Presskommuniké

Report this content

Presskommuniké Ernströmgruppen har beslutat att lämna ett offentligt erbjudande om 16 kronor per B-aktie i Platzer. Ernströmgruppen har beslutat att ej acceptera Tornets aktiebud på Platzer. · Ernströmgruppen har idag beslutat att lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Platzer Fastigheter AB (Platzer). · Budet innebär att för varje aktie av serie B i Platzer erbjuds 16 kronor kontant. Courtage utgår ej. Erbjudandet är villkorat av bl a sedvanligt 90% förbehåll, se nedan. · Erbjudandet innebär en budpremie om 42% baserat på den genomsnittliga börskursen på Platzer-aktien under perioden 23 mars - 5 april, dvs 10 handelsdagar före Tornets bud offentliggjordes. Räknat på börskursen på Platzer-aktien dagen före budet lämnades uppgår budpremien till 14%. · Ernströmgruppen äger i dagsläget samtliga 940.820 aktier av serie A samt 9.885.440 aktier av serie B motsvarande 25,1 % av aktierna med 37,3 % av rösterna i Platzer. · Erbjudandet är delvis finansierat genom banklån. · Styrelsen för Ernströmgruppen har utvärderat Tornets aktiebud och beslutat att ej acceptera detta. Motiv till erbjudandet Ernströmgruppen blev aktieägare i Platzer under 1996 genom övertagande av bl.a. Länsförsäkringars och Stenas A-aktier. Förvärvet grundades på en bedömning att ett innehav av aktier i Platzer var en god kapitalplacering. Ernströmgruppen har därefter aktivt medverkat i en strukturering av Platzers fastighetsbestånd genom bl a en koncentration till Göteborgsområdet samt försäljningar av byggverksamheterna. Ernströmgruppen ser Platzer som ett intressant fastighetsbolag och bedömer utvecklingsmöjligheterna som goda. Fastighetsverksamheten inom Ernströmgruppen kommer genom förvärvet att förstärkas kraftigt och bilda ett affärsområde vid sidan av industri- och handelsrörelsen. Ernströmgruppen har utvärderat Tornets erbjudande och har beslutat att ej acceptera detta bl a då utvecklingspotentialen i Platzer, med nuvarande fastighetsstruktur och marknadsposition i Göteborgsområdet, bedöms som mycket större än i Tornet. Vidare är värdet av Tornets bud svårbedömt med hänsyn till dels de massiva återköp av egna aktier som genomförs, dels påverkan på kursutvecklingen när återköpen upphör. Ernströmgruppen har därför istället beslutat sig för att lämna ett offentligt erbjudande på samtliga aktier i Platzer i syfte att fortsätta den strukturering och utveckling av Platzers fastighetsbestånd som pågår. Ernströmgruppens ordförande Eric Hielte kommenterar: - Redan när Tornet presenterade sitt bud kändes det ur Ernströmgruppens synvinkel helt felaktigt att byta från det mest fokuserade fastighetsbolaget till ett bolag med ett av börsens mest spridda bestånd. - Efter utvärdering står vi kvar vid denna uppfattning. Vi ser Platzer som en mycket intressant investering även om marknaden kan gå in i ett lugnare skede under några år framåt. - Vi vill fortsätta att utveckla Platzer till ett starkt och självständigt bolag på en expansiv marknad. Erbjudandet Erbjudandet från Ernströmgruppen innebär att aktieägarna i Platzer erbjuds kontant 16 kronor per aktie av serie B i Platzer. Courtage utgår ej. Erbjudandet lämnas formellt av ett av Ernströmgruppen helägt dotterbolag. Erbjudandet gäller under förbehåll av: 1. att det accepteras i sådan utsträckning att Ernströmgruppen blir ägare till mer än 90 procent av aktierna i Platzer. Ernströmgruppen förbehåller sig dock rätten att fullfölja erbjudandet även vid en lägre anslutning; samt 2. att förvärvet, innan offentliggörande sker av att erbjudandet fullföljs, enligt Ernströmgruppens bedömning inte hindras eller försvåras till följd av lagstiftning, domstols avgörande eller beslut av myndighet eller av annan omständighet utanför Ernströmgruppens kontroll. Erbjudandets värde Erbjudandet innebär en budpremie om 42% baserat på den genomsnittliga börskursen på Platzer-aktien under perioden 23 mars - 5 april, dvs 10 handelsdagar före Tornets bud offentliggjordes. Räknat på börskursen på Platzer-aktien dagen före budet lämnades uppgår budpremien till 14%. Preliminär Tidsplan Prospekt offentliggörs: 18 juni 2001 Anmälningsperiod: 19 juni - 9 juli 2001 Likviddag beräknas till: 18 juli 2001 Ernströmgruppen förbehåller sig rätten att förlänga anmälningstiden och förskjuta likviddagen. Handelsbanken Investment Banking är rådgivare till Ernströmgruppen i samband med erbjudandet till Platzers aktieägare Göteborg den 31 maj 2001 Ernströmgruppen AB Ernströmgruppen är ett onoterat investmentföretag med förankring i teknikhandel. Verksamheten innehåller även kapital- och fastighetsförvaltning och ett antal investeringar inom onoterade företag. Största dotterbolag är Armaturjonsson AB. Antal anställda är ca 320 och omsättningen är ca 800 Mkr. Se vidare www.ernstrom.se Frågor besvaras av: Eric Hielte, ordförande Ernströmgruppen AB, tel: 031-890 370, 0705-22 22 22 Anne Gentzel, VD Ernström Invest AB, tel: 031-890 381, 0708-69 99 65 Erbjudandet riktar sig inte till personer vars medverkan förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än som följer av svensk rätt. Genom detta pressmeddelande lämnas således inget erbjudande, direkt eller indirekt, i USA eller Kanada. Pressmeddelandet får inte distribueras till land där distributionen eller erbjudandet kräver åtgärd enligt föregående stycke eller strider mot regler i sådant land. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/31/20010531BIT01330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/31/20010531BIT01330/bit0001.pdf