BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2006 för Erik Penser Fondkommission AB

. Erik Penser Fondkommission redovisar ett rörelseresultat för helåret 2006 uppgående till 65 Mkr (25 Mkr 2005) efter vinstdelning.
. Resultatet före vinstdelning ökade med 152% och uppgick till 128 Mkr (51 Mkr)
. Totala rörelseintäkter ökade under perioden med 53% jämfört med föregående år och uppgick till 314 Mkr (205 Mkr).
. Totala rörelsekostnader uppgick till 249 Mkr (181 Mkr), en ökning med 37%. Kostnadsökningen är till stor del hänförlig till ökade personalkostnader relaterade till den rörliga vinstdelningen. Bland övriga kostnadsökningar märks höjda transaktionskostnader till följd av ökade affärsvolymer.
. Balansomslutningen per den 31 december 2006 uppgår till 1584 Mkr, en ökning med 52 Mkr under året. Kapitaltäckningsgraden per den 31 december är 22%, att jämföras med 19% den 31 december 2005.

Den stora resultatökningen för 2006 är mycket glädjande och visar att arbetet med att bygga ut och förstärka affärsplattformen ger önskad avkastning, det vill säga att kostnaderna inte växer i takt med intäkterna. De kostnadsökningar vi räknar med framöver är liksom tidigare främst hänförliga till rekrytering av strategiskt viktiga medarbetare, något vi lyckats väl med under det gångna året. Vi har haft ett stort inflöde av nya kunder och nytt kapital under året, något som vi ser som både viktigt och uppmuntrande, säger VD Peter Melbi i en kommentar.

Erik Penser Fondkommission är en oberoende och fristående fondkommissionär, grundad 1994. Våra kunder är såväl privata som institutionella investerare inom skilda segment på de finansiella marknaderna. Vi erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter, bland annat aktiemäkleri, strukturerade produkter, diskretionär kapitalförvaltning, rådgivning inom strategi och allokering samt corporate finance. Antalet anställda i Erik Penser Fondkommission uppgick vid årets utgång till 101 (96) anställda.

Denna bokslutskommuniké har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Stockholm 16 feb 2007

Peter Melbi Verkställande direktör Erik Penser Fondkommission AB (publ.)