Ericssons CTO i ny roll

• Håkan Eriksson ny landschef i Australien, Nya Zeeland och Fiji, från och med den
    1 februari 2012.
  • Håkan Eriksson har haft en viktig roll i företagets arbete med att etablera Ericsson som marknadsledare inom 2G, 3G och 4G/LTE
  • Ny Chief Technology Officer annonseras separat

Ericsson meddelar idag att Håkan Eriksson, Senior Vice President, Chief Technology Officer (CTO), chef för koncernfunktionen Technology & Portfolio Management, och chef för Ericsson i Silicon Valley, blir ny chef för företagets verksamhet i Australien, Nya Zeeland och Fiji.

Håkan Eriksson utsågs 2003 till CTO och han har varit en nyckelperson och pådrivarande kraft i att bygga Ericssons ledarskap inom flera tekniska standards. Under sina 25 år inom företaget har Håkan Eriksson varit med och drivit industrins utveckling och under hans ledarskap har forskningsorganisationen haft betydande framgångar, huvudsakligen inom trådlös teknik, och senare även inom IP och applikationsområden, samt medverkat till att företaget har industrins starkaste patentportfölj.

"Håkans arbete är ett av skälen till att vi, år efter år och inom flera tekniker, kvarstår som den ledande teknikleverantören. Det glädjer mig att Håkan nu kan dela sin betydande och breda erfarenhet direkt med våra kunder på de tekniskt avancerade marknaderna i Australien och Nya Zeeland liksom att bygga ytterligare personlig erfarenhet i vår marknads- och affärsdimension", säger Hans Vestberg, koncernchef och VD.

"Jag har tillbringat de senaste 25 åren inom FoU på Ericsson, och de senaste nio åren som CTO. När jag började som CTO debatterades det om 3G någonsin skulle slå igenom. Idag har mobilt bredband blivit en nödvändighet för miljarder människor", säger Håkan Eriksson.
"Även om rollen som CTO alltid har handlat om att vara nära kunden ser jag fram emot att nu jobba med att direkt stötta våra kunder i en värld där teknik och nätverk blir alltmer komplexa".

Som chef för Ericssons verksamhet i Silicon Valley har Håkan Eriksson också bidragit med att etablera Ericsson på den viktiga USA-marknaden, och att bygga en starkare relation till den applikationsutveckling som finns där.

Med en fru från Australien blir landet inte helt nytt för Håkan Eriksson: "Jag har haft en önskan om att få jobba i en mer kommersiell roll, och av personliga skäl komma närmare Australien. När Hans erbjöd mig den här möjligheten när mitt uppdrag i Silicon Valley nu går mot ett slut tog jag chansen att få jobba med de teknisk avancerade operatörerna i dessa länder och få vara en del av det starka regionala Ericsson teamet där", säger Håkan Eriksson.

Den nya tjänsten gäller från 1 februari 2012, och Håkan Eriksson lämnar vid samma tidpunkt Ericssons koncernledning. Ersättaren i CTO-rollen kommer att annonseras separat.

Håkan Erikssons foton och bio, på engelska, finns här >>

INOFORMATION TILL REDAKTIONEN

Ericssons videomaterial finns att ladda ner från www.ericsson.com/broadcast_room

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom mobilteknologi för 2G, 3G och 4G, har en ledande position inom drift och underhåll av mobilnät, och ansvarar för driften av nät med drygt 2 miljarder användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast som mobil telefoni, tjänster, mjukvara, bredband och multimedialösningar för telekomoperatörer, företag och media. Genom de samägda bolagen Sony Ericsson och ST-Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "att vara den drivande kraften i en kommunikationsintensiv värld" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 180 länder och fler än 90 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2010 på 203,3 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress
www.facebook.com/technologyforgood
www.youtube.com/ericssonpress

Ericsson Corporate Public & Media Relations

Ericsson Investor Relations

Ericsson offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 december 2011, kl. 07:30.