Information angående konkurrensrättsutredning i Indien

Ericsson har idag offentliggjort att den indiska konkurrensmyndigheten (Competition Commission of India) har beslutat att inleda en utredning av Ericsson under den indiska konkurrenslagstiftningen.

I mars 2013 stämde Ericsson det indiska företaget Micromax för patentintrång i Dehli High Court i Indien. Dessförinnan hade Ericsson gjort flera försök att ingå ett licensavtal med företaget på skäliga (Fair, Reasonable and Non-discriminatory - FRAND) villkor.

Som en del i sitt allmänna försvar har Micromax lämnat in ett klagomål till den indiska konkurrensmyndigheten.

Myndigheten har nu beslutat att inleda en mer fördjupad undersökning under ledning av en så kallad Director General. Ericsson samarbetar fullt ut med myndigheten i denna utredning för att komma fram till ett rättvist och rimligt resultat.

Information till redaktionen

Högupplösta bilder och video för journalistiskt bruk finns att ladda ner från  www.ericsson.com/press

Ericsson är en världsledande leverantör av utrustning och tjänster inom telekommunikation. Vi möjliggör det vi kallar the Networked Society - det uppkopplade samhället - med effektiva realtidslösningar vilka möjliggör för oss alla att studera, arbeta och leva våra liv mer självständigt i varaktiga samhällen runt om i världen.

Vårt erbjudande omfattar tjänster, mjukvara och infrastruktur inom informations- och kommunikationsteknologier för telekomoperatörer och andra industrier. I dag går över 40 procent av världens mobiltrafik genom nät som levererats av Ericsson och vi levererar support till våra kunders mobilnät vilka förser fler än 2,5 miljarder abonnemang med tjänster.

Vi har idag fler än 110 000 medarbetare som arbetar för kunder i över 180 länder. Ericsson grundandes 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Under 2012 hade företaget en försäljning på 227,8 miljarder kronor. Ericssons aktie är noterad på börserna NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ New York.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress