Erik Penser Bankaktiebolag satsar offensivt på kapitalförvaltning

Joachim Spetz rekryteras för att leda den prioriterade satsningen på Asset Management och blir ansvarig för detta nya affärsområde inom banken.

Erik Penser Bankaktiebolags erbjudande inom kvalificerad kapitalförvaltning riktar sig till både privatpersoner samt mindre och medelstora svenska institutioner. Den kapitalförvaltning som tidigare legat inom Private Banking överförs till det nya affärsområdet Asset Management. Affärsområdets erbjudande kommer även att riktas till större institutioner och blir därmed en helt ny affär inom banken. Vid sidan av Asset Management har Erik Penser Bankaktiebolag verksamhet inom områdena Private Banking och Investment Banking. ”Joachim Spetz har varit verksam på ledande befattningar inom svensk kapitalförvaltning på såväl Handelsbanken som Robur i över 20 år”, säger Peter Melbi, VD för Erik Penser Bankaktiebolag. ”Med sin långa erfarenhet från förvaltningsorganisationer och från kapitalmarknaderna är jag övertygad om att Joachim kommer att skapa de bästa förutsättningar för oss att ge nuvarande och kommande kunder ett ytterst konkurrenskraftigt erbjudande inom kapitalförvaltning.” ”Jag ser fram emot att få leda denna ambitiösa satsning inom Erik Penser Bankaktiebolag”, säger Joachim Spetz. ”De senaste årens offensiva satsningar, tillsammans med bankens starka varumärke, gör att det finns alla förutsättningar att snabbt öka det förvaltade kapitalet och att bidra till att fortsätta etablera banken som en av marknadens viktigaste nischspelare.” Joachim Spetz börjar den 19 maj och kommer även att ingå i ledningsgruppen för banken.