Bostadsrättspriserna på rekordnivå i april

Bostadsrättspriserna på rekordnivå i april Prisutvecklingen för bostadsrätter i Stockholms innerstad närmade sig under april den tidigare rekordnivån från oktober 2000. Kvadratmeterpriserna för både närförort och ytterområden nådde under april all time high. Varje månad sammanställer Erik Olsson Fastighetsförmedling i samarbete med Temaplan en rapport om bostadsrättsprisernas utveckling i storstockholm (ett sammanfattande diagram bifogas pressmeddelandet). I korthet kommenteras här några viktiga slutsatser ur rapporten. Prisutvecklingen i år jämfört med tidigare år April 2004 December 2003 April 2003 Oktober 2000 Innerstan 33 400 kr(-2%) 30 700 kr(-10%) 30 000 kr(-12%) 34 100 kr Närförort 18 000 kr(+13%) 16 800 kr(+6%) 17 000 kr(+6%) 15 900 kr Ytterområden 10 100 kr(+20%) 9 400 kr(+12%) 9 800 kr(+17%) 8 400 kr Innerstans kvadratmeterpris för april på 33 400 kr var bara 2 % under rekordnivån. I närförort nådde kvadratmeterpriset all time high med 18 000 kr. Även i kategorin ytterområden var snittkvadratmeterpriset under april rekordhögt: 10 100 kr. Utbudet av bostäder i innerstan i år jämfört med förra året. 2004 2003 4 månader jan-apr 3 557st 3 476st 2 månader mar-apr 2 006st 1 804st Utbudet har varit lika stort första tertialet i innerstan som motsvarande period förra året. Utbudet har dock varit stegrande under tertialet till skillnad mot förra året. Under perioden mars och april i år var utbudet hela 10% större än förra året. Utbudet av bostäder till salu är en av flera faktorer som påverkar prisutvecklingen. - Det är troligt att avlutspriserna under maj och juni kan bli något lägre än april tills utbudet blir mindre igen då priserna återigen stiger. Det säger Erik Olsson, VD på Erik Olsson Fastighetsförmedling AB. - Sådana effekter har vi sett många gånger tidigare då utbudet stegrar och sedan minskar. Med andra ord, passa på och köp nu och få två fördelar: en liten utbudsrabatt och dessutom ett stort utbud av härliga bostäder att välja bland, säger Erik Olsson. För mer information om månadsrapporten, vänligen kontakta: Erik Olsson, VD Erik Olsson Fastighetsförmedling, telefon 08-5555 1300 Maria Pleiborn, Demograf Temaplan, telefon 08-673 98 00 Erik Olsson Fastighetsförmedling AB´s mäklarmetod innehåller lösningar som på ett nytt sätt hjälper kunderna att köpa och sälja sin bostad. Med tjänsterna BostadsTorget och Sökuppdrag tillgodoses kundernas behov av överblick av marknaden i ett tidigt stadium. Bolaget har på kort tid lyckats ta ledande position i det tuffaste marknadssegmentet: Stockholms innerstad. Under 2004 beräknas cirka 2 000 bostäder förmedlas. Från starten 1997 har Erik Olsson fördubblat försäljningen årligen räknat i antalet förmedlade bostäder. Närmast fortsätter bolaget att växa med satsning på Stockholms villamarknad och etablering i Malmö. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/10/20040510BIT21180/wkr0008.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/10/20040510BIT21180/wkr0009.pdf Diagram