Ericsson rapporterar tredje kvartalet 2024

Strategisk sammanfattning – betydande framsteg inom både strategiska och operativa prioriteter

• Ökat momentum inom programmerbara nät, vunna mobilnätskontrakt på flera marknader.

• Global tillgång på nät-API:er säkerställd med joint venture mellan ledande mobilnätsoperatörer och Ericsson.

• Ytterligare patentlicensavtal inom 5G har undertecknats under tredje kvartalet. Patent- och licensintäkterna förväntas nå minst SEK 13 miljarder under 2024.

Finansiell sammanfattning – stark tillväxt i Nordamerika och fortsatt ökande bruttomarginal

• Försäljningen minskade med -1%* jämfört med samma kvartal föregående år, med stark tillväxt i marknadsområdet Nordamerika på 55%* som motverkades av nedgång inom de flesta andra marknadsområden. Rapporterad försäljning var SEK 61,8 (64,5) miljarder.

• Justerat[1] bruttoresultat ökade till SEK 28,6 (25,3) miljarder, drivet av en stark ökning av Networks justerade[1] bruttomarginal till 48,7% (39,9%). Rapporterat bruttoresultat var SEK 28,2 (24,7) miljarder.

• Justerad[1] bruttomarginal var 46,3% (39,2%), främst på grund av marknadsmix, kommersiell disciplin och kostnadsåtgärder. En uppgörelse med en kund och ökade patent- och licensintäkter bidrog också. Rapporterad bruttomarginal var 45,6% (38,4%).

• Justerad[1] EBITA var SEK 7,8 (4,7) miljarder, med en marginal på 12,6% (7,3%), med stöd av högre bruttoresultat och kostnadsminskningsåtgärder som delvis motverkades av riktade FoU-investeringar. EBITA var SEK 6,2 (3,8) miljarder.

• Periodens resultat var SEK 3,9 (-30,5) miljarder. Vinst per aktie efter utspädning var SEK 1,14 (-9,21).

• Fritt kassaflöde före M&A var SEK 12,9 (-0,5) miljarder, till följd av stark lagerhantering och marknadsmix.

Börje Ekholm, koncernchef och VD, sade: “Tredje kvartalet har varit en period med knivskarpt fokus på att genomföra vår strategiska plan. Vi ser ökat kundmomentum runt programmerbara nät som levererar differentierade prestanda, och vi förväntar oss fortsatt dragkraft med stöd av det joint venture vi tillkännagav med 12 av världens största telekomoperatörer. Detta joint venture kommer att samla nät-API:er, påskynda kommersialisering och skapa nya möjligheter att generera intäkter från mobilnät.

Vi ser tecken på att den övergripande marknaden stabiliseras, där Nordamerika varit föregångsmarknad med att återgå till tillväxt. Även om marknadsutvecklingen i slutänden ligger i kundernas händer, arbetar vi för att leverera ständiga förbättringar oavsett marknadsförhållanden. Våra resultat under tredje kvartalet visar på våra framsteg, med starkt ökade bruttomarginaler och fritt kassaflöde, positivt påverkade av vår kommersiella disciplin och våra åtgärder för operativ effektivitet.

Vi förväntar oss att vår försäljning inom Networks stabiliseras på årsbasis under fjärde kvartalet, driven av fortsatt god tillväxt i Nordamerika. Vi tror dock på fortsatt motvind för försäljningen inom Enterprise på kort sikt när vi fokuserar på lönsamma segment. Vi lanserade en ny produktportfölj inom privata 5G-nät för företag under tredje kvartalet som stöd för förbättrat resultat, vilket fortfarande är en nyckelprioritet.”

SEK miljarder Kv 3
Justerad bruttomarginal  46,3% 39,2% 43,9% 44,4% 39,1%
Justerad EBIT (förlust)  7,327 -28,020 -11,891 -0,259 -21,173
Justerad EBIT-marginal   11,9% -43,5% -19,9% -0,1% -11,1%
Justerad EBIT exklusive nedskrivningar[3]  7,327 3,896 88% 3,229 127% 14,861 10,743 38%
Justerad EBIT-marginal exklusive nedskrivningar[3]  11,9% 6,0% 5,4% 8,5% 5,6%
Justerad EBITA  7,756 4,716 64% 4,05 91% 16,908 13,219 28%
Justerad EBITA-marginal   12,6% 7,3% 6,8% 9,7% 6,9%

* Försäljning justerad för påverkan från förvärv och avyttringar samt valutakurseffekter

[1] Justerade mått innefattar inte omstruktureringskostnader.

[2] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna.

[3] Exklusive den icke kassapåverkande nedskrivning som redovisades under andra kvartalet 2024, relaterad till nedskrivning av immateriella tillgångar främst hänförliga till förvärvet av Vonage.

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt www.ericsson.com/investors

Videokonferens för analytiker, investerare och journalister

Vd och koncernchef Börje Ekholm och finanschef Lars Sandström kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 09:00 CEST.

Anslut till videokonferensen här, eller gå till www.ericsson.com/investors

För att ställa en fråga, använd denna länk.

Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på http://www.ericsson.com/investors.

Daniel Morris, chef Investerarrelationer
Telefon: +44 7386657217

Ytterligare kontakter
Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör

Lena Häggblom, Investerarrelationer
E-post:  lena.haggblom@ericsson.com

Alan Ganson, Investerarrelationer
Telefon: +46 70 267 27 30
E-post: alan.ganson@ericsson.com

Ralf Bagner, presschef
Telefon: +46 76 128 47 89
E-post: ralf.bagner@ericsson.com

Media relations
Telefon: +46 10-719 69 92

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2024 kl. 07:00 CEST.