Ericsson utser Lars Sandström till finansdirektör

• Tillträder rollen den 1 april 2024
  • Medlem i Ericssons koncernledning och rapporterar till koncernchefen

Ericsson (NASDAQ: ERIC) meddelar i dag att Lars Sandström har utsetts till Senior Vice President, finansdirektör och chef för koncernfunktionen Finance. Lars Sandström kommer att ersätta Carl Mellander vars avgång Ericsson meddelade i april 2023. Lars Sandström kommer att börja på Ericsson den 1 april 2024 och kommer att vara baserad i Sverige.

Lars Sandström är för närvarande Chief Financial Officer och är medlem i koncernledningen för det noterade, globalt ledande medicinteknikföretaget Getinge. Han har arbetetat på Getinge sedan 2017 och är utbildad civilekonom. Lars Sandström har tidigare även haft chefspositioner på AB Volvo, Scania och Orphan Biovitrum AB.

Börje Ekholm, Ericssons vd och koncernchef, säger: ”Lars Sandström är varmt välkommen till Ericsson. Hans imponerande meriter, omfattande erfarenhet och kunskap från ett flertal chefsroller inom finans kommer att blir mycket viktiga när vi genomför strategin att utöka vår ledande position inom mobilnät, expandera i Enterprise-segmentet och driva den kulturella transformationen.”

Lars Sandström säger: ”Jag är mycket glad över att få börja på Ericsson och bidra till skapandet av banbrytande teknologier och tjänster som formar framtiden. Konnektivitet omdefinierar inte endast företag och förbättrar liv, utan är också avgörande för en hållbar framtid för oss alla.”

Ericsson meddelade i april 2023 att Carl Mellander skulle lämna sin tjänst efter att ha arbetet på Ericsson i mer än 25 år och ha suttit i koncernledningen sedan 2016. Carl Mellander kommer att lämna Ericsson i slutet av det första kvartalet 2024.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerera på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com  (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00)

OM ERICSSON:
Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Cloud Software och Services, Enterprise Wireless Solutions, Global Communications Platform, samt Technologies och New Businesses. Dessa är utvecklade för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com