Ericssons styrelse föreslår sammanläggning av bolagets aktier 1:5

[Informationen är sådan som Ericsson ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari 2008 kl 15.45.]

Ericssons styrelse föreslår att årsstämman den 9 april 2008 beslutar om en sammanläggning av aktier 1:5. Fem A-aktier respektive fem B-aktier föreslås läggas samman till en A-aktie respektive en B-aktie.
Till följd av nyemissionen 2002 ökade antalet aktier från cirka 8 miljarder till mer än 16 miljarder aktier. Vidare ändrades förhållandet mellan B-aktien och en "American Depository Share" (ADS), som handlas på NASDAQ, från 1:1 till 10:1. I samband med sammanläggningen av aktier kommer förhållandet att ändras tillbaka till 1:1.

Målet med sammanläggningen är att öka transparensen vad gäller prissättningen av Ericssons B-aktie och ADS, samtidigt som det resulterar i ett, för bolaget, mer ändamålsenligt antal aktier. Avstämningsdag för sammanläggningen föreslås vara den 4 juni 2008. Sista dagen för handel med Ericssons aktier på OMX Nordiska Börs Stockholm före sammanläggningen beräknas vara den 30 maj 2008. Första handelsdag på OMX Nordiska Börs Stockholm för de sammanlagda aktierna beräknas vara den 2 juni 2008. Första handelsdag på NASDAQ för ADS med förhållandet 1:1 till de sammanlagda aktierna beräknas vara den 10 juni 2008.

För de aktieägare som på avstämningsdagen den 4 juni 2008 inte innehar ett antal A-aktier respektive B-aktier jämnt delbart med fem, kommer de överskjutande aktierna att säljas på bolagets bekostnad och behållningen av försäljningen kommer att fördelas mellan dessa aktieägare omkring den19 juni 2008.
En informationsbroschyr om sammanläggningen och ändringen av förhållandet mellan B-aktien och ADS:en kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida från och med publicering av kallelsen till årsstämman.

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom 2G och 3G och är störst i världen inom drift och underhåll av mobilnät, en position som givit Ericsson förtroendet att ansvara för driften av nät med drygt 185 miljoner användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast och mobil telefoni samt bredband. Dessutom erbjuder Ericsson lösningar inom multimedia för operatörer, företag och utvecklare. Genom det samägda bolaget Sony Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "kommunikation för alla" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 175 länder och fler än 70 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2007 på 189 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på Stockholmsbörsen, Londonbörsen och NASDAQ.

För mer information, se www.ericsson.com eller
www.ericsson.mobi

För mer information, kontakta gärna:

Ericssons pressavdelning
Telefon: +46 8 719 69 92