VD-byte och ökat kostnadsfokus i Erik Penser Bankaktiebolag

Joachim Spetz ersätter från och med idag Peter Melbi som varit VD i Erik Penser Bankaktiebolag sedan 2006.

Hans-Erik Andersson, styrelseordförande i Erik Penser Bankaktiebolag, säger: ”Den expansion som banken har genomfört de senaste åren har inte gett önskvärt ekonomiskt resultat. Kurvorna pekar i rätt riktning, men tillväxten har ännu inte varit tillräckligt stark. Vi måste därför ytterligare förstärka fokus på bankens effektivitet för att nå breakeven-resultat i år. VD-bytet ska ses i ljuset av att bankens styrelse vill ha ett ökat kostnadsfokus i bankens framtida förvaltning. Joachim Spetz uppdrag är att fullfölja den strategiska inriktning som Erik Penser Bankaktiebolag har haft i flera år och att samtidigt få ned kostnadsnivån.”

Erik Penser, ägare av Erik Penser Bankaktiebolag, säger: “Den skickliga affärsorganisation, attityd samt kultur av ordning och reda som banken har byggt upp under Peter Melbis ledning tar vi med oss in i framtiden. Vårt erbjudande till våra kunder och vår strävan att ständigt förbättra oss kvarstår.”

Joachim Spetz, ny tf VD, är fram till idag affärsområdeschef för Private Banking och Asset Management inom Erik Penser Bankaktiebolag. Innan dess var han bland annat VD för Handelsbanken Fonder. Joachim Spetz blir även tf VD i bankens moderbolag Erik Penser AB.

För ytterligare frågor, kontakta:

Hans-Erik Andersson, styrelseordförande i Erik Penser Bankaktiebolag, tel 08-463 8073

Erik Penser Bankaktiebolag, en privatägd och oberoende bank, grundad 1994. Banken erbjuder ett brett urval av finansiella tjänster för privata och institutionella investerare. Erik Penser Bankaktiebolag verkar under tillsyn av Finansinspektionen och är medlem på de ledande nordiska börserna, i SwedSec och Svenska Fondhandlareföreningen. Banken har drygt 170 anställda och huvudkontor i Stockholm.

Erik Penser Bankaktiebolag (publ.)   Biblioteksgatan 9   Box 7405   103 91 STOCKHOLM   tel:08 463 80 00   fax:08 678 80 33   www.penser.se
organisationsnr:556031-2570   bankgiro:5110-3547   plusgiro:46 63 29-0   bankkontonr:SEB 5221-10 003 98   SHB 6123-178 938 548