ERLING-PERSSONS STIFTELSE DONERAR YTTERLIGARE 100 MILJONER KRONOR I HUMANITÄRT STÖD TILL UKRAINA

Report this content

Erling-Perssons Stiftelse donerar ytterligare 100 miljoner kronor i humanitärt stöd med anledning av kriget i Ukraina. Av dessa går 50 miljoner till Rädda Barnen och 50 miljoner till Röda Korset. Stiftelsen donerade i mars 150 miljoner kronor till Rädda Barnen och Röda Korset som då fick 75 miljoner vardera.

"Kriget i Ukraina har nu pågått i snart ett år och behoven är enorma speciellt med tanke på den kalla årstiden. Vi har därför beslutat att donera ytterligare 100 miljoner kronor vilket även denna gång går till Rädda Barnen och Röda Korset som gör stora insatser i regionen”, säger Stefan Persson ordförande i Erling-Perssons Stiftelse.

I Ukraina och intilliggande länder arbetar Rädda Barnen bland annat med psykosocialt stöd till barn, föräldrar och lärare, utbildningsinsatser, reparation av vattensystem som förstörts under kriget, distribution av rent dricksvatten och hygienartiklar, kontanter till familjer för basförnödenheter såsom mat, hyra och mediciner.

Röda Korset ser till att alltfler krigsdrabbade familjer får hjälp och skydd, inte minst genom kontantstöd som stärker varje familjs ekonomi. I kampen mot kylan delas också generatorer ut, uppvärmningssystem installeras och sönderskjutna vattenledningar repareras. Både skolor och sjukhus stöttas med akutvatten, värmeutrustning och basförnödenheter. Människor som inte klarar sig själva evakueras, särskilt äldre människor. Därtill är första hjälpen och psykosocialt stöd viktiga insatser för att rädda liv och psykisk hälsa. Insatser för att hjälpa flyktingar i Sverige kommer också att ingå i stödet.

Kontaktpersoner:

Ylva Linderson, Forskningssekreterare Erling-Perssons Stiftelse ylva.linderson@erlingperssonsstiftelse.se

Kristina Stenvinkel, Kommunikation Erling-Perssons Stiftelse stenvinkel@ramsbury.se

Erling-Perssons Stiftelse bildades 1999 till minne av H&M-gruppens grundare Erling Persson. Genom att stödja tvärvetenskapliga satsningar och projekt som knyter samman flera olika samhällssektorer vill stiftelsen stimulera till nytänkande och samhällsnytta.