Ericsson rapporterar första kvartalet 2023

Första kvartalet i korthet – Navigera på en utmanande marknad

• Koncernens organiska försäljning[1] var oförändrad jämfört med samma kvartal föregående år. Som förväntat sjönk den organiska försäljningen[1] inom segmentet Networks med -2%, driven av lägre investeringar från operatörer och lageroptimering hos flera kunder. Rapporterad försäljning ökade till SEK 62,6 (55,1) miljarder.
  • Bruttoresultatet exklusive omstruktureringskostnader ökade till SEK 24,9 (23,3) miljarder, främst drivet av Enterprise samt Cloud Software and Services. Rapporterat bruttoresultat var SEK 24,2 (23,3) miljarder.
  • Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader var 39,8% (42,3%), främst påverkad av ändrad affärsmix inom Networks. Rapporterad bruttomarginal var 38,6% (42,3%).
  • EBITA exklusive omstruktureringskostnader uppgick till SEK 4,8 (5,0) miljarder. EBITA var SEK 3,8 (4,9) miljarder.
  • Periodens resultat var SEK 1,6 (2,9) miljarder. Vinst per aktie efter utspädning var SEK 0,45 (0,88).
  • Fritt kassaflöde före M&A var SEK -8,0 (-1,7) miljarder. Kassaflödet påverkades av ökat rörelsekapital. Nettokassan 31 mars 2023 var SEK 13,6 miljarder, jämfört med SEK 23,3 miljarder 31 december 2022.
SEK miljarder Kv 1
Fritt kassaflöde före M&A  -8,0 -1,7 16,9
Nettokassa vid periodens slut  13,6 65,2 -79% 23,3 -42%

[1] Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter

[2] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Vi är på en resa mot att forma branschens framtid och utöka vår adresserbara marknad genom att utnyttja vår 5G-kompetens. Vi fortsätter att genomföra vår strategi för att stärka vårt ledarskap inom mobilnät, vidareutveckla vår företagsverksamhet och driva fortsatt kulturomvandling.

Första kvartalet i linje med förväntningarna

Koncernens organiska försäljning[1] var oförändrad, då den förväntade minskningen inom Networks kompenserades av tillväxt inom andra affärssegment, inklusive en organisk tillväxt[1] på 19% inom Enterprise. EBITA exklusive omstruktureringskostnader var SEK 4,8 (5,0) miljarder.

Organisk försäljning[1] inom Networks sjönk med -2% jämfört med samma kvartal föregående år. Som förväntat har kunder på marknader som var tidiga med 5G sänkt utbyggnadstakten något. Vår effekt på försäljningen är större, eftersom vissa kunder även har sänkt de höga lagernivåer som byggdes upp i en miljö med flaskhalsar i leverans-kedjan. Vi förväntar oss att denna lagerjustering ska vara i huvudsak genomförd under andra kvartalet, men den kan spilla över på tredje kvartalet. Betydande tillväxt från stora utrullningsprojekt uppvägde inte helt påverkan på försäljningen från marknader som var tidiga med 5G. Som förväntat satte den ökade andelen stora utrullningsprojekt press på bruttomarginalen inom Networks, men vi får en god position för framtida tillväxt. Inom Cloud Software and Services fortsatte vi att genomföra vår strategi för att vända verksamheten och vi minskade förlusten något mer än planerat. Med denna utveckling ligger vi enligt plan för att nå den viktiga milstolpen nollresultat under 2023.

Efter det starka kassaflödet under fjärde kvartalet var kassaflödet under första kvartalet negativt. Jämfört med föregående år ökade rörelsekapitalet relaterat till den förändrade affärsmixen, med två komponenter: högre kundfinansiering för stora utbyggnadsprojekt på nya 5G-marknader samt lägre leverantörsskulder. Som vanligt påverkades kassaflödet under första kvartalet av utbetalning av upplupna personalrelaterade utgifter.

Kostnadsbesparande initiativ påskyndas och utökas

Kostnadseffektivitet är avgörande för att vi ska vara konkurrenskraftiga på sikt. Vi har påskyndat genomförandet av våra kostnadsplaner och har identifierat ytterligare möjligheter till besparingar om SEK 2 miljarder, och planerar nu att minska kostnaderna på årsbasis med SEK 11 miljarder till årsslutet. Givet den ökade omfattningen och mer kostsamma program i Europa tyder vår initiala prognos på att omstruktureringskostnaderna kan uppgå till cirka SEK 7 miljarder för helåret, varav mer än hälften troligen kommer att redovisas under andra kvartalet. För 2024 förväntar vi oss att omstruktureringskostnaderna stabiliseras på en nivå av cirka 0,5% av försäljningen.

Framsteg inom ansvarsfull verksamhet och integritet

Som meddelats under kvartalet nådde vi en uppgörelse med Department of Justice (DOJ) i USA gällande överträdelser av vårt Deferred Prosecution Agreement (DPA) från 2019. Vi upprepar att överträdelserna gällde kontraktsbestämmelser och att de inte var brottsliga, samt att DOJ inte har identifierat något nytt brottsligt uppträdande efter 2016. DOJ noterade att Ericsson har gjort betydande framsteg vad gäller att bygga ett adekvat regelefterlevnadsprogram som fungerar i praktiken, vilket validerar de positiva förändringarna. Uppgörelsen är ett viktigt steg för att vi ska kunna fokusera på genomförandet av strategin och på vår kulturella omvandling. Vi fortsätter våra ansträngningar att förenkla bolaget, öka ansvarighet och stärka riskhanteringen. Vi är fast beslutna att integritet ska genomsyra allt vi gör, och vi tror på att detta är en konkurrensfördel.

Driva genomförandet av vår strategi

Ledarskap inom mobilnät baserat på teknikledarskap är högt prioriterat. Inom Networks lanserade vi många nya marknadsledande produkter på Mobile World Congress (MWC). Cloud Software and Services är fokuserade på att genomföra vändningsplanen.

Vi drar nytta av vår ledande position inom mobilnät och skapar momentum för vår vision att bygga en nät-API-plattform. Förra året testade vi Ericsson Dynamic End-user Boost med SmarTone i Hongkong. På MWC visade vi upp världens första nät-API för flera operatörer med garanterad servicekvalitet på kommersiella nät i samarbete med Telefonica, Orange och Vodafone. Detta demonstrerade hur avancerade mobilnätsfunktioner kan exponeras för, och på ett enkelt sätt konsumeras av, det globala nätverket av utvecklare. Vi arbetar med ledande kunder för att etablera marknaden för nät-API:er, och vi ser ett stort intresse från tidiga användare. Vi förväntar oss de första intäkterna senare i år, vilket positionerar oss för ökad försäljning under 2024 och 2025 allteftersom vår transformation till ett plattformsbolag fortsätter. Det kommer att ta viss tid att bygga upp denna nya marknad för nät-API:er, men vi tror på att den kan utvecklas snabbare och bli större än marknaden för traditionella kommunikations-API:er.

Genom förvärvet av Ericom, med dess avancerade molnbaserade teknik för säkerhet och nolltillit, kommer vi att expandera vårt säkerhetserbjudande inom Enterprise Wireless Solutions. Vi har nu förmåga att bygga en fullstackssäkerhetstjänst optimerad för 5G. En hörnsten för Enterprise Wireless Solutions är att bygga en dedikerad marknadsorganisation, vilket kräver investeringar på kort sikt. Dessa investeringar, tillsammans med prenumerationsmodellen med uppskjutna intäkter, påverkar rapporterad lönsamhet på kort sikt. Långsiktigt har affärsområdet en attraktiv lönsamhetsprofil.

Vi fortsätter att finjustera vår portfölj för att optimera lönsamheten inom hela verksamheten. I slutet av första kvartalet avslutade vi avyttringen av vår verksamhet inom plattformen för Sakernas internet (IoT), vilket minskar förlusterna med cirka SEK 250 miljoner per kvartal framöver. Detta var ett viktigt steg i att förbättra det finansiella resultatet inom vår Enterprise-verksamhet.

Hantera ett skakigt 2023

Vi ser fortfarande ett skakigt affärsklimat 2023 med osäkra utsikter. Under andra kvartalet förväntar vi oss att operatörerna kommer att vara fortsatt försiktiga med capex-investeringar och att de fortsätter att justera sina lager. Vi förväntar oss att denna dynamik i stort sett ska uppvägas av tillväxt inom stora utbyggnadsprojekt som, vilket tidigare noterats, har en utspädande effekt på bruttomarginalen på kort sikt. Inom segmentet Enterprise är vi fortfarande övertygade om stark tillväxtutveckling på lång sikt. Vi förväntar oss dock att den långsammare tillväxt som vi såg under första kvartalet, orsakad av den svagare globala ekonomin, ska fortsätta under andra kvartalet. För andra kvartalet förväntar vi oss att koncernens EBITA[2]-marginal kommer att nå en ensiffrig nivå i mittenspannet. Vi förväntar oss en gradvis återhämtning under andra halvåret 2023, främst eftersom vi förväntar oss att lagerjusteringarna ska slutföras och att våra aktiviteter för kostnadsbesparingar kommer att synas i resultaträkningen. Långsiktigt, visar tidigare erfarenhet att när operatörerna ser underliggande trafiktillväxt leder detta till investeringar i näten för att undvika sjunkande kvalitet.

Vår strategi fungerar, och vi är entusiastiska över våra möjligheter att utnyttja hela värdet i 5G. Vi fortsätter att driva på vår omvandling till ett plattformsbolag med fokus på att skapa ett starkare och mer lönsamt Ericsson med större adresserbar marknad. Med en förväntad återhämtning av mobilnätsmarknaden 2024, vändningen av Cloud Software and Services, portföljjusteringar, förbättrad FoU-produktivitet, ökade patent- och licensintäkter och kostnadsbesparingar är vi på väg att nå den lägre delen av det långsiktiga EBITA[2]-målet på 15-18% 2024.

Börje Ekholm

Koncernchef och VD

[1] Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter

[2] Exklusive omstruktureringskostnader

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt www.ericsson.com/investors

Videokonferens för analytiker, investerare och journalister

Koncernchef och VD Börje Ekholm och finanschef Carl Mellander kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 09:00 CEST.

Anslut till videokonferensen här, eller gå till www.ericsson.com/investors

För att ställa en fråga, använd denna länk.

Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på http://www.ericsson.com/investors.

Peter Nyquist, chef Investerarrelationer
E-post: peter.nyquist@ericsson.com

Ytterligare kontakter

Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör

Lena Häggblom, Investerarrelationer
E-post:  lena.haggblom@ericsson.com

Alan Ganson, Investerarrelationer
Telefon: +46 70 267 27 30
alan.ganson@ericsson.com

Ralf Bagner, presschef
Telefon: +46 76 128 47 89
ralf.bagner@ericsson.com

Media relations
Telefon: +46 10-719 69 92
media.relations@ericsson.com

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 april 2023 kl. 07:00 CEST.