Ericssons finansdirektör lämnar i mars 2024

Ericsson (NASDAQ: ERIC) har i dag meddelat att bolagets finansdirektör Carl Mellander kommer att lämna sin tjänst i slutet av första kvartalet 2024. Carl Mellander har arbetat på Ericsson i mer än 25 år och har suttit i koncernledningen sedan 2016. En rekryteringsprocess kommer att inledas för att utse en efterträdare.

Börje Ekholm, VD och koncernchef, säger: ”Carl har i nästan sju år varit en uppskattad medlem i koncernledningen där han i allra högsta grad har bidragit till vändningen av Ericsson. Vi har tillsammans kommit fram till att det nu är ett bra tillfälle för förändring eftersom vändningen är slutförd och grunden för nästa kapitel i Ericssons strategi är lagd. Under Carls tid som finansdirektör återtog Ericsson sitt teknikledarskap och bolaget stärktes avsevärt finansiellt. Carl har med sitt engagerade ledarskap och breda bakgrund inom Ericsson och näringslivet framgångsrikt byggt upp Finance-funktionen och varit högst delaktig i såväl genomförandet av viktiga strategiska förvärv som i arbetet med att förbättra vårt arbete med regelefterlevnad. Jag önskar honom allt gott i hans framtida åtaganden. Samtidigt är jag glad att Carl fortsätter som finansdirektör fram till slutet av det första kvartalet 2024 vilket gör det möjligt att hitta och säkerställa en smidig överlämning till en efterträdare.”

Carl Mellander säger: ”Det har varit ett stort privilegium att få arbeta som finansdirektör under snart sju år och att få arbeta med så många enastående personer. Jag är mycket stolt över det arbete vi har genomfört för att transformera företaget; Ericsson är väl positionerat globalt för att fortsätta stärka sin branschledande position och för att växa inom Enterprise-segmentet. Om det någonsin fanns en bra tidpunkt för mig att söka nya utmaningar så känns detta som rätt tillfälle, och jag är full av förväntan inför vad framtiden kan bära med sig. Jag kommer att fortsätta arbetet som finansdirektör med full kraft fram till dess det är dags att lämna Ericsson. Jag kommer alltid att engagerat och med stolthet följa Ericsson när företaget fortsätter omvandla samhället.”

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerara på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom
media.relations@ericsson.com  (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00

OM ERICSSON:
Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Cloud Software och Services, Enterprise Wireless Solutions, Global Communications Platform, samt Technologies och New Businesses. Dessa är utvecklade för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com