Ericsson utser Chafic Nassif till chef för marknadsområde Nordostasien

• Tillträder rollen den 26 februari 2024
  • Medlem i Ericssons koncernledning och rapporterar till koncernchefen

Ericsson (NASDAQ: ERIC) meddelar i dag att Chafic Nassif har utsetts till Senior Vice President, och chef för marknadsområde Nordostasien. Chafic Nassif som för närvarande är chef för kundenheten för norra Latinamerika inom marknadsområde Europa och Latinamerika, kommer att ersätta Chris Houghton som utsågs till Chief Operating Officer på Ericsson i november 2023. Chafic Nassif kommer att tillträda sin nya tjänst den 26 februari 2024 och vara baserad i Japan.

Chafic Nassif har tidigare haft en rad chefspositioner på Ericsson i olika affärssegment och på olika platser i världen. Han har bland annat varit chef för kundenheten för Taiwan. Innan han började på Ericsson arbetade Chafic Nassif på startup-företag och som chef på IT- och affärskonsultföretag i Europa.

Börje Ekholm, Ericssons vd och koncernchef, säger: ”Jag är mycket glad över att Chafic tar sig an det här uppdraget. Han för med sig mycket erfarenhet från att ha arbetat på Ericsson globalt. Han är en stark ledare med mycket goda meriter. Chafic är starkt engagerad i att främja konnektivitet, 5G-teknologi och alla former av smart entreprenörskap. Jag ser mycket fram emot att han blir en del av koncernledningen.”

Chafic Nassif säger: ”Jag är mycket hedrad och fylld av förväntan inför den nya rollen. Eftersom jag har varit del av ledningen för Ericsson i Nordostasien tidigare, vet jag hur duktigt teamet där är och hur stabil grunden för framgång är som Ericsson har lagt. Tillsammans kommer vi att fokusera på att skapa innovativa lösningar och att leverera överlägset värde till våra kunder och partners.”

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerera på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com  (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00)

OM ERICSSON:
Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Cloud Software och Services, Enterprise Wireless Solutions, Global Communications Platform, samt Technologies och New Businesses. Dessa är utvecklade för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com