Ericsson rapporterar första kvartalet 2018

Första kvartalet i korthet (Under 2017 hade vissa jämförelsestörande poster betydande negativ påverkan på resultaten.)

• Rapporterad försäljning minskade med -9% jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningen justerad för valutaeffekter minskade med -2% jämfört med samma kvartal föregående år, med minskade intäkter i marknadsområdena Nordostasien samt Sydostasien, Oceanien och Indien. Övriga marknadsområden visade tillväxt.
  • Bruttomarginalen var 34,2% (15,7%)1). Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader förbättrades jämfört med samma kvartal föregående år till 35,9% (18,7%)1) med stöd av kostnadsminskningar och fortsatt upprampning av Ericsson Radio System (ERS).
  • Rörelseresultatet var SEK -0,3 (-11,3) miljarder. Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader var SEK 0,9 (-9,5) miljarder.
  • Rörelsemarginalen inom Networks exklusive omstruktureringskostnader var 13,5% (12,8%)1) med stark bruttomarginal och ökade FoU-investeringar.
  • Bruttomarginalen inom Digital Services, exklusive omstruktureringskostnader, förbättrades jämfört med samma kvartal föregående år till 41,4% (-25,5%)1) pådrivet av förbättrade marginaler för tjänster som resultat av kostnadsminskningar. Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader var SEK -2,0 (-8,8) miljarder.
  • Rörelsemarginalen inom Managed Services exklusive omstruktureringskostnader var 1,9% (-28,7%)1) som resultat av kostnadsminskningar och genomgång av kundavtal.
  • Kassaflödet från rörelsen var SEK 1,6 (-1,5) miljarder och fritt kassaflöde var SEK 0,3 (-3,2) miljarder. Nettokassan ökade jämfört med samma kvartal föregående år till SEK 35,6 (28,3) miljarder.

1) Nedskrivning av tillgångar samt kundprojektrelaterade avsättningar och justeringar hade en betydande negativ påverkan på resultaten 2017. Dessutom har siffrorna för 2016 och 2017 räknats om som följd av införandet av IFRS 15.

SEK miljarder
Kv 1
Kv 1
För-
ändring
Kv 4
För-
ändring
Nettoomsättning 43,4 47,8 -9% 57,9 -25%
   Försäljningstillväxt justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter - - -2% - -24%
Bruttomarginal 34,2% 15,7% - 21,6% -
Rörelseresultat (förlust) -0,3 -11,3 - -19,3 -
Rörelsemarginal -0,7% -23,6% - -33,3% -
Periodens resultat (förlust) -0,7 -10,0 - -18,5 -
Vinst per aktie efter utspädning, SEK -0,25 -3,08 - -5,63 -
Vinst per aktie (ej IFRS), SEK 1) 0,11 -2,19 - -1,09 -
Kassaflöde från rörelsen 1,6 -1,5 - 11,2 -86%
Fritt kassaflöde 2) 0,3 -3,2 - 10,1 -97%
Nettokassa vid periodens slut 35,6 28,3 26% 34,7 3%
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader 35,9% 18,7% - 25,1% -
Rörelseresultat (förlust)exklusive omstruktureringskostnader 0,9 -9,5 - -16,9 -
Rörelsemarginal exklusive omstruktureringskostnader 2,0% -19,9% - -29,1% -

1) Vinst per aktie efter utspädning, exkl. av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar och exklusive omstruktureringskostnader. När ett bolag redovisar en förlust är det antal aktier som används för att beräkna vinst per aktie efter utspädning samma som för grundläggande beräkning.
2) Fritt kassaflöde: kassaflöde från rörelsen efter kapitaliserade utgifter och övriga investeringar. Se Alternativa nyckeltal i slutet av rapporten.

Finansiella icke-IFRS-mått stäms av mot närmaste avstämningsbara poster i balans- och resultaträkningarna i slutet av denna rapport.

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Vi har fortsatt att genomföra vår fokuserade affärsstrategi och ta fram lösningar som hjälper våra kunder att skapa värde. Vårt hårda arbete för att förbättra effektiviteten inom tjänsteleverans och gemensamma kostnader börjar ge resultat. Bruttomarginalen1) förbättrades till 36% (19%) under kvartalet, vilket ligger väl i linje med koncernens mål att nå 37-39% för 2020.

En hörnsten i vår strategi är att investera i FoU för både teknik- och kostnadsledarskap, då det möjliggör en högre bruttomarginal. Vi fortsätter att öka våra FoU-investeringar inom Networks för att vara ledande inom 5G. Inom Digital Services fortsätter vi att öka investeringarna i vår nya molnbaserade portfölj samt att ändra arbetssättet för effektivare FoU. Inom Managed Services fortsätter vi att fokusera på maskinintelligens, automatisering och analysverktyg för att ytterligare förbättra användarupplevelsen, öka effektiviteten och hantera morgondagens allt mer komplexa nät på ett bättre sätt.

Inom Networks har vi sett att konkurrenskraften i portföljen har ökat under de sista tre kvartalen 2017, vilket lett till ökade marknadsandelar, enligt externa källor. Inom Networks förbättrades bruttomarginalen1) till 40% (35%). Inom Digital Services förbättrades bruttomarginalen1) till 41% (-25%) med stöd av kostnadsminskningar, huvudsakligen inom tjänsteleverans. Rörelseresultatet inom Digital Services är dock fortsatt utmanande. Inom Managed Services förbättrades bruttomarginalen1) till 9% (-7%) med stöd av effektivitetsförbättringar inom tjänsteleverans och genomgång av kundavtal, vilket resulterat i positivt rörelseresultat.

Inom segmentet Emerging Business and Other ökar vi gradvis investeringarna inom tillväxtområden som Sakernas internet och Unified Delivery Network (UDN). Även om det kombinerade rörelseresultatet för Media Solutions och Red Bee Media förbättrades jämfört med samma kvartal föregående år, visade dessa verksamheter en förlust2) på SEK -0,5 miljarder under kvartalet. Vi förväntar oss att slutföra den tidigare kommunicerade avyttringen av Media Solutions till slutet av tredje kvartalet.

Under kvartalet minskade vi den totala personalstyrkan med över 3 000. Sedan neddragningarna inleddes i juli förra året har vi minskat den totala personalstyrkan med nästan 18 000. Hittills är effekten på årsbasis av kostnadsbesparingarna cirka SEK 8,5 miljarder, jämfört med målet på SEK 10 miljarder till mitten av 2018. Minskningen på årsbasis har ännu inte full påverkan på kvartalsresultatet.

Fritt kassaflöde förbättrades till SEK 0,3 (-3,2) miljarder – ännu ett steg framåt i att stärka vår finansiella uthållighet. Nettokassan var SEK 35,6 (28,3) miljarder.

Förbättringarna under kvartalet är glädjande. Dock återstår mer arbete. Vi har en fokuserad strategi och starka planer för att nå våra långsiktiga mål. Framöver förväntar vi oss att våra kunders fokus på 5G kommer att fortsätta öka. I ett första steg handlar affärsdiskussionerna om förbättrat mobilt bredband. Vi fortsätter också att arbeta nära tillsammans med våra kunder för att definiera rätt affärsmodeller för att de ska kunna skapa nya intäktsströmmar och få maximalt värde av 5G.

1) Exklusive omstruktureringskostnader
2) Exklusive omstruktureringskostnader och koncernallokeringar

Antaganden för planeringen framöver

Marknadsrelaterade

• Marknaden för utrustning för radioaccessnät (RAN) uppskattas minska med -2% för helåret 2018, med 2% genomsnittlig årlig tillväxttakt (2018-2022). Under 2018 förväntas marknaden i Kina minska på grund av minskade LTE-investeringar, samtidigt som det finns positivt momentum i Nordamerika.

Valutaexponering

• Tumregel: om USD försvagas 10% gentemot SEK skulle detta få en negativ påverkan på nettoomsättningen om cirka -5% och på rörelsemarginalen om cirka -1 procentenhet (baserat på valutaexponeringen för helåret 2017). Historiska växelkurser finns på www.ericsson.com/en/investors.