Globen och Ericsson ingår sponsringavtal

Globen och Ericsson har ingått ett sponsringavtal på tio år. Globen stärker därigenom sin ställning som ledande arena i Sverige. Ericsson gör detta för att markera för Sverige och övriga världen att Stockholm är företagets hemstad.

Avtalet som nyligen undertecknades innebär att Ericsson tar över som huvudsaklig samarbetspartner till Globen fr o m den 1 februari 2009. Avtalet ger även Ericsson rätten att ge Globen ett nytt namn.

-          Vi vill att Globen ska fortsätta vara Sveriges ledande evenemangsarena. Därför är vi glada över det här samarbetsavtalet med Ericsson som är ett världsledande företag, säger Ninna Engberg, VD för Globen.

-          Ericsson föddes på Drottninggatan för 132 år sedan och vi vill markera inför både stockholmarna och världen att det här är vår hemstad, säger Henry Sténson, Ericssons informationsdirektör. Vi vill vara med och bidra till att det är attraktivt att bo och arbeta i Stockholm och vi tror att ett led i detta är att säkerställa att det finns en arena för världsartister.

-          Vad gäller namnet på Globen så vill vi bjuda in stockholmarna att tillsammans med oss namnge framtidens evenemangsarena, säger Henry Sténson.

Även Stockholms Stadshus är mycket positivt inställt till samarbetet mellan de två viktiga stockholmsfenomen Ericsson och Globen.

-          Det är mycket positivt att Globen nu samarbetar med en världsspelare som telekomföretaget Ericsson. Detta ligger helt i linje med alliansens ansträngningar att göra Stockholm till en evenemangsstad i världsklass, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp).

Enligt en studie gjord på KTH genererar Globens nuvarande verksamhet ett tillskott till Stockholms näringsliv på cirka 670 miljoner kronor per år. Utifrån denna studie och kompletterande utredningar som genomförts av Stockholms stads utrednings- och statistikkontor (USK) beräknas tillskottet från evenemangsverksamheten i Stockholmsarenan uppgå till mellan 800 miljoner och en miljard kronor per år.

För frågor kontakta:
Marie Lindqvist, Kommunikationschef Stockholm Globe Arenas
E-post: marie.lindqvist@globearenas.se

Ericssons pressavdelning

Om Stockholm Globe Arenas
Våra fyra arenor Globen, Annexet, Hovet och Söderstadion har tillsammans kapacitet för cirka 44.400 besökare. Här tar vi emot världsartister som Celine Dion, Bruce Springsteen och Justin Timberlake. Vi genomför stora mästerskap som Inomhus-EM i friidrott och Basket EM samt megaevenemang som Monster Jam och Stockholm International Horse Show. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,4 miljoner besökare är vi det i särklass största och mest flexibla evenemangsområdet i Skandinavien. Stockholm Globe Arenas ägs av AEG Facilities.

Om Ericsson
Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom 2G och 3G och är störst i världen inom drift och underhåll av mobilnät, en position som givit Ericsson förtroendet att ansvara för driften av nät med drygt 195 miljoner användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast och mobil telefoni samt bredband. Dessutom erbjuder Ericsson lösningar inom multimedia för operatörer, företag och utvecklare. Genom det samägda bolaget Sony Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "kommunikation för alla" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 175 länder och fler än 70 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2007 på 188 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på OMX Nordiska Börs Stockholm och NASDAQ.

För mer information, se www.ericsson.com eller www.ericsson.mobi

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Ericssons pressavdelning