Vd-byte på Eskils Tryckeri efter 13 framgångsrika år – nyrekrytering påbörjad

Report this content

Claes Ryding tillträdde vd-tjänsten på Eskils 2003. Före dess var han vd och delägare i en reklambyrå i Göteborg och vd inom postorderkoncernen Miss Mary of Sweden.
– Få branscher har de senaste åren genomgått större förändringar än tryckeribranschen och generellt har det varit svårt med lönsamheten för svenska tryckerier. Men vi var tidiga med att hitta en stark strategi för framtiden, som vi kontinuerligt uppdaterar och följer. Vi har också ständigt bearbetat marknaden och varit tydliga med vad vi på Eskils är speciellt bra på. Det kombinerat med duktiga medarbetare och långa kundrelationer har varit huvudskälen till att vi klarat oss bra, säger Claes Ryding.

Eskils Tryckeri har också följt med, och ofta även legat i framkant, i teknikutvecklingen. Att vara lyhörd för kunders behov och det faktum att man haft resurser att kontinuerligt investera i modern och klok teknik har skapat förutsättningar för en stark expansion, där man bland annat dubblat omsättningen, som i dag är cirka 90 miljoner kronor.
– Vi har relativt sett varit privilegierade och haft resurser att följa med teknikutvecklingen i branschen och därmed kunnat möta kundernas behov och krav på kvalitet, snabbhet och logistik, säger Claes Ryding.

Förutom resultatmässig framgång har Eskils även varit ett av Sveriges mest framgångsrika tryckerier rent kvalitetsmässigt. Exempelvis har man haft topplaceringar i Graphic Awards, som är den grafiska branschens motsvarighet till reklambranschens Guldägg. 2010 och 2011, som var senaste åren som tävlingen arrangerades, vann Eskils Tryckeri.
– Självklart bygger vår framgång på kvalitet. Hos oss arbetar oerhört duktiga yrkesmän och yrkeskvinnor och det är klart att det är med sorg man lämnar dem och företaget. Samtidigt är min bedömning att tajmingen är rätt och att Eskils ligger väldigt rätt för att möta framtiden med en ny vd, säger Claes Ryding, som kommer att vara kvar verksamhetsåret ut.

Eskils Tryckeri ägs av ACG-Gruppen AB, där Reimar Westerlind är huvudägare:
– Claes Ryding har drivit Eskils på ett mycket förtjänstfullt sätt och är omtyckt av både medarbetare och ledning. Vi önskar honom lycka till när han går vidare i livet, säger Reimar Westerlind.

Sedan någon vecka är rekryteringsprocessen igång. Uppdraget att hitta en ny marknadsinriktad vd har gått till Annika Rådberg på Speed Professionals AB i Borås.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Claes Ryding, vd, tfn 033-23 28 00 alt. 0730-39 28 28, claes.ryding@eskilstryckeri.se
Reimar Westerlind, styrelseordförande ACG-Gruppen AB, tfn. 033-17 88 00
www.eskilstryckeri.se

Eskils Tryckeri AB, som ingår i ACG-Gruppen, är ett av Nordens ledande tryckerier. Företaget har de senaste åren ökat omsättningen från 50 miljoner kronor till en omsättning för 2014 på cirka 90 miljoner kronor. Företaget har cirka 60 medarbetare. Eskils Tryckeri AB är miljöcertifierat enligt ISO 14001 sedan 2001 och man bedriver kontinuerligt förbättringsarbete. Företaget är AAA-klassat.

Taggar:

Snabbfakta

Efter 13 framgångsrika som vd på Eskils Tryckeri år går Claes Ryding nu vidare för andra livsuppgifter. – Eskils Tryckeri har haft stor framgång i en bransch som genomgått ett enormt stålbad de senaste tio åren. Tajmingen känns rätt och personalen har all anledning att vara stolt över vad vi presterat under alla dessa år, säger Claes Ryding.

Citat

Eskils Tryckeri har haft stor framgång i en bransch som genomgått ett enormt stålbad de senaste tio åren. Tajmingen känns rätt och personalen har all anledning att vara stolt över vad vi presterat under alla dessa år.
Claes Ryding