Jordbakterie upptäckt i Munktellbadets simbassäng

På grund av att en jordbakterie upptäckts i vattnet har den stora simbassängen i Munktellbadet stängts av för bad vid 13-tiden idag.

Det var vid en rutinmässig provtagning av bassängvatten från den stora 50 x 25 metersbassängen som det konstaterades förhöjda värden av bakterien Pseudonomas Aringurosa.

Troligtvis har bakterien följt med en eller flera badgäster ner i bassängen och orsakat förhöjda bakterievärden. För att undvika att detta sker är det viktigt att alla badande duschar hela kroppen och håret med tvål och schampo innan bad.

– Just nu genomför våra vattentekniker rutiner för att ta hand om problemet. Kloreringen ökas under ett dygn för att sedan justeras ner till normala nivåer igen och nya prover tas, säger Torbjörn Bergvall, affärsområdeschef för Munktellbadet.

Nya prover kan tidigast tas på torsdag och förhoppningsvis ger resultatet på fredag klartecken att åter öppna bassängen. Visar det sig att ytterligare åtgärder måste sättas in dröjer det till tidigast tisdag nästa vecka innan nya provsvar kan ge klartecken för öppning.

Bakterien Pseudonomas Aringurosa är en så kallad jordbakterie och kan orsaka olika symtom. Det vanligaste hos i övrigt friska personer är magsjuka med lös avföring som följd. Andra konsekvenser av en infektion kan vara små finnar eller kvisslor och ögoninfektioner.

Via webbsida och sociala medier informerar Munktellbadet sina kunder om att den stora simbassängen är stängd. Eftersom de olika bassängerna har helt skilda vattensystem så är familjebadet öppet som vanligt.

Eskilstuna Simklubb är informerad om att deras simtävling Sparbanken Rekarne Simcup i helgen kan komma att tvingas ställas in.

Torbjörn Bergvall, affärsområdeschef
Tel 016-10 01 04, torbjorn.bergvall@munktellbadet.se