Malmö har halverat prisgapet till Stockholm

”Om man jämför prisnivån för lägenheter i Malmö med Stockholm så kan man konstatera att prisnivån för lägenheter i Malmö fördubblats de senaste fem åren medan priserna i Stockholm stått helt still. År 2000 fick du fyra lägenheter för en i Stockholm och nu 2005 får du två. Om utvecklingen fortsätter på inslaget spår i ytterligare 5 år, så kommer lägenheter i Malmö och Stockholm att kosta lika mycket” konstaterar Erik Olsson, grundare och VD för Erik Olsson fastighetsförmedling, en av Sveriges största och snabbast växande mäklar¬byråer. Erik tillägger att visst är det alltid intressant att fundera över hur bostadspriserna kommer att utvecklas på kort sikt men egentligen är kortsiktiga svängningar ganska ointressanta eftersom vi svenskar inte spekulerar i vårt boende. Vi köper våra bostäder och bor där mycket länge, i genomsnitt 25 år i våra hus och 10 år i bostadsrätter (gäller både Malmö och Stockholm). De flesta vill äga sitt boende för att trivas och för den frihet det ger. Vad beror då denna prisuppgång på? Malmömarknaden har under en längre tid trotsat konjunktursvängningar och haft en stabil uppgång”, säger demograf Maria Pleiborn från Temaplan på Tyréns AB. ”I Malmöregionen råder en stark tillväxttro vilken återspeglas i ett flertal stora projekt såsom Öresundsbron, Turning Torso, stadsutveckling i Västra Hamnen och flera andra områden, universitetsetablering och City¬tunneln” förklarar Maria, ”vidare har den offentliga sektorn historiskt sett haft ett starkt fäste i Malmö, vilket gjort staden mer okänslig för den privata sektorns konjunkturberoende.” Frågan är om Malmös priser går ikapp Stockholm? ”Stockholm visar på oerhört stabila priser framöver med en uppgång under 2006”, säger Maria. Motsvarande prognos för Malmö visar på en fortsatt stadig prisuppgång. Maria menar att det är svårt att säga om Malmös bostadsrättspriser kommer att nå samma nivå som i Stockholm, men att trenden indikerar en tydlig differensreducering mellan de båda städerna. Erik Olsson rekommenderar utifrån detta faktum att köpa den bostad som du verkligen tycker om och se till att gardera dig mot svängningar av räntenivån så att du alltid har råd att bo kvar. Att äga sitt eget boende har historiskt sett alltid varit rätt och kommer sannolikt även vara så i framtiden. ________________________________________________________________ För ytterligare information, vänligen kontakta: Erik Olsson, Erik Olsson Fastighetsförmedling AB Direkttelefon 08-5555 1303 E-post erik.olsson@erikolsson.se Maria Pleiborn, Affärsområde Temaplan, Tyréns AB Direkttelefon 070-588 83 82 E-post maria.pleiborn@temaplan.se