• Ericsson/

Ericssons styrelse föreslår långsiktigt rörligt ersättningsprogram samt riktad kontantemission och återköp av C-aktier

Långsiktigt rörligt ersättningsprogram är en viktig del av Ericssons ersättningsstrategi och styrelsen föreslår därför att årsstämman den 22 april 2009 beslutar om ett fortsatt Långsiktigt rörligt ersättningsprogram 2009 (LTV 2009), vilket i allt väsentligt liknar tidigare program. Programmet omfattar totalt 27 miljoner B-aktier.

Programmet är uppdelat i tre planer: (1) en Aktiesparplan som omfattar alla anställda, utformad så att anställda får en Ericssonaktie för varje aktie köpt under planen, (2) en plan för nyckelpersoner, upp till tio procent av de anställda som får ytterligare en matchningsaktie, och (3) en plan som omfattar verkställande direktören samt andra högre befattningshavare, upp till 0,5 procent av de anställda som får ytterligare maximalt fyra, sex eller åtta matchningsaktier utöver den ordinarie matchningsaktien under Aktiesparplanen, förutsatt att vissa finansiella mål uppnås.

Matchning av aktier under programmet förutsätter att den anställde investerar en del av lönen (upp till 7,5 procent, koncernchefen: 9 procent, av den fasta bruttolönen), behåller aktierna och är fortsatt anställd vid tiden för matchningen tre år efter investeringen.

Finansiering av LTV 2009

Förslaget är utformat så att aktieägarna kan ta ställning till respektive plan inklusive dess finansiering. Styrelsen har utvärderat olika metoder för finansiering av överföring av aktier till anställda under LTV 2009, såsom överlåtelse av egna aktier och aktieswapavtal med tredje part.

Styrelsen anser överlåtelse av egna aktier vara den mest kostnadseffektiva och flexibla metoden för överföring av aktier under LTV 2009 och har därför beslutat föreslå årsstämman följande.

Överlåtelse av egna aktier: Högst 22,4 miljoner B-aktier ska kunna överlåtas till anställda som omfattas av villkoren för de tre planerna inom LTV 2009. Bolaget ska också ha rätt att, före årsstämman 2010, överlåta högst 4,6 miljoner B-aktier i bolaget över börs för att täcka vissa utgifter, i huvudsak sociala avgifter.

Riktad kontantemission: Ericssons aktiekapital ökas med SEK 135 miljoner genom emission av 27 miljoner C-aktier. De nya aktierna ska - med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt - tecknas av AB Industrivärden och/ eller Investor AB, eller dotterbolag till dessa bolag, till en teckningskurs som motsvarar aktiens kvotvärde, dvs SEK 5.

Bemyndigande att besluta om förvärvserbjudande avseende egna aktier: Styrelsen bemyndigas att, före årsstämman 2010, fatta beslut om ett förvärvserbjudande riktat till samtliga ägare av C-aktier i Ericsson. Bemyndigandet ska tillåta förvärv av 27 miljoner C-aktier till ett pris per aktie om lägst SEK 5 och högst SEK 5,10.

Efter förvärv av C-aktier kommer styrelsen att besluta om omvandling av samtliga C-aktier till B-aktier, vilka därefter kan överlåtas till anställda samt över börs.

Utspädning och kostnader

Bolaget har ungefär 3,2 miljarder utgivna aktier. Per den 31 december 2008 innehade bolaget 61 miljoner egna aktier. De 27 miljoner aktier som krävs för implementering av LTV 2009 motsvarar ungefär 0,85 procent av det totala antalet utestående aktier.

Den totala effekten på resultaträkningen av LTV 2009, inklusive finansiering, uppskattas till mellan SEK 1 017 miljoner och SEK 1 919 miljoner ojämnt fördelat över åren 2009 - 2013. Kostnaderna kan jämföras med Ericssons totala ersättningskostnader 2008, inklusive sociala avgifter, som uppgår till SEK 51 miljarder.

Styrelsens fullständiga förslag kommer att finnas på Ericssons hemsida, www.ericsson.com, från och med publicering av kallelsen till årsstämman.

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom 2G och 3G och är störst i världen inom drift och underhåll av mobilnät, en position som givit Ericsson förtroendet att ansvara för driften av nät med drygt 250 miljoner användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast och mobil telefoni samt bredband. Dessutom erbjuder Ericsson lösningar inom multimedia för operatörer, företag och utvecklare. Genom det samägda bolaget Sony Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "kommunikation för alla" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 175 länder och fler än 70 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2008 på 209 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm och NASDAQ.

För mer information, se www.ericsson.com eller www.ericsson.mobi

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Ericssons pressavdelning
Telefon: 010 719 69 92

Ericsson Investor Relations
Telefon: 010 719 00 00

Ericsson offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 mars 2009 kl. 11:30.