Nyanlända barn och ungdomar fokus i ny satsning

Report this content

Med start 2017 satsar Familjen-Erling Perssons Stiftelse under tre år nära 45 miljoner kronor i stöd för projekt med särskilt fokus på nyanlända barn och ungdomar. Genom att stödja verksamheter som tillvaratar ungas handlingskraft, visar på vägar in i det svenska samhället och främjar psykiskt hälsa är målsättningen att bidra till att öka möjligheterna för unga nyanlända.

Genom stöd till BRIS, Fryshuset och SOS Barnbyar Sverige bidrar stiftelsen till tre olika verksamheter som kompletterar varandra genom att lägga sin tonvikt vid olika behov. BRIS har lång erfarenhet av arbete med barns och ungas psykiska hälsa, Fryshuset lyfter ungas inneboende kreativitet och kapacitet och genom SOS Barnbyars verksamhet nås barn och unga i samhällets vård.

-Utmaningen att få unga att känna sitt värde i och bli inkluderade i vårt samhälle är inte ny, men skalan på utmaningen har vuxit under det senaste året till följd av läget i omvärlden. Samtidigt har vårt samhälle en stor kunskap om vilka insatser och aktiviteter som gör positiv skillnad för unga. Stiftelsen vill därför göra det möjligt för de tre organisationerna att växla upp sin verksamhet. Vi hoppas kunna bidra till en utveckling där färre unga hamnar i utanförskap och där kapaciteten hos våra unga tas till vara, säger Ylva Linderson på Familjen Erling-Perssons Stiftelse.

Kontakt: Info@familjenerlingperssonsstiftelse.se

Projekten i korthet

BRIS –  Tillsammans för barn som flytt
Projektet kommer att ge professionellt stöd till barn som flytt och sprida BRIS stödgruppsmodell i hela landet, stötta nätverken kring ensamkommande barn, samla samhällets aktörer och stärka deras möjligheter att inkludera barn som flytt, och att bedriva ett intensivt påverkansarbete för att stärka barnets rättigheter. (Tilldelas 14,85 miljoner kronor.) Kontakt: anna.holmqvist@bris.se (till BRIS)