Ericssons kapitalmarknadsdag i Stockholm

• Ericssons marknadsandel inom mobil infrastruktur uppskattas till 36%, en ökning från 32% i maj 2011. Ericsson är nu 100% större än närmaste konkurrent
  • Marknadsutsikter från maj 2011 kvarstår
  • Efter avyttringen av Sony Ericsson kommer patent och licenser bli ett viktigt intäktsområde med tillväxtmöjligheter
  • Skiftet i affärsmix under tredje kvartalet, med större andel nätmoderniserings- och nätutbyggnadsprojekt än kapacitetsutbyggnadsprojekt, väntas fortsätta och bestå påkort sikt

På Ericssons kapitalmarknadsdag i Stockholm kommer VD och koncernchef, Hans Vestberg, att uppge att marknadsutsikterna som kommunicerades i maj 2011 kvartstår. Vestberg kommer att understryka att tillväxttakten kommer att variera mellan år och att, vilket uppgavs i rapporten för tredje kvartalet, med ekonomiska oroligheter i delar av världen kan en något lägre kortsiktig investeringsvilja hos operatörerna inte uteslutas.

Fundamenta för industrin är fortsatt goda och Ericsson räknar med större nätutbyggnadsprojekt inom mobilt bredband de kommande åren. Endast 35% av världens befolkning har WCDMA/HSPA-täckning och att den siffran beräknas öka till 80% år 2016. Inom samma period kommer andelen av världens befolkning som har LTE-täckning öka från dagens 2% till 35%.

Den kraftiga ökningen av mobiltrafik drivs av användande i tätbefolkade områden och 60% av trafikökningen fram till år 2016 kommer att genereras i storstäder och storstadsområden. Idag har Ericsson en 43-procentig marknadsandel i städer, baserat på installerad bas av mobilnät i världens 100 största städer.

Alla enheter med mobiluppkoppling behöver en licens till Ericssonpatent. Med 27 000 beviljade patent som täcker en stor mängd olika teknologier, från mobiluppkoppling till WLAN och hela ICT-värdekedjan, har Ericsson idag ett nettotillskott av royalities och cirka 90 licensavtal. Med nya typer av uppkopplade enheter och andra industrier som ansluter till en uppkopplad värld siktar Ericsson på att öka intäkterna från patent och licenser till mer än de SEK 4.6 miljarder som företaget hade 2010.

Jan Frykhammar, finansdirektör, kommer beskriva rationalen för en fortsatt stark finansiell position. En stark finansiell position genererar affärer, ger utrymme för sammanslagningar och förvärv, samt möjliggör investeringar för framtida tillväxt. Frykhammar kommer även att förklara hur  man bygger affärer utifrån en installerad bas och hur initiala faser i nätutbyggnadsprojekt medför en högre andel hårdvara och nätinstallationstjänster, medan i expansions-/kapacitets-faserna är mjukvara och tjänster mer i fokus.

Den installerade basen skapar även andra intäktsmöjligheter inom områdena managed services, konsult- och systemintegrations-tjänster, samt inom driftstödssystem (OSS) och affärsstödssystem (BSS).Skiftet i affärsmix under tredje kvartalet, med större andel nätmoderniseringsprojekt och nätutbyggnadsprojekt väntas fortsätta och bestå påkort sikt.

Jan Frykhammar kommer också att diskutera de finansiella målen, vilka står oförändrade. Målen är;  en genomsnittlig kredittid för kundfordringar på mindre än 90 dagar, lageromsättningshastighet på mindre än 65 dagar, genomsnittlig kredittid för leverantörsskulder på mer än 60 dagar samt en kassagenerering på mer än 70%.

Som uppgavs i tredje kvartalet beräknas andelen nätmoderniseringsprojekt i Europa accelerera under fjärde kvartalet 2011 och alla vunna kontrakt för denna typ av affärer bör ha startat innan årets slut. Detta, kombinerat med positiv utveckling inom tjänsteverksamheten, kommer att ha en utspädningseffekt på bruttomarginalen. I tillägg till detta har bruttomarginalen i fjärde kvartalet historiskt sett varit lägre.

Baserat på marknadsutsikterna som gavs i maj 2011 kommer Johan Wibergh, chef för affärsenheten Networks, att berätta om den uppskattade storleken och genomsnittliga årlig tillväxttakt för Ericssons viktigaste marknader inom nätutrustning 2010-2015.  Marknaden för 3GPP radioaccessnät beräknas växa från USD 20 miljarder till USD 33 miljarder till 2015 med en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) på11%. Marknaden för 3GPP-kärnnät beräknas växa från USD 5 miljarder till USD 7 miljarder, CAGR 7%. CDMA-radioaccessnät plus kärnnät beräknas minska från USD 9 miljarder till USD 4 miljarder, CAGR -15%. Mikrovåg beräknas växa från USD 5 miljarder till USD 6 miljarder, CAGR 4%. IP Edge beräknas växa från USD 6 miljarder till USD 9 miljarder, CAGR 8%. Opto Area beräknas växa från USD 13 miljarder till USD 16 miljarder, CAGR 4%.

Wibergh kommer även att tala om den framgångsrika multi-standardradiobasstationen RBS 6000, som vid årets slut kommer att stå för mer än 95% av Ericssons totala leveranser av radiobasstationer.RBS 6000 har bidragit till den ökade marknadsandelen från 32% i maj 2011 till dagens uppskattade 36% inom mobil infrastruktur. RBS 6000 ger mer än 1000% kapacitetsökning, 20% bättre radioprestanda, 80% lägre energikonsumtion och använder 75% mindre utrymme jämfört med tidigare generationer. Wibergh kommer också diskutera hur Ericssons unika kombination av mjukvara och hårdvara ger förstklassig prestanda i miljöer med hög trakfikbelastning och applikationsanvändande.

Rima Qureshi, chef för affärsenheten CDMA Mobile Systems, kommer förklara hur operatörernas investeringar av CDMA kommer påverkas av ekosystemet för LTE och hastigheten i övergången till LTE. Ericsson kommer arbeta nära sina kunder för att hantera en framtida nedgång av CDMA.

Magnus Mandersson, chef för affärsenheten Global Services, kommer berätta om Ericssons ledande position inom tjänstemarknaden där Ericsson, med 11% marknadsandel på en mycket fragmenterad tjänstemarknad, är 40% större än närmaste konkurrent. Den fortsatta tillväxten inom managed services, mobilt bredband samt OSS/BSS driver tillväxten inom Global Services.

Per Borgklint, chef för affärsenheten Multimedia, kommer tala om OSS/BSS-affären. Med en stark position inom betalningslösningar siktar Ericsson på en ledande position på den totala OSS/BSS-marknaden.

Gilles Delfassy, VD och koncernchef för ST-Ericsson, kommer berätta om företagets kontrakt med med sju av de nio största OEM-tillverkarna, i termer av intäkter.Dessa inkluderar kontrakt för plattformsdesign för U8500 NovaThor-plattformen åt de fem största OEM-tillverkarna, det vill säga Samsung, Nokia, HTC, Motorola och Sharp.

Webcast och presentatiner från dagen kommer vara tillgängliga på www.ericsson.com/investors från kl 09:00, presentationerna hålls på engelska.

Information till redaktionen

Ericssons videomaterial finns att ladda ner från www.ericsson.com/broadcast_room

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom mobilteknologi för 2G, 3G och 4G, har en ledande position inom drift och underhåll av mobilnät, och ansvarar för driften av nät med drygt 2 miljarder användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast som mobil telefoni, tjänster, mjukvara, bredband och multimedialösningar för telekomoperatörer, företag och media. Genom de samägda bolagen Sony Ericsson och ST-Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "att vara den drivande kraften i en kommunikationsintensiv värld" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 180 länder och fler än 90 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2010 på 203,3 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress
www.facebook.com/technologyforgood
www.youtube.com/ericssonpress

Ericsson Corporate Public & Media Relations

Ericsson Investor Relations

Ericsson offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 november 2011 kl. 08:25.