Nya prisvärda hyresrätter på Östermalm

Den 1 december börjar vi hyra ut nyproducerade lägenheter i kvarteret Odensala på Östermalm, Eskilstuna. Lägenheterna har bra standard och ett attraktivt läge med närhet till både centrum och grönområden. Hyrorna är prisvärda tack vare att vi bygger SABOs så kallade Kombohus, ett koncept som tagits fram för att pressa byggkostnaderna inom allmännyttan.

Lägenheterna har balkong eller uteplats, kakel och klinker i badrum, eklamell i övriga rum, egen tvättmaskin/torktumlare, diskmaskin i tvåorna, med mera. Trots det kan vi erbjuda prisvärda hyror på 4771 kronor per månad för ettorna och 5867-5966 kronor per månad för tvåorna.

– Vi är glada att kunna erbjuda lägenheter med hög standard, bra läge och prisvärd hyra. Behovet av mindre lägenheter är stort i Eskilstuna och de här hyresrätterna blir ett viktigt tillskott, säger projektledare Jim Berglund.

Byggkostnaderna har pressats genom att vi bygger SABOs, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretags, så kallade Kombohus. Konceptet har tagits fram för att minska byggkostnaderna och öka byggandet av hyresrätter i Sverige.

– Att bygga Kombohus innebär att kostnaden blir ungefär en femtedel lägre än marknadspriset och att byggprocessen går fortare, berättar projektledare Jim Berglund.

1 december läggs lägenheterna i det första huset ut bland lediga lägenheter på vår hemsida www.kfast.se. Alla som står i bostadskön har då möjlighet att göra en intresseanmälan. De sökande rangordnas utifrån hur länge de stått i bostadskön.

Adress: Ägirgatan 8, 10 och 12, Eskilstuna
Antal lägenheter: 33 st 1 ROK samt 78 st 2 ROK
Inflyttning: juni, september och december 2017
Entreprenör: PEAB

Jim Berglund, projektledare. 070-086 21 38 eller jim.berglund@kfast.se
Fanny Gustaver, kommunikatör. 073-143 31 22 eller fanny.gustaver@kfast.se

Kommunfastighet arbetar inom fyra affärsområden; bostäder, kommunala lokaler, näringslivslokaler och bad. Vi äger cirka 7300 lägenheter såväl centralt som på landet, 150 000 kvm industrilokaler och förvaltar cirka 500 000 kvm kommunala verksamhetslokaler. Vi är idag cirka 430 medarbetare och omsätter cirka en miljard kronor per år. Vår affärsidé ”Som det ledande fastighetsbolaget i Eskilstuna erbjuder vi prisvärda bostäder och lokaler. Genom aktiv förvaltning och ett hållbart ansvarstagande, bygger och utvecklar vi Eskilstuna.” Kommunfastighet är trippelcertifierad inom miljö, arbetsmiljö och kvalitet. Vi får bra betyg i medarbetarundersökningar där våra medarbetare är stolta, motiverade och trivs bra.