Ericssons kapitalmarknadsdag 2020

• Fullbordad vändning skapar stark plattform för att accelerera tillväxt och investeringar i företagsapplikationer för 5G
  • Nytt långsiktigt mål för EBITA-marginal, exklusive omstrukturering, på 15% - 18% för koncernen
  • Nytt långsiktigt mål för fritt kassaflöde (före M&A) på 9% - 12% av försäljningen
  • Målet för rörelsemarginal för 2022, exklusive omstrukturering, kvarstår på 12% - 14% för koncernen med några justeringar inom segmenten
Ericsson (NASDAQ: ERIC) kommer att presentera en uppdaterad strategisk tillväxtambition och nya långsiktiga finansiella mål på sin kapitalmarknadsdag 2020 den 10 november 2020.

Tillsammans med ledande befattningshavare från olika delar av organisationen kommer VD och koncernchef Börje Ekholm att dela insikter från den fokuserade vändning som bolaget genomgått de senaste tre åren och beskriva planerna för att stärka koncernen, med särskild betoning på att växa långsiktigt inom företagsmarknaden.

Sedan den fokuserade strategin presenterades 2017 har bolaget återskapat lönsamhet, levererat organisk tillväxt och går mot att uppfylla sina finansiella mål för 2020. Med globalt teknikledarskap och ökande marknadsandel inom 5G kan bolaget nu skifta fokus mot nästa fas i sin utveckling – att utveckla verksamheten genom stegvis tillväxt i kärnaffären samt accelererat fokus på företag.

Börje Ekholm, VD och koncernchef, säger: ”Genomförandet av vår fokuserade strategi har möjliggjort en vändning som skapar en stark grund för framtiden och ett globalt ledarskap inom 5G idag. Covid 19-pandemin är en ödmjuk påminnelse om att trådlös uppkoppling på ett fundamentalt vis stödjer framtida global tillväxt varför omgående utrullning är av kritisk vikt. Det kommer att bidra till globala innovationsmöjligheter för konsumenter och företag och påverka alla delar av världen och alla branscher. Vårt framtida värde är intimt sammanlänkat med bredare ekonomisk tillväxt och vi är väl positionerade att spela en ledande roll inom det ekosystem av operatörer, företag och beslutsfattare på vars gemensamma axlar 5Gs fulla framgång vilar.”

Långsiktiga mål

Efter 2022 är det långsiktiga lönsamhetsmålet en EBITA-marginal exklusive omstruktureringskostnader på 15% - 18% för koncernen. Bolaget avser att nå detta mål genom förbättringsinsatser inom hela koncernen. Tillväxt och förbättrad bruttomarginal, drivna av mjukvaruförsäljning och operativ hävstångseffekt, kommer att vara viktigt för att nå de långsiktiga målen.

Bolaget kommer att fortsätta att fokusera på fritt kassaflöde (före M&A) med ett mål på 9% - 12% av försäljningen.

Lönsamhetsmål 2022

Lönsamhetsmålet för 2022 för koncernen kvarstår oförändrat på en rörelsemarginal om 12% - 14%, exklusive omstruktureringskostnader. Varje segments mål för 2022 är uppdaterat med mål för rörelsemarginal per segment i tabellen nedan.

Det höjda målet för segmentet Networks är primärt drivet av våra ökade marknadsandelar. Networks mål för rörelsemarginal för 2022 höjs till 16 % - 18% (15% - 17%).

Inom segmentet Digital Services är återställd lönsamhet fortsatt den främsta prioriteringen. På grund av ökade utgifter inom FoU i kombination med nedgång av försäljning av tidigare portfölj justeras målet för rörelsemarginal för 2022 till 4% - 7% (10% - 12%).

Inom segmentet Managed Services förväntas ökad marginal realiseras genom FoU-investeringar inom Artificiell Intelligens och automatisering. Målet för Managed Services 2022 höjs till 9% - 11% (8% - 10%).

Inom segmentet Emerging Business and Other fortsätter fokus att vara etablering av nya affärsverksamheter som driver organisk tillväxt. Intäktstillväxten kommer att inriktas på snabb och disciplinerad produktlansering inom 5G och IoT samt det nyligen genomförda förvärvet av Cradlepoint.

Finansiella mål 2022 och på lång sikt

Siffror från Investor Update 2019 inom parantes

% av försäljning

Networks Digital Services Managed Services Emerging Business and Other Koncernen
2022 EBIT exklusive omstrukturering 16% – 18%
(15% – 17%)
4% - 7%
(10% – 12%)
9% – 11%
(8% - 10%)
- 12 - 14%
(ingen förändring)
Långsiktigt EBITA-mål exklusive omstrukturering 15 – 18%
Långsiktigt mål för fritt kassaflöde (före M&A) 9% - 12%

Tillägg till riskfaktorer (publicerade i årsredovisningar och kvartalsrapporter)

Pågående osäkerhet inom geopolitik och handel kopplad till en rad olika områden kan ha väsentlig negativ inverkan på Ericssons affärer, verksamhet, affärsutsikter och därmed på rörelseresultat, finansiell ställning och vår förmåga att möta våra mål. Dessa osäkerheter inkluderar effekter från pågående handelstvister – i synnerhet mellan USA och Kina, och osäkerhet kring hur bytet av administration i USA till följd av resultatet i det amerikanska presidentvalet 2020 kan komma att påverka handelstvisten; och osäkerhet kring framtida bilaterala handelsförbindelser mellan Sverige och Kina till följd av beslutet från Post- och telestyrelsen om att utesluta kinesiska leverantörer från deltagande i 5G.

Talare och information om evenemanget

VD och koncernchef Börje Ekholm och CFO Carl Mellander presenterar tillsammans med medlemmar i koncernledningen. Övriga talare är Erik Ekudden, CTO, Fredrik Jejdling, chef för affärsområde Networks, Jan Karlsson, chef för affärsområde Digital Services, Peter Laurin, chef för affärsområde Managed Services, Åsa Tamsons, chef för affärsområde Technologies and New Businesses, Niklas Heuveldop, chef för marknadsområde Nordamerika och Chris Houghton, chef för marknadsområde Nordostasien.

Ericssons kapitalmarknadsdag kan följas via Ericssons webbplats:

Presentationsmaterial kan också laddas ner från webbplatsen efter att webcasten har startat.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

FÖLJ OSS:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.

www.twitter.com/ericsson
www.facebook.com/ericsson
www.linkedin.com/company/ericsson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Peter Nyquist, Head of Investor Relations
Phone: +46 705 75 29 06
peter.nyquist@ericsson.com

Ytterligare kontakt

Stella Medlicott, Senior Vice President, Head of Marketing and Corporate Relations
Telefon: +46 730 95 65 39

Investerare

Stefan Jelvin, Director, Investor Relations
Telefon: +46 709 86 02 27
stefan.jelvin@ericsson.com

Lena Häggblom, Director, Investor Relations
Telefon:  +46 72 593 27 78
lena.haggblom@ericsson.com

Peter Olofsson, Head of Corporate Communications
Telefon: +46 702  67 34 45

OM ERICSSON

Ericsson möjliggör för leverantörer av mobilkommunikation att tillvarata det fullständiga värdet av uppkoppling. Företagets erbjudande sträcker sig över områdena Networks, Digital services, Managed Services och Emerging Business och är utvecklat för att stödja våra kunder att digitalisera sin verksamhet, öka effektiviteten och att hitta nya intäktskällor. Ericssons investeringar i innovation har möjliggjort för miljarder människor världen över att ta del av nyttan med telefoni och mobilt bredband. Ericssons aktier är noterade på börserna Nasdaq Stockholm och Nasdaq New York. www.ericsson.com.

Framtidsriktad information

Detta meddelande innehåller framtidsriktade uttalanden, inklusive uttalanden om ledningens aktuella syn på marknadens tillväxt, framtida marknadsförhållanden, framtida händelser, finansiell ställning samt förväntat operativt och finansiellt resultat, särskilt information om:

- Våra mål, strategier, planeringsantaganden och operationella och finansiella resultatförväntningar

- Branschtrender, framtida kännetecken för och utveckling av våra marknader

- Vår framtida likviditet, finansiella resurser, investeringar, kostnadsbesparingar och lönsamhet

- Förväntad efterfrågan på våra befintliga och kommande produkter och tjänster, liksom planer på att lansera nya produkter och tjänster inklusive forsknings- och utvecklingskostnader

- Förmågan att leva upp till framtida planer och realisera potential för framtida tillväxt

- Förväntade operativa och finansiella resultat av strategiska samarbetsprojekt och joint ventures

- Tiden det tar innan förvärvade enheter och verksamheter integreras och blir lönsamma

- Teknik- och branschtrender, inklusive lagstiftning, standardisering, konkurrens och kundstruktur.

Orden ”anse”, ”förvänta”, ”förutspå”, ”förutse”, ”förutsätta”, ”avse”, ”trolig”, ”beräknas”, ”kan”, ”skulle kunna”, ”planera”, ”uppskatta”, ”bedöma”, ”kommer att”, ”bör”, ”strävan”, ”ambition”, ”försöka”, ”potential”, ”målsättning”, ”fortsätta” eller deras negativa versioner eller variationer samt liknande ord eller uttryck används för att identifiera framtidsriktade uttalanden. Alla uttalanden som hänför sig till förväntningar, planer eller andra beskrivningar av framtida händelser eller omständigheter, tillsammans med underliggande antaganden, utgör framtidsriktad information.

Vi gör investerare uppmärksamma på att dessa uttalanden är förenade med risker och osäkerheter, varav många är svåra att förutse och generellt sett ligger utanför vår kontroll, vilket kan medföra att det faktiska resultatet kan skilja sig väsentligt från det uttalade, indikerade eller beräknade resultat som framgår av den framtidsriktade informationen och uttalandena.

Viktiga faktorer som kan påverka om och hur väl våra framtidsriktade uttalanden kommer att förverkligas innefattar, men är inte begränsade till, de faktorer som beskrivs i avsnittet ”Riskfaktorer” i senaste kvartalsrapporten, och i avsnittet ”Riskfaktorer” i årsredovisningen för 2019.

Dessa framtidsriktade uttalanden återspeglar endast våra uppskattningar och antaganden vid tidpunkten när de gjordes. Vi avsäger oss uttryckligen skyldighet att, efter datumet för detta meddelande, uppdatera dessa framtidsriktade uttalanden, liksom de uppskattningar och antaganden som ligger till grund för dem, för att återspegla händelser eller förändrade förhållanden eller ändringar av förväntningar eller inträffandet av förväntade händelser, antingen som ett resultat av ny information, framtida händelser eller annat, med undantag för vad som krävs enligt tillämplig lagstiftning eller börsregler.

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 november, 2020 kl. 22:00 CET.

Taggar: