Eskils först i Skandinavien med ny offsetpress – investerar drygt 27 miljoner kronor

Report this content

Eskils Tryckeri AB i Borås satsar offensivt och har investerat drygt 27 miljoner kronor i nya maskiner de senaste 18 månaderna. Sedan 2003 har företaget ökat sin omsättning från 52 miljoner till en beräknad omsättning för 2006 på 80 miljoner.

– Tack vare rätt strategiska satsningar har Eskils expanderat och tagit marknadsandelar de senaste åren. Som ett resultat av det har vi skapat resurser för relativt sett mycket stora investeringar, säger Claes Ryding, vd Eskils Tryckeri. I dagarna invigs den senaste stora investeringen, en helautomatisk offsetpress från Heidelberg (Heidelberg Speedmaster CD102-6LX ), som är utrustad med sex tryckverk plus lackverk för bland annat sexfärgsseparerade tryck. Med denna moderna offsetpress, som kostar cirka 20 miljoner kronor, blir Eskils ett av de ledande tryckerierna inom civiltryck i Skandinavien. Eskils Tryckeri har därmed investerat cirka 27 miljoner kronor under de senaste 18 månaderna. – Det råder inget tvivel om att tryckeribranschen i Sverige har lidit de senaste åren, vilket i sin tur resulterat i att branschen har svårt att investera i ny teknik och i framtiden. Vi har dock flera starka år bakom oss och kan därför göra dessa, som vi bedömer, avgörande investeringar som ökar våra produktionsmöjligheter, vår kvalitet och servicegrad, säger Claes Ryding. Heidelberg Speedmaster CD102-6LX. Fakta: Vikt: 50 ton, Höjd: 2.85 meter, bredd: 3.63 meter, längd: 15.6 meter, kapacitet: 16 000 sexfärgsseparerade trycksaker per timma i formaten 340 x 480 mm upp till 720 mm x 1040 mm.