Erik Penser AB Bokslutskommuniké 2009

Fortsatt expansion och ökat inflöde av förvaltat kapital Januari-december » Rörelseintäkterna uppgick till 258 (183) mkr, en ökning med 41 procent. » Rörelseresultatet uppgick till -27 (-52) mkr. » Resultatet efter skatt uppgick till -20 (-41) mkr. » Erik Penser har, genom Yggdrasil AB, tillskjutit 70 mkr i syfte att främja fortsatt expansion. Fjärde kvartalet » Rörelseintäkterna uppgick till 81 (54) mkr, en ökning med 50 procent. » Rörelseresultatet uppgick till 2 (-11) mkr. » Resultatet efter skatt uppgick till 1 (-11) mkr. » Ett väsentligt ökat inflöde av nytt kundkapital inom Private Banking och Asset Management. Kommentar från VD Peter Melbi De senaste årens kraftfulla rekryteringsoffensiv slutfördes under 2009. Mot slutet av verksamhetsåret kunde vi se ett ökat inflöde av nytt kundkapital inom såväl Private Banking som Asset Management. Inom Corporate Finance var 2009 års transaktioner både fler och större än något år tidigare och intäkterna ökade med 50 %. Satsningen på institutionell analys har samtidigt fallit väl ut och vår analys rankas allt högre i olika undersökningar. Som en följd av expansionsrekryteringarna ökade kostnaderna under året med 22 %. Intäkterna ökade samtidigt med 41%. Den långsiktiga tillväxtstrategin börjar därmed bära frukt samtidigt som nykundsbearbetningen inom samtliga affärsområden kommer att stå i fortsatt fokus under 2010. Vårt banktillstånd, som beviljades hösten 2008, har givit oss möjligheten att öka kundnyttan, inte minst inom vår Corporate Finance-verksamhet. Möjligheten till bryggfinansiering utnyttjades exempelvis i samband med ett flertal företrädesemissioner under 2009. De stigande intäkterna har medfört att bankens förlust är lägre än föregående år och Erik Penser har, genom Yggdrasil, återigen visat sin långsiktighet och sitt engagemang genom att skjuta till ett kapitaltillskott som täcker förlusten. Erik Penser har dessutom tillfört ytterligare 50 mkr i eget kapital vilket stödjer fortsatt expansion. I december 2009 beslutade Finansinspektionen att reglera rörliga ersättningar i finanssektorn. Bankens styrelse och ersättningskommitté arbetar, tillsammans med ledningen, för att anpassa ersättningspolicyn och riktlinjerna för rörliga ersättningar till de nya reglerna. Banken har sedan många år vinstdelning som grundprincip och således betalas rörlig ersättning när banken går med vinst. Vid frågor vänligen kontakta Peter Melbi, VD, Erik Penser AB och Erik Penser Bankaktiebolag Telefon: 08-463 80 00