Kommuniké från årsstämma 2024 i ES Energy Save Holding AB (publ)

ES Energy Save Holding AB (publ) höll idag, torsdagen den 29 augusti 2024, årsstämma på Grand Hotel Alingsås med adress Bankgatan 1 i Alingsås. Till ordförande för årsstämman valdes advokat Eric Ehrencrona från MAQS Advokatbyrå.

Följande huvudsakliga beslut fattades vid årsstämman:

Fastställande av resultat- och balansräkning samt resultatdisposition

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för bolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023/2024 i enlighet med avgiven årsredovisning.

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag avseende resultatdisposition, det vill säga att bolagets balanserade vinstmedel skulle balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga som under räkenskapsåret 2023/2024 innehaft uppdrag i bolaget som styrelseledamot respektive verkställande direktör ansvarsfrihet.

Styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av styrelseledamöterna Maha Bou-Zeid, Christian Gulbrandsen, Julia Norinder, Inge Olausson, Fredrik Sävenstrand, Per Wassén och Bo Westerberg. Till styrelsens ordförande omvaldes Per Wassén. Styrelsen består således av sju styrelseledamöter utan suppleanter.

Årsstämman valde, i enlighet med valberedningens förslag, det registrerade revisionsbolaget RSM Sverige KB (RSM) till bolagets revisor. RSM har utsett Patrik Högström till huvudansvarig revisor.

Arvode till styrelse och revisor

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsen ska utgå enligt följande:

Arvode till styrelsen för tiden från förevarande årsstämma intill nästa årsstämma ska utgå med 2,33 inkomstbasbelopp till styrelsens ordförande och 1,67 inkomstbasbelopp till envar av övriga av årsstämman valda ledamöter som ej är anställda eller operativa i bolaget eller koncernen. Arvode till revisionsutskottet ska utgå med 26 667 kronor till ordföranden samt 13 333 kronor vardera till övriga ledamöter. Arvode till ersättningsutskottet ska utgå med 20 000 kronor till ordföranden och 10 000 kronor vardera till övriga ledamöter.

Arvode till revisorn beslutades utgå enligt av bolaget godkänd räkning.

Fastställande av principer för valberedningen

Årsstämman beslutade att anta principer för valberedningen i enlighet med valberedningens förslag.

Antagande av ny bolagsordning

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att anta en ny bolagsordning. Ändringen avser en övergång från brutet räkenskapsår till kalenderår som räkenskapsår.

Förkortat räkenskapsår

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att innevarande räkenskapsår ska förkortas till att endast omfatta åtta (8) månader, innebärande att innevarande räkenskapsår avslutas den 31 december 2024.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till och med nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler.

Valberedningens och styrelsens fullständiga förslag finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.energysave.se.

Helena Wachtmeister, CFO, ES Energy Save Holding AB (publ)

E-post: hw@energysave.se

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är bolagets certified adviser.