Lagen om utbud och efterfrågan gäller inte för fastighetsbranschen

Report this content

Sedan 1999 har antalet bostadsrätter ökat med sensationella 50 %. Denna otroliga utbudsökning borde logiskt sätt leda till ett stort prisras. Detta har dock inte inträffat utan man kan tvärtom konstatera att prisutvecklingen i exempelvis Stockholms innerstad har ökat med 51 % under samma tidsperiod (den största delen, ca 43 %, under 1999-2000). Denna trend gäller även för Malmö där värdet på bostadsrätter fördubblats under de senaste fem åren.

”Bakgrunden till att utbudet har ökat så dramatiskt är de senaste årens explosionsartade ombildningstakt av hyresrätter till bostadsrätter. Under tidsperioden har antalet bostadsrätter ökat från ca 66 000 år 1999 till ca 99 000 år 2005” (även här den huvudsakliga ökningen mellan 1999-2000) konstaterar Erik Olsson, VD och grundare av Erik Olsson Fastighetsförmedling, med verksamhet i både Stockholm och Malmö. ”Enligt klassisk nationalekonomisk logik, rörande förhållandet mellan de fundamentala marknadskrafterna utbud och efterfrågan, borde en sådan radikal utbudsökning resultera i en dämpad prisbild. Att priserna ända stigit kan förklaras med att den disponibla inkomsten i kombination med det gynnsamma ränteläget är faktorer som påverkat prisutvecklingen mer än utbudets storlek”, menar demograf Maria Pleiborn, från Temaplan Tyréns AB och fortsätter ”Man ska vara medveten om att sysselsättningsgraden i landet också är en mycket viktig faktor för bostadsmarknadens prisutveckling. Det faktum att vi har ett tillstånd av ”jobless growth”, alltså stark tillväxt utan att företag nyanställer, innebär att vi har ett tillstånd där de som har jobb tjänar allt bättre medan en stor grupp står utanför arbetsmarknaden, vilket faktiskt bidragit till att starkt bromsa prisutvecklingen. Erik Olsson är övertygad om att prisbilden även fortsättningsvis kommer att stiga. ”Vad man helt klart kan konstatera är att majoriteten av Sveriges befolkning vill äga sitt boende och därför blir det högintressant att se vad som händer med ”bromslagen”, instiftad 2002, vid ett eventuellt regeringsskifte. Med tanke på att det finns cirka 80 000 hyresrätter bara i Stockholms innerstad skulle ett borttagande av ”bromslagen” med största sannolikhet innebära en fortsatt omvandling och därmed ett ökat utbud. I Göteborg och Malmö finns också ett stort antal hyresrätter och där har prisutvecklingen på bostadsrätter varit stark under senare år vilket än mer ökar köpviljan hos nya bostadsrättsföreningar som bor i hyreshusen.