Var såsial på Bearnaisedagen den 18 maj

Den 18 maj är det Bearnaisedagen – en dag instiftad av stjärnkocken Erik Lallerstedt. Bearnaisesåsen är ohotat Sveriges nationalsås. Den är nämligen det tionde mest konsumerade livsmedlet i landet.[1] Just därför förtjänar bearnaisesåsen en egen dag. Dagen spenderas förslagsvis genom att vara såsial: helt enkelt genom att umgås med nära och kära – vid middagsbordet och online. Eriks Såser, som bl.a. tillverkar just bearnaisesås, har satt ihop en såsial guide som beskriver hur du kan fira årets viktigaste dag.

Bearnaisesåsen såg dagens ljus år 1836. Restaurangen Le Pavillon Henri IV utanför Paris skulle invigas och behövde något nytt och extra på menyn. Henri IV, kungen som restaurangen uppkallades efter, föddes i provinsen Bearn – därav såsens namn. Bearnaisesåsen gjorde omedelbar succé och gör det än idag. Bearnaisen är såsen som står stadigt på toppen av såshierarkin. Kan man göra en bearnaisesås efter konstens alla regler, klarar man sig långt. För alla rätter blir nämligen underbara med en välgjord bearnaisesås.

- Jag har många kärlekar i mitt liv. Min familj, mina bilar, mina recept men inte minst bearnaisesåsen. Matens bästa vän. För det finns ingen sås, i mitt tycke, som är lika användbar, lika mångsidig och lika god. De säger att övning ger färdighet. Så är det något jag kan, så är det att göra en bearnaisesås, säger Erik Lallerstedt, först i Sverige med att tilldelas en stjärna i Guide Michelin.

Så firar du Bearnaisedagen – en såsial guide
För att få ut det mesta av årets viktigaste högtid kommer här en grillvänlig och såsial guide signerad Eriks Såser och Erik Lallerstedt (som ligger bakom alla Erik Såsers recept):

1. Ring upp, Facetime:a, Facebook:a, skicka en inbjudande videosnap eller lägg en gammal hederlig inbjudan på lådan – och bjud hem nära och kära på grillmiddag!

2. Ok, gästerna är på ingång. Nu är det dags att laga det godaste du vet. Varför inte grillad entrecôte med pommes och grillad sparris? Eller en lyxig surf ’n’ turf med oxfilé, räkor, grillad avocado och gemsallad? Eller kanske lammracks, merguez och späda morötter och broccoli? Mer inspirerande rätter hittar du på www.bearnaisedagen.se

3. Nu till det viktigaste steget: addera valfri bearnaisesås! En sås som förhöjer vilken rätt (och stund) som helst! För en riktigt god, välgjord bearnaise öppnar verkligen upp för härliga konversationer och förgyller vilken ljummen sommarkväll som helst

4. Så – nu är det dags att njuta, ha kul och umgås. Att vara såsial helt enkelt!

En klassisk bearnaise
En klassisk bearnaisesås tillverkas på smör, schalottenlök, vinäger, dragon, ägg, salt och peppar. Gör den själv efter konstens alla regler eller ta genvägen via Eriks bearnaisesås. Eriks Bearnaise är gjord på äkta fransk dragon och högkvalitativ rapsolja istället för på smör. Bearnaisen passar lika bra till grillat kött, så som fläsk, nöt och kyckling som till grillade grönsaker och allt där emellan. Länge leve bearnaisen!

[1] SVT Nyheter, http://www.svt.se/nyheter/inrikes/pizza-mellanjolk-och-bearnaisesas-populart-hos-svensken

För mer information, smakprover, intervjuer med Erik eller högupplösta bilder, kontakta:

Tobias Sikström, PR-konsult, Kelly and Pling

tobias.s@kellyandpling.com, 0738 – 27 55 49

Philip Savén, Brand Manager, Eriks® såser

philip.saven@kavli.se

Om Erik Lallerstedt
Erik Lallerstedt som utvecklar alla Eriks® Såser är en av Sveriges mest kända och prisbelönta kockar som drivit flera succérestauranger. Erik har bl.a. belönats med en stjärna i Guide Michelin, Gastronomiska Akademiens Guldmedalj, Kungliga Näringslivsmedaljen, H.M. Konungens Guldmedalj i högblått band samt S:t Eriksmedaljen för sina gastronomiska insatser. Ett äkta hantverk av en prisbelönt kock. Helt enkelt.

O. Kavli AB omsätter 840 miljoner SEK och har ca 250 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö, Eslöv, Åbo. O. Kavli AB marknadsför varumärkena Kavli, Lyckans Ost, Druvan, Johnny’s, Hultbergs, Västerviks senap, Skyr™ Isländsk yoghurt, Eriks såser och dressingar, Tigers yoghurt, Bärry, Perstorp ättika och Planti®. Kavli Group omsätter ca 3,4 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Danmark, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur. Läs mer på www.kavli.se.