• Ericsson/

Ledande globala telekomföretag går samman för att omdefiniera branschen med nätverks-API:er

• Banbrytande överenskommelse att accelerera användande och innovation av nätverks-API:er innebär att ett nytt företag skapas som ska generera nya intäktsmöjligheter i branschen

Ericsson (NASDAQ: ERIC) meddelar idag att man tillsammans med några av världens största telekomoperatörer, inklusive América Móvil, AT&T, Bharti Airtel, Deutsche Telekom, Orange, Reliance Jio, Singtel, Telefonica, Telstra, T-Mobile, Verizon och Vodafone, ska bilda ett gemensamt ägt företag i syfte att kombinera och sälja applikationsprogrammeringsgränssnitt (API:er) på en global nivå för att stimulera innovation inom digitala tjänster. Nätverks-API:er är ett sätt att enkelt komma åt, använda och betala för nätverksverksfunktioner. Det gemensamt ägda företaget kommer att driva implementering av och tillgång till gemensamma API:er från ett flertal telekomtjänsteleverantörer till ett bredare ekosystem av utvecklarplattformar.

Moderna mobilnät har avancerade och intelligenta funktioner som historiskt sett har varit otillgängliga för utvecklare. Dessutom har det varit opraktiskt för utvecklare att integrera de olika funktionerna hos hundratals enskilda telekomoperatörer. Det nybildade företaget kommer att kombinera globala nätverks-API:er med en vision om att nya applikationer ska fungera var som helst och i alla nätverk, vilket möjliggör enklare och snabbare innovation för utvecklare.

Lättillgängliga, avancerade nätverksfunktioner kommer att öppna för ökad innovation inom apputveckling och ge utvecklare möjlighet att skapa nya användningsområden inom många olika sektorer. Detta kan inkludera verifiering för att förhindra bedrägerier i finansiella transaktioner och förmågan att kontrollera status på utrustning så att strömningsleverantörer dynamiskt kan justera videokvalitet.

Det nybildade företaget kommer att tillhandahålla nätverks-API:er till ett brett ekosystem av utvecklarplattformar, inklusive hyperscalers (HCPs), Communications Platform as a Service (CPaaS) leverantörer, systemintegratörer (SIs) och oberoende mjukvaruleverantörer (ISVs), baserat på befintliga CAMARA API:er (det öppna källkodsprojekt som drivs av GSMA och Linux Foundation). Vonage och Google Cloud kommer att samarbeta med det nya företaget och ge tillgång till sina ekosystem med miljontals utvecklare såväl som partners. Delägarna i det nya företaget kommer att bidra med finansiering och viktiga tillgångar, inklusive Ericssons plattforms- och nätverksexpertis, globala telekomoperatörsrelationer, kunskap om användargruppen av utvecklare och varje telekomoperatörs nätverks-API:er, expertis och marknadsföring.

Fler telekomoperatörer uppmuntras att ansluta sig till det nya företaget, för att ytterligare driva branschen framåt och förbättra utvecklarupplevelsen samtidigt som alla parter får ta del av en betydande ny intäktsmöjlighet, såsom telekomoperatören Three Sweden (Hi3G Access) där det förs diskussioner.

Transaktionen, som är föremål för myndighetsgodkännanden och andra sedvanliga villkor, förväntas slutföras tidigt under 2025. När den slutförs kommer Ericsson att inneha 50 procent av aktierna det nya företaget och telekomleverantörerna kommer tillsammans att inneha 50 procent. Baserat på en djup förståelse för utvecklares och företags behov, och i linje med branschorganet GSMA:s Open Gateway-principer, kommer det nya företagets plattform och partnerekosystem att förbli öppna och icke-diskriminerande för att maximera värdeskapande i hela branschen.

Citat från partners:

América Móvil

Daniel Hajj, VD AMX: “Vi är mycket glada över att tillsammans med Ericsson och andra viktiga branschaktörer, gå med i det här initiativet för en innovativ, global plattform som kommer att vara till fördel för hela det digitala ekosystemet. Nya API-lösningar kommer att skapa spännande och värdeskapande kunderbjudande ovanpå vår nätverksinfrastruktur.”

AT&T

Jeremy Legg, Chief Technology Officer: ”AT&T har skapat API-verktyg för utvecklare i mer än ett decennium. Med en bred och fullt kompatibel API-plattform ger vi nu innovatörer en ny global verktygslåda där de bästa apputvecklarna kan skapa spännande användarupplevelser på högsta nivå. Detta högpresterande mobila ekosystem kommer att inleda en ny era av större möjligheter för kunder och mobilanvändare över hela världen.”

Bharti Airtel

Gopal Vittal - VD och koncernchef, Bharti Airtel: ”Idag markerar ett avgörande ögonblick när branschen går samman för att bilda en enhetlig plattform som kommer att tillåta fler utvecklare och företag att använda våra nätverk och utforska API-möjligheter genom Open Gateway-principer,. Detta kommer att förbättra möjligheter till att generera intäkter från nätverken. Airtel är glada över att vara partner i detta initiativ som kommer att hjälpa telekomsektorn att driva tillväxt och innovation över hela ekosystemet.”

Deutsche Telekom

Tim Höttges, VD för Deutsche Telekom: ”Det nya företaget accelererar vårt ledande arbete med MagentaBusiness API:er för att exponera vår nätverkskapacitet för kunder och utvecklare. Vi tror att det här företaget kommer att öppna för nya möjligheter till intäktsgenerering för branschen. Vi uppmuntrar och ser fram emot att fler telekomoperatörer ansluter sig till oss för att expandera och utveckla ekosystemet.”

Ericsson

Börje Ekholm, VD och koncernchef, Ericsson: ”Det är ett ett avgörande ögonblick för branschen i dag och en milstolpe i vår strategi att öppna upp nätverken för ökade möjligheter till intäktsgenerering. En global plattform byggd på Ericssons djupgående tekniska kapacitet och med ett omfattande ekosystem, som ger miljontals utvecklare en enda anslutning, kommer att göra det möjligt för telekomindustrin att investera djupare i nätverks -API:er, vilket kommer driva tillväxt och innovation för alla.”

Orange

Christel Heydemann, verkställande direktör, Orange: ”Detta är ett avgörande första steg i vår innovationsresa för att fullt ut utnyttja kraften i våra nätverk i stor skala, vilket ger säker åtkomst till nya on-demand-nätverkstjänster och avancerade nätverksmöjligheter. Genom att leverera en gemensam och enkel uppsättning nätverks-API:er för utvecklare globalt, kan vi öppna upp detta nätverksvärde för stora företag såväl som små. Detta är en definitiv gamechanger för företag som öppnar möjligheten för en ny våg av digitala tjänster.”

Reliance Jio

Mathew Oommen, koncernchef Reliance Jio: ”Vi gick i bräschen för transformationen av både mobilt och fast bredband genom att leverera prisvärt, högkvalitativt bredband över hela Indien. I takt med att vi snabbt antar ett AI- och API-drivet teknologiskt ekosystem, genom samarbete med globala aktörer, är Jio mycket glada att erbjuda en rad innovativa och transformativa API:er till företag och utvecklarna över hela världen. Tillsammans bygger vi inte bara nätverk, vi lägger grunden till en smartare, mer uppkopplad och inkluderande värld i AI-eran.”

Singtel

Yuen Kuan Moon, koncernchef, Singtel, ”Denna enhetliga plattform och globala ekosystem kommer att göra det möjligt för ännu fler utvecklare och företag att dra nytta av högkvalitativa 5G-nätverk för att utnyttja API-möjligheter med hjälp av GSMA:s principer för Open Gateway. Vi ser fram emot att hjälpa ännu fler företag och organisationer i Asien att använda API-lösningar för att driva tillväxt och innovation genom detta samarbete."

Telefonica

José María Álvarez-Pallete, ordförande och VD för Telefónica: ”Detta samarbete kommer att driva GSMA Open Gateway initiativet och förse kunderna med en konsekvent uppsättning Camara API:er. Vår övertygelse är att denna branschrörelse, som kommer att vara öppen för alla nätverk, kan skapa förutsättningar för oöverträffad innovation och värdeskapande för sektorn genom att frigöra potentialen i nätverkskapacitet.”

Telstra

Vicki Brady, vd för Telstra: "Detta är ett banbrytande initiativ för vår bransch. Denna nya globala satsning kommer att skapa ett ekosystem som ger utvecklare, partners och kunder tillgång till programmerbara, avancerade nätverkverksmöjligheter som kommer att släppa lös en ny våg av innovation inom digitala tjänster och ytterligare låsa upp fördelarna med vårt 5G-nätverk. Vi har gjort goda framsteg lokalt med Ericsson och andra partners, och vi ser fram emot att ytterligare accelerera den digitala transformationen för våra australiska kunder och tillföra värde och enkelhet till applikationsutvecklare runt om i världen.”

T-Mobile

Ulf Ewaldsson, teknologichef: ”T-Mobile har alltid varit laserskarpt fokuserat på att kämpa för förändring i branschen för att skapa den bästa användarupplevelsen samtidigt som vi främjar tillväxt och innovation över hela det mobila ekosystemet. Den nivån av transformation kräver ett oöverträffat samarbete och expertis. Vi är entusiastiska över möjligheterna detta nya företag kommer att skapa för utvecklare och mobilkunder runt om i världen.”

Verizon

Joe Russo, EVP & President, Global Network and Technology: “Djupet av och värdet på tjänsterna och datainsikterna som är tillgängliga i Verizons erkända 5G-nätverk är i princip gränslösa. Verizon har legat i framkant i utvecklingen av olika nätverks-API:er för att hjälpa utvecklare att öka säkerheten för kunderna, att minska svårigheter i interaktionen med kunderna och för att möjliggöra nya upplevelser. Detta spännande samarbete med globala partners kommer att öka tillgängligheten till de här tjänsterna och driva på användandet av API:er globalt.”

Vodafone

Margherita Della Valle, Vodafones koncernchef, säger: ”Nätverks-API:er omformar vår bransch. Detta banbrytande partnerskap kommer att göra det möjligt för företag och utvecklare att använda den samlade styrkan i våra globala nätverk för att utveckla applikationer som driver tillväxt, skapar jobb och förbättrar offentliga tjänster. Precis som 4G och smartphones integrerade appar i vår vardag, kommer kraften i vårt 5G-nätverk att stimulera nästa våg av digitala tjänster.”

Google Cloud

Thomas Kurian, VD för Google Cloud, säger: ”Vi förstår kraften i en öppen plattform och ett ekosystem för att driva innovation. Vi är stolta över att delta i detta viktiga partnerskap inom telekombranschen för att skapa värde för våra globala kunder via nätverks-API:er – och i slutändan leverera på löftet om det offentliga molnet.”

Vonage

Niklas Heuveldop, VD Vonage: ”Detta banbrytande, öppna branschsamarbete tar effektivt bort det enskilt största hindret för utvecklare att utnyttja den fulla potentialen i mobilnätverk. Utvecklare i världens ledande utvecklarplattformar kommer att dra nytta av att få tillgång till avancerad nätverkskapacitet i partnernätverkverk globalt genom gemensamma API:er, vilket påskyndar den digitala omställningen av företag och den offentliga sektorn. Som en av de ledande utvecklarplattformarna ser vi fram emot att engagera vår utvecklargemenskap när vi utökar nätverk-API-verksamheten."

INFORMATION TILL REDAKTIONEN:

Prenumerera på Ericssons pressmeddelanden här.
Prenumerera på Ericssons bloggar här

YTTERLIGARE INFORMATION:
Ericsson Newsroom

Läs mer om nätverks-API:er och det nya företaget
media.relations@ericsson.com  (+46 10 719 69 92)
investor.relations@ericsson.com  (+46 10 719 00 00)

OM ERICSSON:
Ericssons högpresterande nätverk kopplar upp miljarder människor varje dag. I nästan 150 år har vi varit pionjärer inom teknikutveckling för kommunikation. Vi erbjuder mobil kommunikation och uppkopplingslösningar till tjänsteleverantörer och företag. Tillsammans med våra kunder och partners gör vi morgondagens digitala värld till verklighet. www.ericsson.com

Framtidsriktad information

Detta meddelande innehåller framtidsriktade uttalanden. Alla andra uttalanden än uttalanden om historiska fakta är framtidsriktade uttalanden. Orden ”anse”, ”förvänta”, ”förutspå”, ”förutse”, ”antar”, ”förutsätta”,  ”avse”, ”trolig”, ”beräknas”, ”kan”,  ”skulle kunna”, ”planera”, ”uppskatta”, ”bedöma”, ”kommer att”, ”bör”, ”strävan”, ”ambition”, ”försöka”, ”potential”, ”målsättning”, ”fortsätta” eller, i förekommande fall, deras negativa versioner och varianter samt liknande ord eller uttryck används för att identifiera framtidsriktade uttalanden. Dessa uttalanden är föremål för risker och osäkerheter som kan orsaka att faktiska resultat avviker väsentligt från de som uttrycks i, eller antyds eller projiceras av, framtidsriktade uttalanden.

Vi uppmärksammar investerare på att dessa uttalanden är föremål för risker och osäkerheter av vilka många är svåra att förutsäga och generellt sett ligger utanför vår kontroll, vilket kan medföra att faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från de som uttrycks i, eller antyds eller projiceras av, framåtblickande information och uttalanden.

Viktiga faktorer som kan påverka huruvida och i vilken utsträckning våra framåtblickande uttalanden förverkligas inkluderar, men är inte begränsade till, de faktorer som beskrivs i avsnittet "Riskfaktorer" i den senaste delårsrapporten och i "Riskfaktorer" i årsredovisningen för 2023.

Dessa framtidsriktade uttalanden återspeglar endast våra uppskattningar och antaganden vid tidpunkten när de gjordes. Vi avsäger oss uttryckligen skyldighet att, efter datumet för detta meddelande, uppdatera dessa framtidsriktade uttalanden, liksom de uppskattningar och antaganden som ligger till grund för dem, för att återspegla händelser eller förändrade förhållanden eller ändringar av förväntningar eller inträffandet av förväntade händelser, antingen som ett resultat av ny information, framtida händelser eller annat, med undantag för vad som krävs enligt tillämplig lagstiftning eller börsregler.