Nu kommer våren, alla de goda mathelgerna och Eriks® nya Tryffelaioli & Caesarsås

Inför vårens alla helger lanserar Eriks® såser två goda nyheter – en klassisk caesarsås och en krämig aioli smaksatt med tryffel. Två nyheter i perfekt balans och fulla av smak som kan förhöja vilken helgmåltid som helst genom att addera det där lilla extra.

Eriks® Caesarsås är len och krämig, med en rik och fyllig smak. Den klassiska kombinationen av parmesan, vitlök och krydda ger såsen sin tydliga och välkända karaktär. Severa caesarsås till kyckling, fisk eller vegetariska rätter. Eller låt den vara pricken över i:et på en klassisk caesarsallad.

Eriks® lyxiga Tryffelaioli lyfter vilken måltid som helst. Såsen som ingår i Eriks® premiumsortiment är härligt krämig i konsistensen, med en väl avvägd smak av tryffel och vitlök. Den klassiska aiolin som härstammar från medelhavet är idag en självklar favorit i det svenska köket. Tryffelaiolin är fantastisk till både fisk och kött eller som dipp till grillade grönsaker, klyftpotatis och rotfrukter.

De nya såserna kan även vara en fin hjälp eller utgångspunkt för alla som vill skapa själva. Särskilt i vårtider. En röra med tryffelaioli, sparristärningar och fint skuren persilja till exempel. Eller en annan variant med Caesarsås, kokt hackat ägg och rödlök i en somrig sandwich kommer också bli rasande gott vågar jag lova.”, säger Erik Lallerstedt.

Eriks® såser är gjorda på noggrant utvalda råvaror av högsta klass. Du hittar årets nyheter nu i din livsmedelsbutik. Eriks® Caesarsås säljs i en förpackning om 230 ml och Eriks® Tyffelaioli säljs i en förpackning om 170 ml – båda till ett rekommenderat cirkapris om 21:50 sek. Eriks® nya såser finns i välsorterade livsmedelsbutiker.

Om Erik Lallerstedt
Erik Lallerstedt som utvecklar alla Eriks® såser är en av Sveriges främsta och mest prisbelönta kockar. Erik har bland annat belönats med stjärnor i Guide Michelin, Gastronomiska Akademiens Guldmedalj, Kungliga Näringslivsmedaljen, H.M. Konungens Guldmedalj i högblått band samt S:t Eriksmedaljen för sina gastronomiska insatser.

För mer information, smakprover eller högupplösta bilder, kontakta:
Annicka Hultin, Brand Manager, O. Kavli AB
annicka.hultin@kavli.se 072-241 42 04

Recepttips!
Torskrygg med potatispuré, champinjoner, bacon och Eriks® tryffelaioli (4 p)

700 g torskrygg
1 kg potatis
140 g bacon
200 g champinjoner
1⁄2 msk balsamico
1,5 dl mjölk
4 msk smör
persilja salt & peppar

Så här gör du:
Värm ugnen till 125 grader. Salta torsken och låt den rimma i cirka 15 minuter. Skala och koka potatisen mjuk i saltat vatten. Låt den rinna av. Smörstek torsken på varje sida i hög värme och låt den sedan gå klart i ugn  tills den nått en innertemperatur på 50–52 grader. Tärna bacon och champinjoner och stek tillsammans i varm panna. Smaka av med salt och peppar, balsamico och färsk persilja. Pressa potatisen och värm mjölken. Rör mjölk, smör och pressad potatis till en krämig puré. Smaka av med salt och peppar. Servera med Eriks® Tryffelaioli.

God helg!

Annicka Hultin, Brand Manager, O. Kavli AB
annicka.hultin@kavli.se 072-241 42 04

O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks® såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers yoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleij®. Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,8 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Under år 2018 delas 138 miljoner kronor ut från Kavlifonden.