Erbjudandet från Erik Penser Bankaktiebolag att förvärva stamaktier i SEMAFO Inc. har övertecknats.

Erik Penser Bankaktiebolag (”EPB”) är finansiell rådgivare till SEMAFO Inc. (”SEMAFO” eller ”Bolaget”), ett kanadensiskt gruvbolag, i samband med att Bolaget har ansökt om sekundärnotering på NASDAQ OMX Stockholm. I samband med sekundärnoteringen av SEMAFO erbjöd EPB allmänheten i Sverige att från EPB förvärva aktier i Bolaget. Syftet med erbjudandet var att bistå Bolaget att uppnå ett spritt ägande av de aktier i SEMAFO som avses inregistreras i VPC-systemet hos Euroclear Sweden AB, med målsättning att uppfylla de krav på ägarspridning som uppställs av NASDAQ OMX Stockholm i samband med sekundärnoteringen och att främja en regelbunden och likvid handel på NASDAQ OMX Stockholm.

Erbjudandeperioden avslutades den 12 oktober 2011. Det totala antalet aktier som kom att omfattas av erbjudandet har fastställts till 160 000 st och erbjudandepriset har fastställts till 51,64 SEK per aktie, baserat på de principer som närmare beskrivs i informationsbroschyren avseende erbjudandet. Erbjudandet övertecknades med cirka 14 procent och tilldelning har skett baserat på de principer som närmare beskrivs i informationsbroschyren avseende erbjudandet.

Avräkningsnotor kommer omgående att sändas ut och betalning för tilldelade aktier skall erläggas i SEK i enlighet med instruktioner på avräkningsnota.
SEMAFO har idag offentliggjort att NASDAQ OMX Stockholm godkänt Bolagets ansökan om sekundärnotering, villkorat bland annat av kraven på ägarspridning. Ovanstående innebär att det antal SEMAFO-aktier som kommer att registreras hos Euroclear Sweden är tillräckligt stort för att kraven på ägarspridning skall vara uppfyllda. SEMAFO:s aktie kommer därmed att tas upp till handel på NASDAQ OMX Stockholm Large Cap, med första handelsdag den 20 oktober 2011.

SEMAFO handlas idag på Toronto Stock Exchange (TSX) i Kanada. Sekundärnoteringen genomförs för att underlätta för europeiska investerare att investera i SEMAFO. SEMAFO har varit noterat på TSX sedan 1995 och hade per 11 oktober 2011 ett börsvärde på ca 14 miljarder SEK. Bolaget bedriver guldproduktion i tre gruvor i Västafrika: Mana i Burkina Faso, Samira Hill i Niger och Kiniero i Guinea, och totalt producerad guldmängd uppgick till 261 100 oz under 2010.

För information om SEMAFO hänvisas till det noteringsprospekt som bolaget upprättat i samband med sekundärnoteringen och som finns tillgängligt på www.SEMAFO.com, www.penser.se eller www.fi.se.

För ytterligare information kontakta: Erik Penser Bankaktiebolag, 08-463 80 00.

Erik Penser Bankaktiebolag är en privatägd och oberoende bank, grundad 1994. Banken erbjuder ett brett urval av finansiella tjänster för privata och institutionella investerare. Erik Penser Bankaktiebolag verkar under tillsyn av Finansinspektionen och är medlem på de ledande nordiska börserna, i SwedSec och Svenska Fondhandlareföreningen.