericssons egna och andra aktörers marknadsuppskattningar.

Konsolideringen bland operatörer och våra konkurrenter fortsätter, samtidigt som konkurrensen fortsätter vara intensiv, speciellt från kinesiska leverantörer.

Utbyggnaden av mobilt bredband fortsätter och byggs ut i allt fler länder. Den starka datatrafik-tillväxten bekräftar konsumenternas efterfrågan på nya multimediatjänster som nu blir tillgängliga.

Den avslutade 700 MHz spektrumauktionen i USA, den kommande telekomreformen i Kina liksom andra licensauktioner över hela världen kommer att driva på efterfrågan på utbyggnad av nya nät. Tariffkonkurrensen fortsätter att vara intensiv på många marknader och driver på trafiktillväxten än mer.

HSPA kommer att bli den dominerande standarden för mobilt bredband under många år framöver. Världens största operatörer har valt LTE, vilket understryker dess position som nästa globala standard.

Antalet mobilabonnemang ökade med cirka 160 miljoner i kvartalet till totalt 3,48 miljarder. Antalet WCDMA-abonnemang växte med cirka 22 miljoner i kvartalet till 205 miljoner. Det finns 211 WCDMA-nät i 91 länder, av vilka 185 nät har uppgraderats till HSPA.

Under tolvmånadersperioden fram till och med 31 december 2007 växte antalet fasta bredbandsanslutningar med cirka 20% till cirka 335 miljoner.

PLANERINGSANTAGANDEN

Oförändrade branschfundamenta och konsumentbeteenden stödjer en positiv långsiktig syn på marknaden. För 2008 fortsätter vi att planera för att marknaden för mobil infrastruktur inte visar tillväxt medan marknaden för professional services förväntas visa god tillväxt.

INFORMATION OM MODERBOLAGET

Nettoomsättningen för tremånadersperioden uppgick till SEK 2,0 (0,7) miljarder och resultat efter finansiella poster var SEK 4,4 (4,0) miljarder.

Större förändringar i moderbolagets finansiella ställning i kvartalet inkluderar: minskade kort- och långfristiga fordringar på dotterbolag om SEK 5,8 miljarder samt ökad kassa och ökade kortfristiga placeringar på tillsammans SEK 5,5 miljarder. Kort- och långfristiga skulder till dotterbolag minskade med SEK 2,5 miljarder.

Kassa och kortfristiga placeringar uppgick till SEK 51,1 (45,6) miljarder per den 31 mars.

Större transaktioner och mellanhavanden med närstående bolag inkluderar följande poster med Sony Ericsson Mobile Communications: intäkter SEK 0,6 (0,5) miljarder, fordringar SEK 0,7 (0,9) miljarder, utdelning SEK 2,2 (2,6) miljarder.

I enlighet med villkoren i Ericssons aktiesparplaner och optionsprogram såldes eller fördelades under första kvartalet 7 291 951 egna aktier till anställda i Ericsson. Innehavet av egna aktier uppgick den 31 mars 2008 till 224 699 592 B-aktier.

ÖVRIG INFORMATION

Bolagsstämma

Bolagsstämman beslutade, som tidigare meddelats och i enlighet med styrelsens förslag, att en utdelning på SEK 0,50 per aktie utbetalas för 2007 med den 14 april 2008 som avstämningsdag. Den totala utdelningen uppgår till SEK 8,0 miljarder.

Bolagsstämman beslutade, som tidigare meddelats och i enlighet med styrelsens förslag, om en sammanläggning av bolagets aktier 1:5, innebärande att fem A-aktier respektive fem B-aktier läggs samman till en A-aktie respektive en B-aktie. Avstämningsdag för sammanläggningen är den 4 juni 2008.

Bolagsstämman beslutade också, som tidigare annonserats och i enlighet med styrelsens förslag och tidigare beslut, om slutförande av LTV 2007 (Långsiktigt rörligt ersättningsprogram). Stämman beslutade även att införa LTV 2008, inklusive en riktad nyemission, förvärvserbjudande och överlåtelse av egna aktier. I tillägg till detta beslutade stämman att genomföra överlåtelse av egna aktier för tidigare beslutade LTV-program. För ytterligare information se www.ericsson.com/investors.

Försäljning av företagsväxlar

Den 18 februari 2008 ingick Ericsson avtal om att avyttra sin verksamhet för företagsväxlar till Aastra Technologies. Verksamheten ingår i segmentet Multimedia. Avyttringen berör cirka 630 anställda och transaktionen beräknas avslutas i april 2008.

Avnotering från Londonbörsen

Ericsson avnoterade sin B-aktie från Londonbörsen den 15 april 2008.

Riskbedömning

Ericssons operativa och finansiella risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i  årsredovisningen för 2007 under "Riskfaktorer" och vi  har bedömt att riskbilden inte förändrats avsevärt sedan dess. Emellertid kan den ökade andelen av försäljningen som avser det nya segmentet Multimedia leda till ökad volatilitet i redovisad försäljning mellan individuella kvartal. Särskilda tillkommande risker för den närmaste tiden är förknippade med de förvärv som skett under 2007, eftersom det krävs en snabb och effektiv integration av dessa för att de ska bli lönsamma så snart som planerat.

Riskfaktorer och -exponeringar i fokus för det närmaste halvåret för moderbolaget och koncernen är: ogynnsam produktmix i vårt segment Networks med lägre andel mjukvara, uppgraderingar och utökningar och en högre andel avseende utbyggnad av nya nät eller inbrytningskontrakt, vilket kan medföra en lägre bruttomarginal och/eller ökat sysselsatt kapital, som sätter press på vårt kassaflöde; förändring i vårt säsongsmönster vilket kan försvåra möjligheterna att uppskatta framtida försäljning; effekter av den pågående omstruktureringen i branschen med samgåenden mellan våra kunder såväl som mellan våra största konkurrenter, t ex ökad priskonkurrens; växelkursförändringar, särskilt en fortsatt låg eller än mer försvagad dollarkurs; höjda räntenivåer och den eventuella påverkan detta kan ha på våra kunders investeringar i nätutrustning och fortsatta politiska oroligheter på vissa marknader.

Ericsson gör affärer i vissa länder som är föremål för handelsrestriktioner eller som är fokuserade av vissa investerare. Vi följer noggrant alla relevanta regler och handelsembargon i våra affärer med kunder i sådana länder. Utöver detta arbetar Ericsson världen över i enlighet med koncerndirektiv om policies för etik och uppförande. Våra aktiviteter i dessa länder ska aldrig uppfattas som ett uttryck för att vi stödjer någon specifik regim eller politisk agenda. Vi har aktiviteter i dessa länder huvudsakligen som en följd av att kunder till oss som har verksamhet i flera länder kräver att vi ska kunna stötta dem på samtliga deras marknader.

Vi hänvisar till Ericssons årsredovisning för 2007 för en mer utförlig beskrivning av risker och osäkerhetsfaktorer samt vår strategi och taktik för att minska riskexponeringen och begränsa negativa effekter.

Stockholm den 25 april 2008
    Carl-Henric Svanberg
    Telefonaktiebolaget LM Ericsson (publ)

Datum för nästa rapport: 22 juli 2008

Granskningsrapport

Vi har utfört en översiktlig granskning av rapporten för Telefonaktiebolaget LM Ericsson (publ) för perioden 1 januari till 31 mars 2008. Det är styrelsen och vd som har ansvaret för att upprätta och presentera denna finansiella delårsinformation i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen. Vårt ansvar är att uttala en slutsats om denna finansiella delårsinformation grundad på vår översiktliga granskning.

Vi har utfört vår översiktliga granskning i enlighet med Standard för översiktlig granskning SÖG 2410, Översiktlig granskning av finansiell delårsinformation utförd av företagets valda revisor, som är utgiven av FAR. En översiktlig granskning består av att göra förfrågningar, i första hand till personer som är ansvariga för finansiella frågor och redovisningsfrågor, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder. En översiktlig granskning har en annan inriktning och en betydligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt Revisionsstandard i Sverige, RS, och god revisionssed i övrigt har. De granskningsåtgärder som vidtas vid en översiktlig granskning gör det inte möjligt för oss att skaffa oss en sådan säkerhet att vi blir medvetna om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om en revision utförts. Den uttalade slutsatsen grundad på en översiktlig granskning har därför inte den säkerhet som en uttalad slutsats grundad på en revision har.

Grundat på vår översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger oss anledning att anse att delårsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen.

Stockholm den 25 april 2008

PricewaterhouseCoopers AB
    Bo Hjalmarsson
    Peter Clemedtson
    Auktoriserad revisor
    Huvudansvarig revisor

PRESS- OCH ANALYTIKERKONFERENSER

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till: www.ericsson.com/investors/financial_reports/2008/3month08-sv.pdf

Ericsson håller en presskonferens för media, analytiker och investerare fredagen den 25 april kl 9.00 på Ericssons huvudkontor, Torshamnsgatan 23, Stockholm.

Ericssons telefonkonferens för analytiker och media börjar kl 15.00.

Press- och telefonkonferenserna kan följas på www.ericsson.com/press eller www.ericsson.com/investors där även presentationsmaterialet finns tillgängligt.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA GÄRNA

Henry Sténson, informationsdirektör

Investerare:
    Gary Pinkham, chef, Investerarrelationer
    E-post: investor.relations.se@ericsson.com

Susanne Andersson, Investerarrelationer

Andreas Hedemyr, Investerarrelationer
    Telefon: 08 404 37 48

Media:
    Åse Lindskog, presschef
    Telefon: 08 719 97 25, 0730 24 48 72
    E-post: press.relations@ericsson.com