• Eskils Tryckeri AB/

Eskils Tryckeri i Borås på prispallen för tredje året i rad – Eskils tvåa i Sverige när den grafiska branschen korade Sveriges bästa tryckeri

Report this content

Eskils Tryckeri AB i Borås är ett av Sveriges bästa tryckerier. Det står klart sedan Grafiskt Forum och den grafiska branschen nu korat Sveriges bästa tryckeri i tävlingen; Bästa Tryck 2007. Eskils, som kom tvåa efter Alfa Print AB från Stockholm, befäster därmed sin position som ett av Sveriges bästa tryckerier och det enda som lyckats bli bland de tre bästa i Sverige de tre senaste åren (2:a, 3:a, 2:a).

Bästa Tryck är den grafiska branschens motsvarighet till reklambranschens Guldägg. Här tävlar Sveriges tryckerier utifrån givna anvisningar och regler. Resultatet bedöms sedan av en oberoende jury. Eskils tävlingsbidrag var tryckt enligt Svanenkriterier för att visa att kvalitet och miljö går hand i hand.

– Vårt uttalade mål är att Eskils ska ligga i absolut framkant i Norden både vad det gäller teknik, kunskap, service och miljö. Tre topplaceringar de tre senaste åren är ett tydligt kvitto på att vår satsning gett resultat. Samtidigt är det viktigt att bli ännu större och fortsätta att skapa de resurser och investeringar som krävs för att utvecklas ytterligare och bibehålla vår position på marknaden, säger Claes Ryding, vd på Eskils Tryckeri.

De tre topplacerade tryckerierna 2007 är relativt stora med en omsättning på över 75 miljoner kronor. Enligt Claes Ryding är det ingen tillfällighet. Stora resurser, kvalitet och hög servicegrad är framgångsfaktorer som kommer att bli ännu viktigare i framtiden.

2007 blev sammantaget ett bra år för Eskils Tryckeri. Omsättningen ökade enligt planen till 84,3 miljoner kronor (77,2). De senaste tre åren har man investerat cirka 40 miljoner i nya maskiner. Idag är Eskils inte bara ett av Sveriges bästa utan också ett av Sveriges mest moderna tryckerier.

– Topplaceringarna i Bästa Tryck-tävlingen är ett av flera exempel på framgångar för Eskils de senaste åren. Det allra starkaste är dock att vi lyckats expandera och ta marknadsandelar och som en följd av det haft ekonomisk framgång i en tuff bransch. Därmed har vi skapat resurser för väsentliga investeringar även i framtiden, säger Claes Ryding.

Prislista, Årets Tryck 2007: 1) Alfa Print, Stockholm, 2) Eskils Tryckeri, Borås, 3) Göteborgtryckeriet, Göteborg.