Hyrorna för 2019 är klara

Kommunfastighet och Hyresgästföreningen är nu överens om nya hyror för 2019. Resultatet är att hyrorna höjs med 2,05 procent från den 1 maj 2019.

– Vi accepterar Hyresmarknadskommitténs rekommendation. Vi beklagar att förhandlingen drog ut på tiden och att beskedet dröjt längre än vanligt, säger Kommunfastighets VD Fredrik Elf.

Höjningen är nödvändig eftersom kostnaderna för reparationer, underhåll, förbrukningskostnader, med mera ökar årligen.

– För oss är det viktigt att erbjuda bra bostäder som våra hyresgäster trivs i. Därför måste vi ha hyror som ger oss ekonomisk möjlighet att underhålla våra fastigheter, renovera lägenheter när det behövs och erbjuda våra hyresgäster den service som de förväntar sig, säger Kommunfastighets VD Fredrik Elf.

Fredrik Elf, VD Kommunfastighet, 016-16 75 78 fredrik.elf@kfast.se

Liselotte Perbro, Hyreschef Kommunfastighet, 016-16 75 21 liselotte.perbro@kfast.se

Fakta om Hyresmarknadskommittén
De allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation, SABO, har en tvistelösningsfunktion som heter Hyresmarknadskommittén. Den består av representanter från SABO och Hyresgästföreningen. Hyresmarknadskommittén instiftades 1957.