Ericsson rapporterar tredje kvartalet 2013

Sammanfattning av tredje kvartalet

• Försäljningen uppgick till SEK 53,0 miljarder, en minskning med -3% jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Försäljningen för jämförbara enheter, justerad för valutaeffekter, ökade med 3% jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Rörelseresultatet, inklusive joint venture, var SEK 4,2 (3,1) miljarder. Rörelsemarginalen var 8,0% (5,7%).
  • Periodens resultat uppgick till SEK 3,0 (2,2) miljarder.
  • Vinst per aktie efter utspädning var SEK 0,90 (0,67). Vinst per aktie (ej IFRS) var SEK 1,31 (1,04).
  • Kassaflödet från rörelsen var SEK 1,5 (7,0) miljarder.
SEK miljarder Kv 3

Vinst per aktie (ej IFRS), SEK1)   1,31 1,04 26% 0,88 49% 3,19 4,96
Kassaflöde från rörelsen 1,5 7,0 -79% 4,3 -66% 2,8 6,3
Nettokassa vid periodens slut 24,7 29,0 -15% 27,4 -10% 24,7 29,0
1) Vinst per aktie, efter utspädning, exkl. omstruktureringar samt av- och nedskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar.
2) Inkluderar en vinst från avyttringen av Sony Ericsson om SEK 7,7 miljarder.

Kommentar från Hans Vestberg, VD och koncernchef

"Försäljningen för jämförbara enheter, justerad för valutaeffekter, ökade med 3%. Den rapporterade försäljningen gick ner något jämfört med samma kvartal föregående år, framför allt med anledning av en fortsatt negativ valutautveckling," säger Hans Vestberg, VD och koncernchef för Ericsson.

"Vi ser för närvarande att försäljningen är under visst tryck. Detta är framför allt drivet av valutaeffekter samt att två stora utbyggnadsprojekt för mobilt bredband i Nordamerika nådde sin kulmen under första halvåret 2013. Försäljningen påverkades också i Japan där vi närmar oss slutförandet av ett större projekt.

I Kina har två stora operatörer nu valt leverantör för 4G/LTE. Trots att vi har en obefintlig marknadsandel inom 3G hos dessa kunder, så har de valt Ericsson som teknologileverantör och vi fortsätter nu arbetet utifrån denna initiala tilldelning.

Den europeiska marknaden börjar nu röra sig framåt med fortsatta investeringar i WCDMA/LTE och en av de ledande operatörerna har offentliggjort omfattande investerings-planer. Ericsson ser nu tillväxt och förbättrade marginaler i flera europeiska marknader då nätmoderniseringsprojekten gradvis avslutas och försäljningen rör sig nu allt mer mot ny kapacitet och affärer inom LTE.

Den positiva utvecklingen inom Professional Services fortsatte med stabil lönsamhet och med 59 kontrakt inom managed services sedan årets början. Som en effekt av vårt fortsatta arbete att implementera globala processer, metoder och verktyg för att öka effektiviteten förbättrades Global Services marginaler i kvartalet.

Lönsamheten för koncernen fortsatte att förbättras jämfört med samma kvartal föregående år, dock delvis motverkad av negativ valutautveckling. Förbättringen drevs av en högre bruttomarginal genom lägre utspädningseffekt från nätmoderniseringsprojekten i Europa, samt en något förbättrad affärsmix.

Ericsson har under kvartalet fortsatt att stärka sin ledande ställning på marknaden. I september lanserade vi Ericsson Radio Dot System, en småcellprodukt för inomhustäckning. Produkten öppnar för nya intäktsmöjligheter för operatörer och den initiala reaktionen från kunderna har varit mycket positiv. Vi har även genomfört förvärvet av Mediaroom, vilket gör Ericsson till världens största aktör inom IPTV sett till marknadsandel.

Det makroekonomiska klimatet har stabiliserats på många OECD-marknader. Det råder dock fortfarande osäkerhet i vissa delar av världen. De långsiktiga förutsättningarna för branschen är fortsatt goda och vi är väl positionerade att fortsätta stödja våra kunder på den föränderliga ICT-marknaden," avslutar Vestberg.

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till: www.ericsson.com/res/investors/docs/q-reports/2013/09month13-sv.pdf, alternativt i bifogad fil eller på www.ericsson.com/investors

Ericsson inbjuder till presskonferens för media, analytiker och investerare den 24 oktober kl 9.00, i "Ericsson Studio", Grönlandsgången 4, Kista, Stockholm. Ericssons telefonkonferens för investerare, analytiker och media börjar kl 14.00.

Press- och telefonkonferenserna kan följas på www.ericsson.com/press eller www.ericsson.com/investors där även presentationsmaterialet finns tillgängligt.

Videomaterial kommer att läggas upp under dagen på www.ericsson.com/broadcast_room

Helena Norrman, Kommunikationsdirektör

Peter Nyquist, chef Investerarrelationer
E-post: peter.nyquist@ericsson.com

Åsa Konnbjer, Investerarrelationer
E-post: asa.konnbjer@ericsson.com

Stefan Jelvin, Investerarrelationer
E-post: stefan.jelvin@ericsson.com

Rikard Tunedal, Investerarrelationer
E-post: rickard.tunedal@ericsson.com

Ola Rembe, chef Externkommunikation

Telefonaktiebolaget LM Ericsson (publ)
Org. nr: 556016-0680
Torshamnsgatan 23
www.ericsson.com

Ericsson offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 oktober 2013 kl 07.30.