Ericssons årsstämma 2012

Telefonaktiebolaget LM Ericssons årsstämma hölls den 3 maj 2012 i Stockholm.

Utdelning
Den föreslagna utdelningen om SEK 2,50 per aktie godkändes av stämman. Avstämningsdag för utdelning är tisdagen den 8 maj 2012. Utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske fredagen den 11 maj 2012.

Fastställande av resultat- och balansräkningar
Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2011. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2011.

Styrelsen
I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Leif Johansson som styrelseordförande och Roxanne S. Austin, Sir Peter L. Bonfield, Börje Ekholm, Ulf J. Johansson, Sverker Martin-Löf, Nancy McKinstry, Anders Nyrén, Hans Vestberg, Michelangelo Volpi och Jacob Wallenberg till ledamöter i styrelsen. Alexander Izosimov valdes till ny ledamot i styrelsen.

Styrelsearvode
Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om årligt arvode till styrelsens ordförande om SEK 3 750 000 (oförändrat) och till icke anställda, bolagsstämmovalda styrelseledamöter om vardera SEK 875 000 (tidigare SEK 825 000).

Arvode för kommittéarbete till icke anställda, bolagsstämmovalda ledamöter i kommittéerna beslutades (oförändrat) enligt följande: SEK 350 000 till Revisionskommitténs ordförande och SEK 250 000 till var och en av de övriga ledamöterna i Revisionskommittén, SEK 200 000 till ordförandena i Finans- respektive Kompensationskommittén, och SEK 175 000 till var och en av de övriga ledamöterna i Finans- respektive Kompensationskommittén.

Stämman beslöt i enlighet med valberedningens förslag att del av arvodet för styrelseuppdraget ska kunna betalas i syntetiska aktier.

Valberedningen
Stämman godkände också förslaget till instruktion för valberedningen att gälla tills vidare, det vill säga tills bolagsstämman beslutar annorlunda.

Revisor
Stämman beslöt utse PricewaterhouseCoopers AB som revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2013.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
I enlighet med styrelsens förslag godkände stämman riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare.

Långsiktigt rörligt ersättningsprogram (LTV)
I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om följande:

LTV 2012 och överlåtelse av egna aktier, riktad nyemission och förvärvserbjudande

·         Införande av LTV 2012, med samma struktur som tidigare program. Programmet omfattar totalt högst 31,7 miljoner B-aktier och består av Aktiesparplan för alla anställda, Plan för nyckelpersoner och Resultataktieplan för högre chefer. Samtliga planer bygger på de anställdas egen investering i Ericssonaktier. Om aktierna behålls under tre år och anställningen består får deltagarna matchningsaktier från bolaget. Följande prestationskriterier beslutades för Resultataktieplanen för högre chefer 2012; årlig tillväxt (compound annual growth rate, CAGR) av nettoomsättningen mellan 2 och 8 procent (2011-2014), årlig ökning (compound annual growth rate, CAGR) av rörelseresultatet mellan 5 och 15 procent (2011-2014), samt kassagenerering uppgående till 70 procent eller mer per år (2012, 2013 och 2014).

·         Riktad nyemission av 31,7 miljoner C-aktier till AB Industrivärden och Investor AB eller dotterbolag till dessa bolag till en teckningskurs som motsvarar aktiens kvotvärde, dvs SEK 5.

·         Styrelsen bemyndigas att, före årsstämman 2013, fatta beslut om ett förvärvserbjudande avseende de 31,7 miljoner C-aktierna till ett pris per aktie om lägst SEK 5 och högst SEK 5,10. Efter förvärvet kommer C-aktierna, med stöd av bestämmelse i bolagsordningen, att omvandlas till B-aktier, vilka därefter kan överlåtas till anställda samt över börs.

·         Överlåtelse av 26,2 miljoner B-aktier vederlagsfritt till anställda under perioden november 2012 till och med november 2016 inom ramen för LTV 2012.

·         Överlåtelse av 5,5 miljoner B-aktier på NASDAQ OMX Stockholm före årsstämman 2013, i syfte att täcka i huvudsak sociala avgifter. Överlåtelse av dessa aktier skall ske till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet för aktien.

Bolaget har cirka 3,3 miljarder utgivna aktier. I dag innehar bolaget cirka 60 miljoner egna aktier. De 31,7 miljoner B-aktier som avsatts för LTV 2012 motsvarar nu ca 0,99 procent av det totala antalet utestående aktier.

Överlåtelse av egna aktier för tidigare beslutade LTV-program

·         Överlåtelse av cirka 15,5 miljoner B-aktier på NASDAQ OMX Stockholm före årsstämman 2013, i syfte att täcka i huvudsak sociala avgifter som kan uppkomma i samband med Långsiktigt rörligt ersättningsprogram 2008, 2009, 2010 och 2011.

Förslag om aktiernas röstvärde
Stämman beslutade att inte godkänna Einar Hellboms förslag att uppdra åt styrelsen att utreda och för nästa stämma framlägga förslag om hur aktierna kan ges samma röstvärde.

Information till redaktionen

Ericssons videomaterial finns att ladda ner frånwww.ericsson.com/broadcast_room
Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster inom telekommunikation. Vi möjliggör det vi kallar the Networked Society - det uppkopplade samhället - med effektiva realtidslösningar vilka möjliggör för oss alla att studera, arbeta och leva våra liv mer självständigt i varaktiga samhällen runt om i världen.

Vårt erbjudande omfattar tjänster, mjukvara och infrastruktur inom informations- och kommunikationsteknologier för telekomoperatörer och andra industrier. I dag går över 40 procent av världens mobiltrafik genom Ericssons nät och vi levererar support till våra kunders mobilnät vilka förser fler än 2 miljarder abonnenter med tjänster.

Vi har verksamhet i 180 länder med fler än 100 000 anställda. Ericsson grundandes 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Under 2011 hade bolaget intäkter på 226,9 miljarder kronor. Ericssons aktie är noterad på börserna NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress