Ericsson tecknar GSM/EDGE-kontrakt med Bharti Airtel

Ericsson och Bharti Airtel har tecknat ett av världens största kontrakt för telekomutrustning, värt cirka USD 2 miljarder.  Ericssons ledande nät gör det möjligt för Airtel att erbjuda sina kunder världsledande och kostnadseffektiva produkter och lösningar. Airtel kommer nu att expandera på den indiska landsbygden. Överenskommelsen är Ericssons hittills största.

Bharti Airtel är Indiens ledande privata operatör. Avtalet löper under två år och inkluderar såväl utrustning som services. Avtalet inkluderar en expansion av GSM/EDGE-nätet och ansvar för kapacitetsplanering. Ericsson kommer att designa, planera, rulla ut, optimera och sköta Bharti Airtels GSM/EDGE-nät i 15 av Indiens så kallade 23 regioner. Ericsson kommer också att ansvara för den så kallade pre-paid-plattformen i samtliga 23 regioner. Ericsson kommer även att leverera integrerade "device management-lösningar" för hela Indien. Dessa lösningar gör det möjligt för privat- och företagskunder att använda avancerade datatjänster.

Manoj Kohli, Bharti Airtels VD, säger: "För Bharti har det alltid varit vår strävan att erbjuda produkter och tjänster i världsklass till våra kunder. Vårt samarbete med Ericsson vittnar om hur viktigt detta är för oss och deras globala expertkunnande ger oss möjlighet att fokusera på vår kärnverksamhet när vi bygger ut vårt nät. Spjutspetsteknologin kommer fortsätta göra det möjligt för oss att erbjuda mer innovativa produkter och lösningar inom områdena röst och data. Vidare kommer Bharti och Ericsson att skapa en fokusgrupp som ska arbeta med energioptimering genom att introducera energieffektiv utrustning och alternativa energikällor."

Mats Granryd, chef för Ericsson Indien, säger: "Det här kontraktet är ett viktigt steg för att förverkliga Bharti's vision om ett konvergerat nät med större täckning på Indiens landsbygd för att lansera innovativa röst- och datalösningar för den indiske konsumenten. Vi är mycket glada över att Bharti Airtels valde oss för den här stora satsningen. Kontraktet bekräftar vår strategi att leverera kommunikation till alla genom hållbara och innovativa lösningar."

Kärnnätet är baserat på Ericssons layered architecture som lägger grunden till en helt IP-baserad miljö. Kontraktet inkuderar ett gemensamt 2G/3G IP-kärnnät med Ericsson Mobile Softswitch och ett mobilt packet backbone-nät för datatjänster. Inkluderat är även en lösning för kontantkort som täcker hela Indien och tillåter en snabb introduktion av innovativa förbetalda tjänster och debitering av såväl röst- som datatjänster samt en positioneringstjänst.

Bharti Airtel har valt Ericssons senaste radioprodukter för att försäkra sig om en snabb, konstnadseffektiv utbyggnad på landsbygden genom opex-besparande lösningar såsom "Main Remote design", basstationen Flamingo och Expanderlösningen. Kärn- och accessnätet byggs med produkter från Ericssons transmissionsportfölj, de så kallade Minilinkprodukterna.

Ericsson är strategisk partner till Bharti Airtel sedan 1995 och sköter runt 70 procent av deras GSM/EDGE nät i 15 regioner i Indien. Ericssons landstäckande intäktshanteringssystem levererar till Airtels kunder i 23 regioner.

INFORMATION TILL MEDIA:

Foton kommer att finnas tillgängliga på:
www.ericsson.com/ericsson/press/photos/index.shtml

Ericsson awarded major expansion, managed services deal with Bharti Airtel in Indian (på engelska):
www.ericsson.com/ericsson/press/releases/20060824-1070941.shtml

Framgångshistorier (på engelska)
www.ericsson.com/ericsson/successtories/archive.shtml

Ericsson i Indien www.ericsson.com/in

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för Mobilt Internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.

Läs mer på www.ericsson.com/

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA

Ericssons pressavdelning
E-post: press.relations@ericsson.com

Ericsson investerarrelationer

Om Bharti Airtel
Bharti Airtel Limited, en sammanslutning av företag inom Bhart Enterprises, Indiens ledande integrerade telekomoperatör av tjänster. Den 31 maj 2007 hade Airtel 42,3 miljoner kunder, varav 40,7 miljoner mobilkunder. Bharti Airtel har rankats som ett av världens tio bäst presterande företag i världen av Business Week IT 100 list 2007.

Bharti Airtel består av tre affärsområden: Mobile Services, Broadband & Telephone (B&T) services och Enterprise Services. Mobile Services ansvarar för att de 23 regionerna har mobila tjänster. The B&T business förser 94 indiska städer med bredband och telefonitjänster. Enterprise Services ansvarar för lösningar för företag och nationella och internationella långdistanstjänster till kunder. Alla dessa tjänster erbjuds under Airtels varumärke.  Airtels optiska höghastighetsnät täcker 40 000 kvm och Indiens alla största städer. För mer information, besök gärna www.bhartiairtel.in