Erik Penser Bankaktiebolag fortsätter expansionen som onoterat bolag

Till följd av den globala finanskrisen och dess svårbedömda konsekvenser har förutsättningarna för en börsnotering av Erik Penser Bankaktiebolag under 2009 förändrats radikalt. Styrelsen för Erik Penser AB bedömer därmed att Erik Penser Bankaktiebolags långsiktiga utvecklingsmöjligheter bäst kan tas tillvara som ett onoterat bolag med Yggdrasil som stark och långsiktig ägare.

Som en konsekvens av den avbrutna noteringsprocessen kommer Yggdrasil att lämna ett erbjudande om återköp av utestående aktier i Erik Penser AB, moderbolag till Erik Penser Bankaktiebolag.

”Erik Penser Bankaktiebolags möjligheter till expansion och ett aktivt deltagande i konsolideringen av finansmarknaden är inom överskådlig framtid bättre som ett onoterat företag. Det är en styrka att ha Yggdrasil som en långsiktig och tydlig ägare”, säger Hans-Erik Andersson, Styrelseordförande i Erik Penser AB och Erik Penser Bankaktiebolag, i en kommentar.

För mer information, vänligen kontakta:

Hans-Erik Andersson, Styrelseordförande i Erik Penser AB och Erik Penser Bankaktiebolag, tel: 08 - 463 80 00 eller
Peter Melbi, VD i Erik Penser AB och Erik Bankaktiebolag, tel: 08 - 463 80 00.