Välkommen till invigning av Örtagårdens innegård på Östermalm

Tid: Måndagen den 27 maj kl: 16:30.

Plats: Uttermarksgatan 31 A, Örtagården

Välkommen att delta när vi inviger innegården som skapar mer plats för liv på Örtagården. Vi har planterat över 100 blommor och buskar och vi har rullat cirka 2000 kvm gräs. På plats nu finns bland annat grillplats, nya samspelsytor, pergola, kompisgunga, mer belysning och nya träd, bärbuskar och blommor.

Hyresgästerna i området har tillsammans format Örtagården och har haft inflytande i hur innegården ska se ut. På gårdsträffen hösten 2018 fick hyresgästerna fylla i en karta över innegården. Där fick de placera önskad belysning, pergola och växter m.m. De fick samtidigt kryssa i förslag på vilken lekutrustning de ville ha.

- Satsningen är till för att förbättra utemiljön och tryggheten på Örtagården. Det är också en satsning för att skapa en trygghet och samlad yta för boendesamverkan och samspel på gården. Det var viktigt för oss att involvera de boende och utgå från deras önskemål för att innegården ska erbjuda något för alla, berättar Josephine Bitschnau, projektsamordnare på Kommunfastighet.

I samband med att stamrenoveringen nu är klar för Muningatan 26, Uttermarksgatan 27, 33-37, 50 A-C och 31 A-E, Ägirgatan 1 A-E och Rosenbergsgatan 27 A-F vill vi utöver det erbjuda våra hyresgäster en härlig innegård med något för alla. Vi inviger innegården tillsammans med de boende på Örtagården och i närområdet där de kan uppleva variationen av förändringar som vi har skapat tillsammans.

Josephine Bitschnau, projektsamordnare Kommunfastighet
josephine.bitschnau@kfast.se

Viktoria Eriksson
Kommunikatör
viktoria.eriksson@kfast.se

Kommunfastighet arbetar inom tre affärsområden; bostäder, lokaler och bad. Vi äger cirka 7300 lägenheter såväl centralt som på landet, 150 000 kvm industrilokaler och förvaltar cirka 500 000 kvm kommunala verksamhetslokaler. Vi är idag cirka 430 medarbetare och omsätter cirka en miljard kronor per år. Vår affärsidé”Som det ledande fastighetsbolaget i Eskilstuna erbjuder vi prisvärda bostäder och lokaler. Genom aktiv förvaltning och ett hållbart ansvarstagande, bygger och utvecklar vi Eskilstuna.” Kommunfastighet är certifierade inom fyra olika områden; kvalitet, miljö, arbetsmiljö och energi. Vi får bra betyg i medarbetarundersökningar där våra medarbetare är stolta, motiverade och trivs bra.